Parlementaire Redactie De Telegraaf – ‘Koningshuis veel duurder dan begroot’ (PDF)

Den Haag – Het Republikeins Genootschap vestigt een paar dagen voor Koningsdag de aandacht op de kosten van het Nederlandse koningshuis. Na eigen onderzoek concludeert de club, die voor afschaffing van de monarchie is, dat de Oranjes bijna zes keer zoveel kosten als officieel begroot. De RVD spreekt in een reactie van ’op giswerk gebaseerde’ berekeningen.

Het Genootschap zegt twee jaar onderzoek te hebben gedaan naar de kosten van het Koninklijk Huis en komt tot de conclusie, dat het zo’n 350 miljoen euro kost. In de begroting staat officieel 59,4 miljoen euro.

Volgens hoofdonderzoeker René Zwaap, die informatie stelt te hebben gekregen via klokkenluiderssite Wikileaks, zijn er namelijk ’verborgen kosten’, zoals extra beveiligingskosten en vooral het mislopen van belastinginkomsten.

Oranjes veel rijker

Het Republikeins Genootschap denkt bovendien, dat de Oranjes veel rijker zijn. Zakenblad Quote schat in, dat onze koninklijke familie zo’n 950 miljoen euro bezit, de republikeinen denken, dat het om zo’n 12 miljard euro gaat.

Zwaap, ook hoofdredacteur van het naar eigen zeggen ’permanent noodlijdende’ blad De Republikein, erkent, dat de onderzoekers niet zeker van hun zaak zijn: „Het is gebaseerd op aannames, maar wel op harde historische gegevens.”

Tijdens een persconferentie in Den Haag, waar oude heren in het publiek zaten te mopperen over de volle kledingkast van koningin Maxima, werd na kritische vragen duidelijk gemaakt, dat het onderzoek vooral als doel heeft om meer transparantie te krijgen over de kosten van het koningshuis.

Alternatief

Er is niet gekeken naar de baten voor Nederland bijvoorbeeld bij handelsmissies, de publicitaire waarde en de kosten van hun ’alternatief’.

Het Nederlandse koningshuis is volgens het Genootschap niet het duurste van Europa. De onderzoekers, die samen werken met collega’s in het buitenland, denken, dat het hof van ’The Queen’ de Britten jaarlijks 450 miljoen euro kost.

Het Republikeins Genootschap voert traditiegetrouw op Koningsdag actie tegen de monarchie. Veel succes heeft de club niet, de Oranjes zijn onder de Nederlandse bevolking nog altijd razend populair.

RVD: foutief

De RVD heeft veel op de berekeningen aan te merken. Die over het vermogen van het Koninklijk Huis zijn „gebaseerd op giswerk”, reageert de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). De RVD zwijgt over de hoogte van dat vermogen, omdat dat „privé is.” Eerdere schattingen lopen uiteen, maar de meeste deskundigen houden het op ongeveer een miljard euro.

De cijfers van het Republikeins Genootschap over de jaarlijkse kosten kunnen ’alleen al niet kloppen’, omdat de koning ’gewoon belasting betaalt’, stelt de RVD. Maar de dienst geeft wel toe, dat voor het staatshoofd enkele uitzonderingen gelden. In een vergelijking met andere vorsten ziet de RVD niets. „Het is appels met peren vergelijken.”

Over beveiligingskosten laat de RVD zich nooit uit. Dat zou kwaadwillenden ongewild wijzer kunnen maken.

De Telegraaf, 24 april 2018

PDF: