Marijke Brouwer – Dat wilde van La Hagen, dat wilde iedereen

Nina Hagen belde af, verder was de opening van de nieuwe expositie in het Groninger Museum feestelijk als altijd. Alleen geen oesters & champagne meer.

Knap hoe sommige gasten aanwezig zijn door afwezig te zijn. Juist! Nina Hagen. De Duitse zangeres zegde haar optreden in het Groninger Museum te elfder ure af. Ziek. Voor sommige diehard fans van Hagen, die speciaal voor haar naar de opening van de tentoonstelling Nieuwe Wilden. Duits neo-expressionisme uit de jaren ‘80 kwamen, was het de vijfde (!) keer dat mevrouw Hagen een streep door een concert zette.

„We hebben wat pech met de popartiesten”, merkte museumdirecteur Andreas Blühm luchtig op in een bloedhete museumzaal. Daarmee was de kous niet af, want het was Hagen voor en na. Zo kwam oud-gedeputeerde Mirjam de Meijer, thans actrice bij Het Houten Huis, voor haar oude idool. „Zij was óók zo lekker wild.” Met de nadruk op wás, want De Meijer is al jaren gehuwd met Gerard Beukema, op advies van wijlen Koos Huizenga.

Janet van Ypke Gietema komt niet voor La Hagen, haar zus Kiki wel. Dertig jaar geleden woonde ze met Herman Brood in huis en speelde haar vriend in het voorprogramma van Brood. Kiki en Hagen kusten ooit met elkaar. „De enige keer dat ik met een vrouw heb getongd”, aldus Kiki, niet van bomen, maar van Hagen.

Daar is directeur Peter Smidt van popfestijnEuroSonic. Hij ziet in Ellen ten Damme (Maria) een waardige vervanger van Hagen, maar Blixa Bargeld van de Einstürzende Neubauten (u weet wel) zou pas echt de blits maken bij de Nieuwe Wilden. Smidt rookt buiten (veilig) een sigaretje met Rob Scholte.

Kunstenaar Annemarie Busschers loopt binnen, oud-commissaris van de koning Max van de Berg, stadshistoricus Beno Hofman, Ridder Kiers – voorheen Alina – , conservator Ellen ter Hofstede van het Drents Museum met wederhelft Marcel Koenis, directeur Victor Boswijk van het Stripmuseum, hoogleraar Jan Brouwer, journalistenkoppel Rosa Timmer en Remy van Mannekes, directeur Ralph Keuning van museum De Fundatie (Blühm roemt ruimhartig diens weelderige haardos) en vele vele anderen. In de categorie meest opvallende outfit: kunstenaar Elvira Bach in een Afrikaans gewaad met Schotse ruit. In haar woonplaats Berlijn vrij gewoon, zegt ze. Mooiste kapsel: Eva Elaine die rouwt om de afwezige Hagen maar zich gelukkig prijst met antiquair Stephan Veenstra alias Klinkhamer. En het is nog lang gezellig, alleen al omdat tal van aanwezigen thuis nog muntjes van het museum hadden liggen. „Ik heb er twaalf en mijn echtgenoot heeft ook nog een broekzak vol”, zegt redacteur Roos Custers. Is dat nou het oude wilde of het nieuwe?

Nieuwsblad van het Noorden, 30 april 2016