Monique Trijsburg – Paul Blanca: ’Exposeren in ijssalon geestig gegeven’

Fotograaf Paul Blanca steekt zijn zojuist gerolde sjekkie aan, hoest een keer stevig en neemt een slok uit zijn flesje bier. De avond is gevallen, wanneer Blanca op het terras van IJssalon Aris Laan – waar hij exposeert – in de Koningstraat zit. Even staart hij naar het brandende kaarsje op tafel voor hij opkijkt en zegt: „Weet je, ik heb er buitengewoon veel last van gehad. Littekens aan over gehouden. Ik werd in de tram uitgemaakt voor moordenaar. Niemand kocht mijn werk nog en ik kon nergens meer exposeren.”

Aangifte

In 1995 verliest Rob Scholte zijn beide benen tijdens een bomaanslag in Amsterdam. De kunstenaar beschuldigt (onder anderen) Blanca, die nooit aangifte heeft gedaan van de beschuldigingen aan zijn adres, die nooit zijn bewezen. „Waarom geen aangifte? Dat vind ik niet utile. Niet zinvol.” Excuses zouden volgens de fotograaf wel op z’n plaats zijn. Blanca zucht. „Maar ja, híj is wel z’n twee benen kwijt, weet je.”

Het is een aparte gewaarwording voor Blanca, wanneer hij Centraal Station Den Helder uitloopt en aan de andere zijde het Rob Scholte Museum ziet liggen. Gré Laan – van IJssalon Aris Laan – vertelt hem later, dat ze de kunstenaar gewoon een uitnodiging voor de opening van de expositie heeft gestuurd. Scholte zal echter niet verschijnen.

IJssalon Aris Laan is één van de tien deelnemende locaties aan de vijfde editie van de Fotoroute Den Helder. Blanca exposeert er zeven zwart-witfoto’s. „Autobiografische zelfportretten, die mij spiegelen. Ze laten ieder een andere emotie zien.”

Kwetsbaarheid

De werken van Blanca tonen doorgaans heftige emoties als angst, agressie, pijn, verdriet en seksualiteit maar ook symbolen van acceptatie, waarin hij zich groots in zijn kwetsbaarheid toont. Puur en kalm.

’Mother and Son’ is hiervan een voorbeeld. Het veroorzaakt ontroering. Het werk toont een naakte Blanca die liefdevol het tevens naakte lichaam van zijn moeder in zijn armen draagt. „Mijn moeder was ziek, ik heb haar vijf jaar verzorgd. Deze foto is in 2016 gemaakt, vlak voor ze op 84-jarige leeftijd overleed.”

Nog meer naakt – discreet, kinderen kunnen er dus rustig een ijsje eten – in het portret ’Closer’. Dit is tevens de titel van de expositie. Hier omarmt hij in serene gemoedstoestand verkerend twee jonge brunettes. Metaforen van eeuwige schoonheid. Een schril contrast met het werk ’Fa Youm’.

Hier verbeeldt Blanca een situatie die hij meemaakte in de gelijknamige plaats in Egypte. „Tijdens de Eerste Golfoorlog woonde ik een jaar in Caïro en ontmoette daar een Egyptisch meisje. Als ongetrouwde vrouw mocht je je niet inlaten met mannen, zeker geen westerling. We hadden een list bedacht zodat we elkaar toch konden zien: zij gaf mij Arabische les. Men is daarachter gekomen, ik eindigde toen ongeveer zo.” Blanca wijst naar de foto waarop te zien is hoe hij met zijn voeten vastgebonden aan een touw hangt.

Zijn overige werken dragen de titels ’Mask’, ’Chicken’, ’Rubberman’ en ’Whom the Cap Fits’. Het laatste werk verbeeldt de littekens die Blanca tekenen als gevolg van de beschuldiging van de bomaanslag op Scholte.

Blanca, die in de jaren tachtig geïntroduceerd werd in de kunstwereld van New York door zijn mentor Robert Mapplethorpe, wilde graag exposeren in de IJssalon in de Koningstraat. „Emo (red. Verkerk: Helderse kunstenaar en het brein achter de exposities) en ik kende elkaar al heel lang. Hier hebben toch aardig wat bekende namen uit de kunstwereld gehangen. Hier exposeren is een culttraditie. En een IJssalon is een heel geestig gegeven. Leuk en laag drempelig.”

De foto’s zijn tot 1 oktober dagelijks te bezichtigen.

Noordhollands Dagblad, 12 augustus 2017, 15:03

Reacties:

Jaap Holtzapffel · Uitgever bij Avenue #357
De foto “Mother and Son” is niet gemaakt in 2016 maar in 2013. Paul Blanca heeft erover verteld bij Studio De Jong van Wilfried de Jong in februari 2014.
Jaap Holtzapffel.

Jaap Holtzapffel · Uitgever bij Avenue #357
Ik heb de afgelopen periode zo ongeveer elk gepubliceerd woord gelezen over de moordaanslag op Rob Scholte in 1994. Het is mijn stellige mening dat Scholte in het openbaar Paul Vlaswinkel — de officiele naam van Paul Blanca — nooit heeft beschuldigd van het beramen dan wel uitvoeren van deze moordaanslag.
Jaap Holtzapffel.