Marian Reimert – Met de blik van Ruimtekoers op het Spijkerkwartier: Leegstand (2)?

Is dit leegstand?

Ja, er is hier sprake van leegstand. Nadat enkele jaren geleden de supermarkt van Albert Heijn uit dit pand vertrokken is, heeft woningcorporatie Portaal dit pand gekocht. Portaal werkt samen met andere partijen aan het opknappen van de Hommelseweg en Hommelstraat, omdat zij dit zien als de toegangspoort van Sint Marten vanuit de binnenstad. Voor de wijkaanpak van Sint Marten heeft Portaal een Europese subsidie gekregen, waarmee ze dit pand konden kopen. Portaal had het plan om dit pand najaar 2012 te verbouwen, zodat het daarna een bruisende plek voor creatieve ondernemers, wijkbewoners, Arnhemmers en bezoekers zal zijn.
In de tussentijd stelt Portaal het pand beschikbaar voor bijzondere activiteiten. Verschillende groepen (zoals ondernemersvereniging Docks uit Sint Marten) hebben het pand gebruikt voor allerlei activiteiten, zoals winterfair en eindexamenexpositie.
Sinds november 2013 heeft Joop Nuyens in dit pand intrek genomen en organiseert hij in Art@Nuyens allerlei tentoonstellingen. Hij is begonnen zijn eigen collectie te exposeren. In maart 2014 heeft hij werken van Rob Scholte tentoongesteld.
Art@Nuyens is echter een tijdelijk invulling. In de tussentijd is Portaal in gesprek met potentiële huurders. Zo lang er nog geen definitieve afspraken gemaakt zijn, kan Joop Nuyens is dit pand exposities organiseren. Hij heeft echter met Portaal de afspraak dat hij er bij een eventuele definitieve invulling er op korte termijn, oftewel binnen 2 weken, uit zou moeten. Dit maakt het programmeren lastig. (Daarom maakt het een onderdeel uit van de afspraken met kunstenaars die van de ruimte gebruik maken.) Toch heeft hij vanaf november 2014 constant geëxposeerd.
Op dit moment is er de expositie Alles moet omhoog te zien. Over het algemeen nemen hieraan vrij jonge kunstenaars deel (alumni van Artez).
Bij leegstand ligt verloedering van het pand en de omgeving op de loer. Daarom is het positief dat pandeigenaren open staan voor tijdelijke invullingen. Naast het exposeren van kunst wordt in Arnhem ook ervoor gekozen om leegstaande panden antikraak te verhuren of de ruimtes via het Slak als atelierruimte te verhuren.

7 april 2015