Moritz Ebinger – Kunst van de dag

Autowrak na aanslag op …

Rob Scholte

Meerdere kunstenaars waaronder Charb, Cabu, Wolinski, Honoré en Tignous hebben als tekenaars, als kunstenaars, het leven gelaten vanwege hun kunst, vanwege hun tekeningen. In deze verschrikkelijke momenten, herinner ik me de nooit opgehelderde aanslag op kunstenaar Rob Scholte.
Dat hij toen kort na zijn, gelukkig overleefde aanslag de ontplofte auto op de expositie ‘Bits and Pieces’ in Arti et Amicitiae liet zien, was een ijzersterke zet. De auto werd sculptuur, werd kunst met de kracht van het grootst mogelijke protest. Hoe droevig ook, het is een van de sterkste kunstwerken van deze tijd.
Droevig ook dat ik nu een stukje schrijf dat weinig vertelt over het brede, bijzondere en goede oeuvre van Rob Scholte. Het best bezoekt u zijn museum in Den Helder.
Door de wijze waarop Scholte sindsdien doorgaat met het scheppen van kunst, toont hij dat hij zich als kunstenaar niet klein laat krijgen door terroristen.
Juist daarom is het ook belangrijk om de tekenaars van Charlie Hebdo als kunstenaars te zien en te waarderen. Laten we ons allemaal abonneren op dat tijdschrift en gelijktijdig lid worden van Amnesty International.
En vergeet niet dat wanneer figuren als Le Pen, Breivik of Wilders aan de macht komen, deze ook direct zullen proberen om geëngageerde kunstenaars monddood te maken.
Onder de noemer “Je suis” verklaren zich intussen kunstenaars over de hele wereld solidair door nieuwe kunstwerken te produceren en oude covers te verspreiden.