Partij Voor Cultuur – PERSBERICHT: GASTEN PVC-TV4 BEKEND

Op 24 april zijn de opnames van alweer de vierde aflevering van Partij voor Cultuur-TV (PVC-TV). De productie verkast van de locatie in het Broerenkwartier (de Binnenstad van Zwolle) naar het atelier van kunstenaar Ronald A. Westerhuis. De kunstenaar is bekend van grote monumentale roestvrijstalen sculpturen. Zoals bijvoorbeeld het ontwerp van de Olympische vlam voor Beijing. Onder verzamelaars van zijn werk zijn o.a. James Pan en prins Albert van Monaco. Hij heeft RAWsome! (beeldentuin) in Heino bij Museum de Fundatie. Westerhuis is als coulante gastheer tevens hoofdgast van deze speciale opnames. Thema van de uitzending is: “Het Publiek. In al haar facetten”.

Gisteren interviewde de PVC theatermaker, cabaretier en muzikant André Manuel al tijdens een goed bezocht eerste vrijheidscollege. Manuel staat er bekend om dat hij het zijn publiek liever niet te makkelijk maakt. Wat heeft hij te zeggen over u, het publiek? Aanstaande vrijdag spreken we Pieter Jouke en Ronald Snijders, bedenkers van de live anti-talkshow De Staat van Verwarring. Is er publiek voor absurdisme?

In de studio zullen naast Westerhuis aanschuiven: kunstenaar Rob Scholte, TV maker Eric Blom en electro-duo NNENN. Gevestigd kunstenaar Scholte exposeert nét na de opnames van PVC-TV in Museum de Fundatie. Scholte is een beeldenmaker. Hij ordent en plaatst beelden – uit de massamedia, uit zijn eigen omvangrijke archief – in een nieuwe context, waarmee hij die beelden van een nieuwe betekenis voorziet. Ook heeft Scholte een eigen Museum in Den Helder. Eric Blom verschijnt niet vaak in beeld. Maar wie naar Sesamstraat, Het Klokhuis en Koefnoen keek zag werk van de TV-maker en regisseur. Tevens maakt hij documentaires en bijvoorbeeld het nu al veel besproken SBS6 programma: ‘Wat een poppenkast ’ dat aanstaande vrijdag voor het eerst wordt uitgezonden. Electro-duo NNENN bestaat uit Johanneke ter Stege (tevens Stadsdichter van Deventer) en producer Tonny Nobel. Zij zullen aanschuiven, en een nummer ten gehore brengen.

Uiteraard is ook huisband Roots Rising van de partij en zijn Marieke van Bolderen (dichter) en Jeroen van Doornik (kunstenaar) weer aanwezig om de gesprekken op geheel eigen wijze te duiden. Presentatie is in handen van PVC-partijleider Martijn van Hese.

Zwolle, 6 april 2016