Marco van den Berg – Klashorst schildert vanuit vuilnisbelt in zijn hoofd

Snipverkouden stapt Peter Klashorst het terras op van café Bep aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Door het gat in zijn sweater priemt een met verf bespatte ruitjesblouse, de spijkerbroek is ooit als pallet gebruikt: alleen de kekke sandalen zijn schoon. Hij plukt aan zijn stoppelbaardje en vertelt vermoeid, dat hij “de afgelopen nacht zonder pauze negen grote werken heeft gemaakt” en dat hij zijn stem min of meer kwijt is. Maar dat was al duidelijk.

Hij heeft net de laatste opnamen achter de rug van ‘De sprekende ezel‘, een nieuw televisieprogramma bij de IKON. In zijn atelier aan de Spuistraat ontvangt Klashorst vijf afleveringen lang – als een soort jonge Rik Felderhof – bekende Nederlandse vrouwen. Middenin de chaos van bontgekleurde doeken, kwasten en lege bierblikjes schildert hij hun portret en praat met ze over wat hen als vrouw drijft. Vrouwen komen te weinig op tv, vindt de schilder die onder andere de Amsterdamse ‘topkok’ Denise Mooij, de toneelspeelster Simone Kleinsma (zij komt in de volgende reeks aan bod) en politica Hannie van Leeuwen op bezoek krijgt. ‘De Moeder van het CDA‘ maakt tijdens het schilderen een puzzle en palmt Klashorst in met verhalen over vroeger. Andere persoonlijke verhalen, maar niet minder interessant, vertelt actrice Sylvia Kristel. Klashorst beschouwt haar als ‘de Mata Hari van de jaren negentig‘. Het portret van de actrice – gekleed in een Japanse kimono – schilderde hij op zijn keukendeur. Die eer komt schrijfster Manon Uphoff niet toe. Klashorst vindt haar een ondeugend klein meisje. “Ze is een beetje kittig, eigenlijk nog zo lekker naïef.” Hij moet al zijn charmes in de strijd gooien om Uphoff te laten ontdooien. Dat lukt nog het beste door het aanbieden van een glas water.

,,Ben jij een bekend kunstenaar?’‘, vraagt Fatima Elatik, Amsterdams raadslid voor de PvdA, aan Klashorst. De jonge Marokkaanse vrouw koos op haar veertiende bewust voor het dragen van een hoofddoek. Zij is te zien in de eerste aflevering en maakt het de kunstenaar lastig. “Die onderdanige uitstraling van de hoofddoek contrasteert met haar persoonlijkheid: open en goed gebekt. Tijdens de opnamen botsten wij op bepaalde fronten. Ik denk niet ,dat ik met haar zou kunnen samenleven.” Elatik kent Klashorst dan misschien niet zo goed, televisiekijkend Nederland heeft hem reeds ontdekt als de amusante no nonsense kunstenaar die vorig jaar de Teleac cursus ‘Schilderen‘ verzorgde. Door een dienblad met hamburger, milkshake en patatjes als onderwerp voor een stilleven te nemen, probeerde hij kunst voor jongeren toegankelijker te maken. In ‘De sprekende ezel’ ontbreekt die bijzondere cursusaanpak niet, als hij de kijker onderwijst in schilder technieken en materiaalgebruik. En inderdaad, hij is een groot voorstander van laagdrempelige kunst. “Ook het meisje achter de kassa van de Albert Heijn moet een portret van mij kunnen betalen. Ik reken daar de prijs van een redelijke spijkerbroek voor.”

Koud van de Rietveld Academie werd de kunstenaar Klashorst halverwege de jaren tachtig een hype. Onder de vlag van de ‘Nieuwe Wilden‘ werd hij in Amerika gepresenteerd als New Dutch Master en werkte hij samen met Rob Scholte en wijlen Peter Giele. De schilder rekent zich momenteel samen met Jurriaan van Hall tot de ‘After Nature‘ groep. Muzikaal gezien timmert hij aan de weg als bassist van de kunstenaars punkband Soviet Sex. De oefenruimte is onder zijn atelier.

Klashorst nipt van zijn thee met honing en zegt even later: “Mijn stijl zou je kunnen omschrijven als vanuit de vuilnisbelt in je hoofd stijl, denk ik. Tijdens het schilderen beïnvloeden de beelden mij, maar vooral elkaar. Dat zie je ook in dit nieuwe programma.” Het idee voor ‘De sprekende ezel‘ ontstond bij toeval: “Onlangs maakte ik in mijn atelier een portret van Adriaan van Dis. Voor de grap heb toen ik een camera op statief laten meedraaien, want tijdens het schilderen ontstaan de leukste gesprekken.” Achteraf was hij zo verrast door het sfeervolle resultaat, dat hij deze pilot aflevering aan Mascha de Vries, een bevriende regisseuse, liet zien. Samen werkten zij het idee uit.

De Vries heeft zo haar eigen ideeën: “Als je televisie als kunst ziet, moet je er meer van maken dan de rechttoe rechtaan filmpjes van Veronica. Het is daarom een vijftal dames dubbelportretten geworden, dat opvalt door het filmische karakter. We gebruiken een kleine digitale camera, die inzoomt op neuzen, oren en ogen. Dat geeft een spannend effect, omdat de kijker ziet wat Peter ziet.” Klashorst knikt instemmend: “Het zou mooi zijn als de mensen thuis gaan meedoen en hun portret per e-mail doorsturen naar de website van de IKON redactie. Dan zie je pas hoe verschillend wij mensen kijken.

De gasten krijgen hun portret mee naar huis. “Sylvia Kristel zal een deur moeten verwijderen”, lacht Klashorst. Hij geeft toe, dat de schilderijen behoorlijk eenduidig zijn, maar wijt dat aan de moeilijke opdracht: “Je hebt twee aandachtsgebieden, die van het schilderen en het interviewen. Dus je moet luisteren, de volgende vraag bedenken, goed kijken en mooi schilderen. Dat valt flink tegen, zodat ik aan het eind van iedere aflevering helemaal was opgebrand.

Opeens begint hij als een halve gare met zijn hoofd te bewegen, zijn ogen rollen: “Als ik nu naar jouw gezicht kijk, dan is het beeld anders dan dat ik bijvoorbeeld een paar minuten naar dat boek over Frans Hals staar.’‘ Hij kijkt even weg en zegt lachend: “En nu is het beeld wéér anders.” Die werkwijze toepassen lijkt vermoeiend. Desalniettemin komen er waarschijnlijk nog tien afleveringen van ‘De sprekende ezel‘. Hoewel: “Eerst maar eens kijken wat de kijker ervan vindt, want het is geen Jerry Springer show”, zegt hij tenslotte.

Trouw, 28 augustus 1999, 0:00

https://www.trouw.nl/cultuur-media/klashorst-schildert-vanuit-vuilnisbelt-in-zijn-hoofd~b7c690d2/

Meer informatie:
http://robscholtemuseum.nl/?s=Dani%C3%ABl+Groen
http://robscholtemuseum.nl/?s=Koos+Dalstra
http://robscholtemuseum.nl/?s=John+Studulski
http://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Blanca
http://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
http://robscholtemuseum.nl/?s=Oscar+Hammerstein
http://robscholtemuseum.nl/?s=Eef+Hoos

Leave a comment

Your email address will not be published.

*