Nico Schulte – Creatief Kapitaal (2): art@nuyens

Terwijl er nog volop gediscussieerd wordt over al die megalomane en kostbare nieuwbouwprojecten ten behoeve van de culturele sector gaan de initiatieven vanuit diezelfde sector, ondanks minimale middelen, gewoon door met het tonen van een hoogwaardig aanbod van onder andere beeldende kunst op al die godvergeten en verlaten non-plekken in al die geld verkwistende steden. Laat ik slechts een paar voorbeelden noemen in de stad waar ik woon.Terwijl eerder al een heel orkest is wegbezuinigd, wordt nu een flinke verbouwing met een tweede concertzaal overwogen, ook het filmhuis dient om een onbekende reden te verhuizen naar een splinternieuw gebouw en het museum wil opnieuw een lelijke vleugel aan haar gebouw plakken. Dit alles zit in de planning terwijl twee fonkelnieuwe gebouwen voor onder andere de amateuristische kunstbeoefening zowat leegstaan door een sterk teruglopend aanbod. Zonder te wijzen naar de politiek verantwoordelijken voor al deze ellende en zonder te weten wie iedere keer weer de bouwduivel op pad stuurt om de gemeenschap miljoenen aan overheidsgeld afhandig te maken, zijn er de laatste jaren van uit het creatieve veld bijzondere initiatieven ontstaan.

Een van die initiatieven wil ik hier noemen. Dankzij de bereidwilligheid van de Woningcorporatie Portaal om een grote leegstaande en onttakelde ruimte aan de van Muijlwijkstraat 23 in Arnhem tijdelijk beschikbaar te stellen waarin voorheen een AH- winkel gevestigd was, kon het afgelopen jaar een kwalitatief hoog aanbod van beeldende kunst gerealiseerd worden met verrassende tentoonstellingen. In deze ruimte zijn na de grote tentoonstelling LUCIFER IN PARADISE in april 2014 met werken van Rob Scholte vanaf november 2014 nog vijf nieuwe tentoonstellingen georganiseerd: DOTS THAT GO FOR A WALK, MACHINA, BODY DOUBLE, ALLES MOET OMHOOG en DE LENTESALON. De positieve ontmoetingen met vele kunstliefhebbers hebben veel goodwill opgeleverd voor het initiatief van de gepassioneerde verzamelaar en stedenbouwkundige Joop Nuyens waarin hij samenwerkt met Nico Schulte, beeldend kunstenaar en oud-docent van ArtEZ. Zij hebben hiermee ondubbelzinnig aangetoond dat vanuit een grote gedrevenheid en een haast ongelimiteerde passie voor de kunst met zeer minimale middelen het enorme creatieve kapitaal in de stad zichtbaar en toegankelijk gemaakt kan worden. Zo wordt het aanbod van werken van goede kunstenaars tijdens DE LENTESALON voortdurend vernieuwd om niet alleen de kunstliefhebbers maar ook het grote publiek in staat te stellen uit een zeer divers aanbod te kiezen en daarmee de verkoopkansen voor de kunstenaars te vergroten.

Dat is nog niet alles. Behalve de specifieke invulling met beeldende kunst en de vele waardevolle onderlinge ontmoetingen van de kunstenaars vormt deze plek, strategisch gelegen, een natuurlijke entree (portaal) voor het Arnhemse Modekwartier met haar winkels voor mode en design en is zij ook zeer laagdrempelig voor incidentele presentaties zoals een pop-up modewinkel, een afstudeerproject of een boekpresentatie. De mogelijkheden voor de toekomst zijn haast onbegrensd om op deze plek nieuwe initiatieven te blijven ontwikkelen en daarmee spraakmakende presentaties te realiseren ten behoeve van de inwoners van de stad, de (inter-)regio en daarbuiten. Behalve exposities van autonome kunst kunnen dit ook meer wijkgerichte of zelfs internationale projecten zijn. Zo toonden Duitse kunstenaars uit de euregio al hun belangstelling voor een uitwisseling met hun Nederlandse collega’s.