Martijn Gijsbertsen – Murmellius Gymnasium Presteert Ondermaats

Murmellius Gymnasium (foto Regionaal Archief Alkmaar)

Murmellius Gymnasium in Alkmaar (foto Murmellius)

Murmellius Gymnasium Presteert Ondermaats

Alkmaar – De kwaliteit en afstemming van de lessen op het Murmellius Gymnasium in Alkmaar (circa 800 scholieren, 60 docenten) zijn onvoldoende.

Leerlingen op de VWO school worden bovendien te weinig uitgedaagd om hun talenten te ontwikkelen.

Tot dat oordeel komt de Inspectie van het Onderwijs, die eens in de vier jaar alle scholen in het voortgezet onderwijs onder de loep neemt.

Volgens de inspectie is het zogeheten didactisch handelen door leerkrachten (het overbrengen van kennis, vaardigheden en activeren van leerlingen) op het Murmellius – dat leerlingen trekt uit heel Noord-Holland Noord – momenteel onder de maat.

Verbeterplan

De school, die valt onder de paraplu van onderwijskoepel SOVON (Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland Noord), krijgt tot 1 oktober de tijd om een verbeterplan op te stellen. Verder moet het Murmellius zorgen, dat de onderwijskwaliteit uiterlijk in maart 2020 weer op niveau is. Dan voert de ’waakhond’ een herstelonderzoek uit.

Wij zijn hier al hard mee aan de slag, dit oordeel heeft dat proces in een stroomversnelling gebracht“, reageert rector Wim van Boxtel. “Er werken bij ons uitstekende docenten, iedereen op het Murmellius is les bevoegd en heeft een enorme vakkennis. Op alle punten scoren we goed, het schort alleen aan het juist en voldoende inzetten van didactische hulpmiddelen.’”

Actiever

Daarom wordt nascholing gegeven. “Zodat leerlingen straks minder ruimte krijgen om achterover te leunen. De bedoeling is dat ze voortaan niet vooral luisteren, maar meer zelf doen, actiever worden.

SOVON voorzitter René Rigter beaamt dat.

Er zijn heel veel zaken in orde, helaas hebben we op dit punt niet goed gescoord. Daarom is de hulp van experts ingeroepen om die omslag te begeleiden. We werken aan een verbeterprogramma.

Van Boxtel vindt de kritiek van de inspectie terecht en begrijpelijk. “We hoeven ons ook niet te schamen voor die waarheid. Om top onderwijs te bieden, wordt veel gevraagd. Wanneer de inspectie terugkeert, is dat rode vlakje weer groen. Daarover maak ik mij geen zorgen.”

Rigter deelt die opvatting. “Voor docenten, die gewend zijn vanuit kennisoverdracht les te geven, vergt het omschakeling om leerlingen in een actieve werkhouding te zetten. Dat kost tijd, gaat niet van de ene op de andere dag, maar die missie zal slagen.

Praktijkschool Focus in Heerhugowaard (ongeveer 200 leerlingen, 25 docenten) heeft van de onderwijsinspectie een herstelopdracht gehad. Volgens de ’waakhond’ weten leidinggevenden te weinig hoe het er aan toe gaat in de lessen, omdat ze die te weinig volgen.

Verder zijn leerlingen te vaak in hun eigen tempo en op hun eigen niveau aan het werk, terwijl zij juist vooruit willen.

Voor 1 oktober moet hiervoor een plan van aanpak bij de inspectie op tafel liggen.

Wiringherlant in Orde

De overige SOVON scholen zijn in orde bevonden. Dat gaat om het Stedelijk Dalton College, Willem Blaeu en praktijkschool De Viaan in Alkmaar, Huygens College in Heerhugowaard, de Berger Scholengemeenschap en RSG Wiringherlant in Wieringerwerf.

Helderse Courant, 17 juli 2019

Meer informatie: