Mark Minnema – Wormerse wint show voor draagbare kunst in Alkmaar: ’Theatraal’ wint het bij Waah!

Wearable Art Awards Holland! (Waah!), een show rond ’draagbare kunst’, beleefde zaterdagavond een eerste, mooie editie in de Alkmaarse Grote Kerk

Missie geslaagd voor de organisatoren, Alkmaarders Martijn Wokke en Sandra van der Wiel. Zij willen met Waah! een show op poten zetten naar Nieuw-Zeelands voorbeeld. De World of wearable art (Wow) is daar al decennialang een trekpleister, een evenement dat duizenden op de been brengt. Niet dat Waah! Alkmaar massaal heeft wakker geschut, maar de eerste editie levert zeker een mooie show op, dankzij originele creaties en de prachtige entourage die de monumentale Grote Kerk biedt.

Draagbare kunst, dat is iets anders dan mode. In de kostuums gaat het om een artistieke uiting waarin de vreemdste elementen verwerkt kunnen zijn (dierenschedel, schilderijlijst), maar ook verhalen, of de meest verfijnde naaldtechnieken. In de prijzen vallen vooral de kostuums die spektakel en theater brengen. Voor subtielere ontwerpen blijkt het op de lange catwalk door het schip van de kerk moeilijker om te imponeren. Wat trouwens jammer is. In de kostuums is een duizelingwekkende hoeveelheid ideeën en creativiteit samengebald, die tijdens de show slechts ten dele tot zijn recht komt.

Handwerk

Op de catwalk gaat het om beeld, en daar scoort winnares Nathalie Prins uit Wormer uitstekend met haar verbeelding van de vier elementen. Het lijf dat model Zoë draagt is gemaakt van Zaans stikwerk. Wanneer het kostuum openklapt, vormt zich aan haar voeten een zee van veertig meter blauw tule en boven haar hoofd het vuur van evenzoveel rood/oranje tule. „Het is 95 procent handwerk. Ik ben in september begonnen met maken en was twee weken geleden klaar”, zegt de ontwerpster, die textiele werkvormen doceert. „De prijs voelt onwerkelijk. Voor mezelf had ik al gewonnen door dit te maken.”

Annette Hildebrand won in de categorie ’techno art’ en kreeg ook de publieksprijs.

De publieksprijs is voor het spectaculairste ontwerp van de avond: een jurk vol lampjes die op de catwalk ontploft in een explosieve lichtshow. Als die achter de rug is, blijft alleen het hart rood knipperen. Ontwerpster Annette Hildebrand, die acts voor straattheater bedenkt, heeft gezocht naar een manier om met licht een verhaal te vertellen, vertelt ze. „Ik ben blij met publieksprijs, van het publiek moet ik het hebben.”

Overigens wint ze ook de prijs in de categorie Techno Art: haar jurk zit bomvol (digitale) technologie. Verder zijn er prijzen voor Susan Broers (categorie extravaganza), Hetty Huiberts (duurzame kostuums), Roosmarie Mittemeijer (mannenkostuums) en Iris de Vries (de Cheese Award van de gemeente Alkmaar).

Organisator Martijn Wokke toont zich na afloop in zijn nopjes. „Blij dat we veel talent een podium hebben kunnen bieden. Blij dat dit kan in Alkmaar.” Toch moest de show van zondagavond afgelast worden. Er waren te weinig kaarten verkocht, volgens Wokke vooral omdat de show voor een zondagavond te laat op de avond was gepland. Maar Wokke wil verder, volgend jaar is er weer Waah! De show trekt ook publiek van buiten de regio, merkt hij. „We hebben nu beelden, we kunnen laten zien wat we bedoelen.”

NHD, 29-5-2016, 17:26 (Update 29-5-2016, 17:42)