NH Nieuws – Bouwplan slotkwartier afgeschoten + Anne Klijnstra – Eindelijk restauratie slotruïne Egmond aan den Hoef [video] + Gemengde gevoelens over 28 meter hoge toren Egmond

Bouwplan slotkwartier afgeschoten

Egmond aan den Hoef – Het slotkwartier in Egmond aan den Hoef wordt niet omgetoverd tot een commercieel kasteel met huizen en hotels.

Dinsdagavond werd er in de gemeenteraad gesproken over de plannen om de kasteelruïne flink onder handen te nemen, maar een meerderheid stemde tegen. Wel wordt onderzocht hoe er kleinschaliger iets aan het slot gedaan kan worden, maar niet zo verregaand als in de plannen van een vastgoed ontwikkelaar.
Wethouder Adrie Plomp betreurt het besluit van de gemeenteraad van Bergen.

NH Nieuws, woensdag 30 januari 2008, 10:42

Eindelijk restauratie slot ruïne Egmond aan den Hoef

Egmond aan den Hoef – De fundamenten van de eeuwen oude slot ruïne in Egmond aan den Hoef worden eindelijk gerestaureerd. Al jaren roepen deskundigen en inwoners dat er iets aan de afbrokkelende restanten van het ooit machtigste kasteel van Holland moet gebeuren.

De slotruïne uit de twaalfde eeuw is dé historische plek van Egmond aan den Hoef. Maar de restanten brokkelen steeds verder af. Al bijna tien jaar vraagt onder meer de lokale historische vereniging bij de gemeente om herstel. “De kademuren brokkelen af en de ooit aangebrachte asfaltlaag op de beloopbare stukken is kapot”, legt Martijn Mulder van de Stichting Historisch Egmond uit.

Vraag om restauratie

Sinds 2007 wordt er door de stichting geijverd voor grondige restauratie. Mulder: “Anders ben je het kwijt.” Het ooit machtige Kasteel van Egmond is de belangrijkste historische plek in Egmond aan den Hoef. “In de Middeleeuwen de belangrijkste dwangburcht van Holland. In al die eeuwen is het verschillende keren verwoest, opnieuw opgebouwd, uitgebreid en in 1573 definitief verwoest om de Spanjaarden het hoofd te bieden”, vertelt Mulder.

Fundamenten

In de jaren dertig werden de fundamenten teruggevonden onder een weiland. Die zijn met een werkloosheidsproject opgegraven. Mulder: “Sindsdien is er niets meer aan gedaan. Nu heeft de gemeente geld gevonden om de belangrijkste herstelwerkzaamheden te laten uitvoeren”. In het najaar is het werk klaar.

NH Nieuws, woensdag 15 maart 2017, 15:01

Gemengde gevoelens over herbouw 28 meter hoge kasteeltoren Egmond: “Het is meteen in your face”

Egmond aan den Hoef – Het stond ooit bekend als de grootste en ‘schoonste burcht’ van Holland tijdens de middeleeuwen. Maar van kasteel Egmond resten alleen nog de fundamenten. En daar wil de gemeente verandering in brengen. Een oud plan om een kasteeltoren van 28 meter hoog te herbouwen, ligt weer op tafel.

“Historisch gezien is het juist”, vertelt Martijn Mulder van de stichting historisch Egmond. “Zo was de grootste woontoren, de Donjon, maar liefst 28 meter hoog, even hoog als de Sterflat, het hoogste gebouw in Egmond aan Zee. Het gaat er wel om wat eromheen staat.”

Aanzicht

Twijfels dus bij Mulder. En die zijn er niet voor het eerst. In 2008 presenteerde de gemeente ook al een plan voor een hotel en appartementengebouw op de slot ruïne en woningbouw in het omringende slotpark. Dat werd toen van de hand gewezen. ”Voor de bezoekers kan zo’n kasteeltoren absoluut een meerwaarde zijn. Maar 28 meter is wel erg hoog en geeft het gebied wel een heel ander aanzicht.”

Het slotkwartier, zoals het gebied rondom de fundamenten heet, kent al een lange en belangrijke geschiedenis. In 1573 hebben troepen van Diederik Sonoy het kasteel en de kapel in opdracht van Willem van Oranje in brand gestoken, omdat het kasteel niet in Spaanse handen mocht vallen ten tijde van de 80-jarige oorlog.

Commercieel

Naast de herbouw van de toren gaan, in de plannen zoals die er nu liggen, ook Hoeve Overslot (http://www.nhnieuws.nl/nieuws/193401/Egmonders-willen-culturele-broedplaats-niet-kwijt) en de naastgelegen gebouwen op de schop. Zo komt er horeca met een restaurant, een lokale bierbrouwer en een koffiebar. Ook dat plan ziet de stichting Historisch Egmond niet bepaald zitten. ”De geschiedenis is volgens de gemeente erg belangrijk maar daar zien wij weinig van terug. Zoals het er nu voor ligt vinden we het veel te commercieel.”

Omwonenden die vorige week een presentatie kregen, zijn verdeeld over de plannen. ”Ik vind het prachtig dat er daar eindelijk iets gebeurt op dat terrein”, vertelt een buurman. ”Ik hoop alleen wel dat ze een plan hebben voor het parkeren.”

Een andere bewoonster moet nog even wennen aan het idee van een 28 meter hoge toren. ”Het is wel meteen in your face.”

NH Nieuws, donderdag 20 juli 2017, 07:10