Michiel Snik – Commentaar: Museum Rob Scholte

Het Rob Scholte Museum is van groot belang voor Den Helder. Scholte is een goede kunstenaar die mooi werk in zijn museum exposeert. Hij trekt scholen naar binnen waardoor leerlingen op een andere manier naar kunst kijken. Tevens is de landelijk bekende kunstenaar Scholte, die zijn bezoekcijfers geheim houdt, een fraai uithangbord voor Den Helder. Namens de gemeente zijn de afgelopen jaren ambtenaren, wethouders van verschillende politieke kleuren en allerlei raadsleden langs geweest bij Scholte om te praten over het voortbestaan van het museum. Ook andere partijen zijn bij Scholte op de koffie geweest. Zonder resultaat.

Scholte heeft een waslijst aan eisen waaraan de gemeente, en andere gebruikers van het voormalige postkantoor, moeten voldoen. Als je die eisen, die ook op zijn website staan, leest denk je al snel: die man heeft wel erg veel noten op zijn zang. Bijna een jaar terug heeft het college, met medeweten van de gemeenteraad, aan Scholte gemeld dat praten met hem zinloos is en dat rond deze tijd daarom de gebruikersovereenkomst met hem wordt opgezet.

Dat de kunstenaar nu moet vertrekken uit het oude postkantoor is een verlies voor Den Helder. Maar Scholte mag zelf ook eens goed in de spiegel kijken en zich afvragen hoe zeer hij zelf schuldig is aan deze situatie.

NHD, 24 maart 2017, 17:56

3 Comments

1. Beste meneer Snik, u bent echt in de war. Het enige dat Scholte ‘fout’ doet, is dat hij af en toe kritiek heeft op burgemeester Schuiling. Daar gaat hij ver in, dat is waar. Toen we nog een democratie waren mocht dat, maar nu dus niet meer. Dan wordt je museum voor je ogen gesloopt. Want het gaat ‘onze’ bestuurders niet om het wel en wee van deze stad en haar inwoners, maar om het ervaren van macht. Het is toch van den gekke, dat alle vriendjes van Schuiling in de gemeenteraad voor sloop zijn en de COMPLETE oppositie tegen. Een prachtig museum neerzetten in je stad is toch helemaal geen politiek beladen onderwerp. Tenzij je in een dictatuur leeft, die maatschappelijk betrokken kunstenaars wil onthoofden.

2. Beste meneer Snik, bent u zelf al eens in het museum geweest en heeft u wel eens met Rob Scholte gesproken ?
    Afdanken is makkelijk maar structureel iets goeds proberen op te bouwen wordt door onze verknipte machtswellustelingen stelselmatig afgebroken.
    Zijn zij goed voor den helder of alleen voor zichzelf ?
    Het museum is een prachtig spandoek voor Den Helder, de jeugd is zeker optimistisch als je hun verslagen leest en hun opmerkingen hoort.
    Het Rob Scholte museum hoort in Den Helder .

3. heleen van der leest 26 maart 2017 op 16:21

Heel jammer dat er nergens een goede bemiddelaar is gevonden die de 2 partijen, gemeente en kunstenaar, tot elkaar kan brengen zodat het museum kan blijven Het is kort dag.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.