Michiel Snik – Regels voor betere sfeer in binnenstad Den Helder

Den Helder – Personeel dat voor de winkeldeur staat te roken kan door iedere ondernemer direct op de vingers worden getikt. En alle winkels moeten dagelijks op bloktijden, zoals van half tien tot half zes, open zijn. Dat blijkt uit het ’beleidsplan voor een betere binnenstad’ van de HOB waar woensdag vanavond een besluit over wordt genomen.

Om meer bezoekers naar het stadshart te trekken heeft de Helderse Ondernemersvereniging Binnenstad (HOB) afspraken in een beleidsplan op papier gezet waar iedereen zich in het centrum aan moet gaan houden.

,,Wij willen het rendement van de binnenstad vergroten door meer consumenten naar het centrum te trekken’’, licht HOB-voorzitter Mark de Graaf toe. ,,Dan moet je met elkaar duidelijke afspraken durven te maken en elkaar daar vervolgens ook aan houden. Zoals geen drugs of loslopende honden op straat.”

Beleidsplan

De Graaf erkent dat het niet gemakkelijk is elkaar aan te spreken. ,,Het beleidsplan moet dat eenvoudiger maken, daar kan iedereen naar verwijzen of zich achter verschuilen. Dat geldt ook voor afspraken over vaste openingstijden en de koopzondagen. Je kunt je nauwelijks slechtere reclame voorstellen dan een dichte winkeldeur. Daarom maken wij ons hard voor blokuren waarop iedereen open moet zijn, bijvoorbeeld van half tien tot half zes.”

De HOB houdt woensdag vanavond de 41e ledenvergadering waarop ook het beleidsplan wordt besproken. Deze bijeenkomst is in het Reddingmuseum Dorus Rijkers op Willemsoord, aanvang 18.30 uur, het museum is een half uur eerder open zodat belangstellenden ook nog even een kijkje in het museum kunnen nemen.

NHD, 1-11-2016, 17:30 (Update 1-11-2016, 19:50)

Reacties:

Tjitske Biersteker · Hogeschool ijsselland
wat betreft die blokuren en dat niet roken: dat lijkt me een prima zaak. Maar verplichten om de koopzondagen open te zijn gaat wel erg ver. Voor veel kleine ondernemers is dat een enorme belasting zonder dat het voordeel oplevert. Zelf heb ik geen enkele behoefte aan koopzondagen.

Jan van Schie
Zolang de leegstand oploopt, panden worden gesloopt en grote bouwputten blijven en nieuwe gecreeerd worden lokt het echt geen bezoekers naar het stadshart. Men rent er eerder voor weg.