Matthie Bergman – ‘Make-over hele Slotkwartier’ + ‘Historische magneet’ (1 & 2) + Fred Valkering, Stichting Hafre Productions – Geachte leden gemeentelijke werkgroep Slotkwartier

‘Make-over voor hele Slotkwartier’

Alkmaarsche Courant, 22 juli 2017

‘Historische magneet van formaat’ (1)

Alkmaarsche Courant, 22 juli 2017

‘Historische magneet van formaat’ (2)

Alkmaarsche Courant, 22 juli 2017

Geachte leden van de gemeentelijke werkgroep Slotkwartier

Tussen droom en daad staan praktische bezwaren!

We hebben met belangstelling kennis genomen van uw toekomstplannen voor het Slotkwartier in het historische hart van Egmond aan den Hoef. We prijzen de professionele presentatie en hebben respect voor de soms gedurfde en controversiële plannen voor het historische hart van Egmond aan den Hoef. We zijn blij, dat Museumhoeve Overslot pas in fase 2 aan de beurt komt, zodat we in ieder geval nog 3 á 4 jaar door kunnen gaan met onze breed gewaardeerde activiteiten, hetgeen overigens niet wil zeggen, dat we ook instemmen met uw plannen.
We ervaren het als een gemiste kans om de activiteiten van de Stichting Hafre Productions wederom voor een beperkt aantal jaren door te laten gaan, zodat we over 3 á 4 jaar weer voor dezelfde problemen en dito maatschappelijke onrust staan als we het afgelopen jaar hebben ervaren. De plannen voor het Slotkwartier zijn voor de langere termijn, dus laat Overslot ook hier de rol spelen, die het verdient na al die jaren.

In uw plannen spreekt u over een exclusief slow food restaurant met bediening in 18e-eeuwse (?) kledij in het pand van Museumhoeve Overslot. Voor de activiteiten van de Stichting Hafre Productions, die sinds 1998 actief is in dit pand, zou dan eventueel, misschien en wellicht op termijn een andere locatie gevonden moeten worden. Toch wilt u (althans een deel) van de activiteiten in Overslot behouden. Dit stuit onvermijdelijk op praktische bezwaren. Wij vinden het niet verstandig om een non profijt vrijwilligersorganisatie en een commerciële ondernemer met elkaar te gaan mixen in één ruimte. Dat is vragen om problemen. Vrijwilligers haken af en privé collecties worden teruggenomen. U gaat hiermee voorbij aan het feit, dat deze stichting met een aantal passionele vrijwilligers heel veel tijd en geld besteed heeft om Museumhoeve Overslot te maken tot dé culturele ontmoetingsplek van de Egmonden en ver daarbuiten met jaarlijks meer dan 6000 bezoekers. En van al die inspanningen mag dan nu een ondernemer de vruchten gaan plukken?
Wij zijn van mening, dat het geen goede zaak is om een voor de regio (en wellicht wel landelijk) uniek, succesvol en populair concept als Museumhoeve Overslot (slecht weer locatie) met een authentiek 17e-eeuws rariteitenkabinet met schelpenmuseum, atelierruimte, bibliotheek en fonotheek en met het meest populaire kleinkunsten podium van de regio, o.a. vanwege de fantastische akoestiek, waar zeer vele bezoekers uit de regio en ver daarbuiten op af komen, met aanvullende horeca, waaronder een koffie én thee schenkerij, plaats te laten maken voor iets banaals als een trendy restaurant voor een handjevol gefortuneerde mensen. Er zijn genoeg gelegenheden om te eten in de nabije omgeving voor deze doelgroep.

Als er een restaurant in het Slotkwartier moet komen, dan kan dat uitstekend op de grond van voorheen Willem Dekker in de vorm van een professionele uitspanning met overnachtingsmogelijkheden in de sfeer van het gebied met een restaurant en een beheerders woning. Hier kan ook de kinderboerderij gesitueerd worden. Goed zichtbaar, bereikbaar en gemakkelijk bereikbaar vanaf de Hoeverweg met ruime parkeergelegenheid en bushalte voor de deur en met mogelijkheden tot een zonnig terras met uitzicht op de fundamenten, maar zonder de rijks monumentale verbouwing belemmeringen. Deze grond is echt te kostbaar om er alleen maar een schapen boetje op te vestigen.

Wat we verder gemist hebben tijdens de presentatie is de organisatiestructuur, m.a.w. wie gaat het beheer voeren over de gemeentelijke panden. Wij denken, dat een overkoepelende organisatie zoals bijv. indertijd Stichting Monumenten Egmond een goede mogelijkheid is. In die stichting zal uiteraard ook de gemeente een vertegenwoordiger hebben, maar ook de gebruikers en ondernemers onder voorzitterschap van een onpartijdige voorzitter. Ook zijn we erg benieuwd naar de financiële onderbouwing van de plannen.

Wij stellen daarom het volgende voor:
Museumhoeve Overslot met Stichting Hafre Productions als gebruiker van het pand met een authentiek 17e-eeuws rariteitenkabinet, met een schelpenmuseum, exposities, o.a. over de rijke Egmondse kunsthistorie, een kunstuitleen, bibliotheek, fonotheek en met het meest populaire kleinkunst podium van de regio, o.a. vanwege de fantastische akoestiek, met aanvullende horeca, waaronder een koffie én thee schenkerij met een terrasje aan de weg en in de theetuin op het achtererf. Leg ons minder beperkingen op, maar laat ons jaarrond, zowel op de zaterdag als op de zondag muziek en kleinkunst organiseren tussen 16.00 en 18.00 uur, en geef toestemming voor kleine seculiere plechtigheden, dan kunnen we zelfs dit jaar al uitgroeien naar 10.000 bezoekers per jaar, zodat we voor de gemeente kostenneutraal kunnen worden.
Wij hopen dat u onze suggesties mee wil nemen in uw plannen, en verblijven,

Met vriendelijke groet,
Namens Stichting Hafre Productions,