Michiel Snik – Vrees Scholte Sail Den Helder voor actie gebruikt

Nu de gemeente officieel met een brief via een deurwaarder Rob Scholte heeft gesommeerd uiterlijk 30 juni te vertrekken uit het voormalige postkantoor, bestaat in Den Helder de vrees dat de kunstenaar Sail aangrijpt voor een demonstratieve actie of ontruiming.

Scholte en de gemeente liggen met elkaar overhoop over de invulling van het voormalige postkantoor bij het station. De landelijk bekende kunstenaar Scholte heeft dit pand in gebruik als museum. Tevens woont hij in dit pand in ruil voor het betalen van de nutsvoorzieningen. Scholte wil van het oude beeldbepalende postkantoor gebruik blijven maken, maar over de manier waarop en de kosten die hieraan gekoppeld zijn ruziet hij al jaren met de gemeente. Vanuit het hele land krijgt Scholte steunbetuigingen, maar Den Helder is van mening dat de kunstenaar eisen stelt die niet realistisch zijn.

Scholte heeft bij herhaling laten weten het pand niet te verlaten. Dit zei hij ook nadat de vorige week via deze krant het nieuws al uitlekte dat de gemeente Scholte en de andere vier gebruikers binnen drie maanden uit het pand wil hebben. Sterker, hij wil op 21 juni hier een grote expositie openen. Scholte, en andere betrokkenen van het museum, wilden gisteren geen commentaar geven op de nu harde eis van de gemeente het pand uiterlijk 30 juni te verlaten, wat woensdag openbaar is gemaakt.

Eind juni is ook Sail Den Helder, een evenement dat een paar honderdduizend bezoekers trekt en waarvoor het Stationsplein bij het oude postkantoor nu wordt opgeknapt. De angst bestaat dat juist dan Scholte verhuiswagens laat voorrijden en het nieuwe Stationsplein blokkeert terwijl de complete vaderlandse pers toekijkt.

Wethouder Lolke Kuipers zegt te verwachten ’dat Scholte verstandig is en het niet laat aankomen op een confrontatie tijdens Sail waardoor Den Helder gedupeerd wordt’. ,,Ik wil echter niet vooruit lopen op een situatie die nu nog niet bestaat. Scholte zit als anti-kraak in dit pand en hij weet al een jaar dat hij er uit moet. Als hij slim is heeft hij al lang een keurig draaiboek voor zijn verhuizing.’’

Wethouder Odd Wagner zegt dat er een helder raadsbesluit ligt op basis waarvan de gebruiksovereenkomst nu is opgezegd. ,,Scholte zal het pand moeten verlaten, maar wij blijven wel beschaafd. Het zal niet zo gaan zoals je wel eens ziet bij een huisuitzetting waar alle spullen gewoon op straat worden gezet.’’

NHD, 29 maart 2017