Leo Blank – Museum Van de Wint in Den Helder weer vertraagd + Bouw Museum Van de Wint bron van irritaties

Museum Van de Wint in Den Helder weer vertraagd

Den Helder – Het in aanbouw zijnde Van de Wint-museum in Den Helder gaat op zijn vroegst open in 2018. De erven van de in 2006 overleden beeldend kunstenaar Rudi van de Wint hebben nog twee miljoen euro nodig om het project te voltooien.

Door het ontbreken van geld én een slepend geschil met Toes Montage uit Schagen over de dakbedekking liggen de werkzaamheden al een jaar stil. Het complex aan de Burgemeester Ritmeesterweg bestaat uit verschillende gebouwen.

Paul Jan van de Wint verwacht dat het conflict met Toes Montage snel uit de wereld is. Ook in de subsidietoekenning door de EG zijn volgens de neef van de overleden kunstenaar ’grote stappen’ gezet.

NHD, 27-5-2016, 7:57 (Update 27-5-2016, 7:57)

Reacties:

Moshe Ben Yair
Als er eerst maar een voet tussen de deur zit,kan niemant er meer door.

Nico Bakker
de grote subsidie show walgelijk stelletje klaplopers

George Bethlehem · Den Helder
De appel valt niet ver van de boom v.w.b. conflicten

Bouw Museum Van de Wint bron van irritaties

Den Helder – De eerste paal voor het Van de Wint-museum ging op 25 oktober 2012 de grond in. Meer dan 3,5 jaar later staan de verschillende gebouwen alleen nog maar overeind.

Het miljoenenproject is nog bij lange na niet zover gevorderd dat bezoekers het omvangrijke oeuvre van beeldend kunstenaar Rudi van de Wint (1942-2006) kunnen komen bewonderen.

De werkzaamheden liggen al een jaar stil. Begin 2016 kwam naar buiten dat de erven Van de Wint en Toes Montage uit Schagen met elkaar in de clinch liggen over de wijze waarop het bedrijf de dakbedekking heeft aangebracht. Toes werd verboden het terrein nog te betreden. Het bedrijf claimt de laatste termijnbetaling (12.000 euro) van Van de Wint.

Volgens Paul Jan van de Wint zijn beide partijen weer met elkaar in gesprek. Als uitgangspunt ligt er een rapport van een door de initiatiefnemers voor het museum ingeschakeld onderzoeksbureau. Van de Wint: ,,We zijn elkaar een eind genaderd. Op dit moment worden alle financiële haken en ogen in kaart gebracht. Ik verwacht dat we er snel uit zijn.’’

Toeval of niet, woensdag ontving directeur Hendrik-Jan Toes van advocaat Schenkeveld van Van de Wint een brief met het verzoek de klus vóór de bouwvak af te ronden.

,,Daar ben ik blij mee. Wij willen ons werk al sinds januari 2015 afmaken, maar dat verbiedt Van de Wint ons”, aldus Hendrik-Jan Toes.
Geen garanties

Het montagebedrijf heeft de raadsman gisteren laten weten het werk eind volgende week te willen hervatten. Maar omdat volgens Toes bepaalde herstel- en voorbereidende werkzaamheden door anderen niet of niet voldoende zijn uitgevoerd, kan het bedrijf geen garanties afgeven voor de onderdelen waarvoor het zelf verantwoordelijk is.

Toes: ,,Maar we willen hier eindelijk van af. Als ik dit allemaal had geweten, was ik er nooit aan begonnen. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt.” Het wachten is ook op de ontbrekende subsidie van twee miljoen euro van onder meer de EU. Inmiddels is er al 2,5 miljoen in het project gestoken.

Vanuit de gemeenteraad klinken kritische geluiden. ,,Ik wil een totaalplaatje van het geld dat de gemeente hier in gestoken heeft en wat daar precies mee is gedaan. Als het aan ons ligt steken we geen cent meer in het project”, zegt fractievoorzitter Peter Reenders van de Stadspartij.
Vragen

Deze week beantwoordden burgemeester en wethouders schriftelijke vragen van de fractie Behoorlijk Bestuur. Den Helder stelde in 2001 ruim 4,5 ton aan subsidie beschikbaar voor het museumproject. Volgens het college geven de jaarrekeningen van Stichting De Nollen voldoende inzicht in besteding van subsidiegelden.

Landschap Noord-Holland, dat het natuurterrein aan de zuidkant van het museum in aanbouw beheert, is niet te spreken over Van de Wint. Woordvoerder Tim Zut: ,,Ze doen van alles op ons terrein zonder dat wij ingelicht worden. Bij bronbemaling werd water geloosd. Ook is zonder medeweten grond gestort. Hekken zijn weggehaald voor bouwkranen. We kijken al jaren tegen een lelijke puist, een betonnen kolos aan. De vraag is hoe lang nog.”

NHD, 27-5-2016, 7:57 (Update 27-5-2016, 7:57)