NH Nieuws – Open brief over Rob Scholte Museum alsnog openbaar gemaakt*

Den Helder – Honderden vertegenwoordigers uit de Nederlandse kunst- en cultuursector hebben hun handtekening gezet onder een open brief aan het Helderse college. Daarmee hopen ze de toekomst van het Rob Scholte Museum te garanderen.

In de brief (https://robscholtemuseum.nl/open-brief-aan-het-college-van-b-w-den-helder-over-het-rob-scholte-museum/), die in december 2014 al werd opgesteld, worden burgemeester en wethouders van de havenstad opgeroepen het museum te steunen. Hoewel de gemeente twee jaar geleden na toezeggingen openbaarmaking van de brief wist te voorkomen, vinden de opstellers dat de gemeente de voorwaarden dusdanig schendt, dat ze alsnog tot publicatie zijn overgegaan.

Begin juli werd bekend dat de Amsterdamse kunstenaar Rob Scholte zijn museum moet verlaten. Tegen Eva Jinek zei hij destijds, dat hij eruit wordt gezet omdat de gemeente van het pand, waar hij inmiddels zo’n tien jaar zijn collectie tentoonstelt, een nieuw gemeentehuis wil maken.

Lees ook:
Kunstenaar Rob Scholte moet zijn museum verlaten: “Het is een tempel voor me”

“Uit een stroom van gelekte onthullingen in de media ontstaat nu de sterke indruk, dat het Rob Scholte Museum ongewild en zeer onterecht de speelbal is geworden van de ambities en machtspolitiek van de verantwoordelijke wethouders, die daarbij hun pijlen ook in persoonlijke zin richten op de kunstenaar zelf”, luidt de kritiek in de brief.

“Beschamende toestanden”

“Wij staan onverkort achter de doelstellingen van het Rob Scholte Museum als een unieke mix van een museum en vrijplaats”, gaat de tekst verder. “En wij roepen u als gemeentebestuur van Den Helder op om een einde te maken aan deze beschamende toestanden en het Rob Scholte Museum alsnog volledig te steunen en de […] vastgelegde afspraken, zonder nieuwe voorwaarden, na te komen.”

De open brief is ondertekend door talloze bekende en minder bekende museumdirecteuren, muzikanten, schrijvers en kunstenaars. Ook talloze mensen, die geen functie in de culturele sector bekleden, steunen de oproep.

NH Nieuws, zaterdag 16 september 2017, 13:52

*Offline gehaald om + 19:00, nu resteert nog slechts een foutmelding