Leerlingenraad De Dijk – Kunst & Kids blog obs De Dijk (5 + 6)

Kunst & Kids blog obs De Dijk (5)

Den Helder – Wij zijn nu al best lang bezig met het project kunst en we hebben ook al wat gemaakt, zoals de Stijl natekenen. “We moesten allemaal dozen verzamelen om daar een gebouw of een jurk van te maken”, zo schrijven Kiki en Lorik.

“Op vrijdagmiddag gaan wij drie keer met een kunstenares werken aan de jurk en het gebouw. De kunstenares heet Natasja. De dozen hebben we geschilderd in het zwart en in het wit. Eerst deden wij dit met een kwast, maar dit duurde erg lang. Daarna mochten we met een roller en dat ging sneller. Het werd daardoor ook mooier. Als je een doos af had, dan mocht je hem laten drogen op een krant.”

“In de klas gingen wij de Stijl natekenen en vogelhuisjes verven in de kleur van de Stijl. De kleuren van de Stijl zijn wit, zwart, rood, blauw, geel en grijs. In de klas gingen kleine groepjes schilderen op behang en met zwarte stroken zwarte vakjes maken. Ook dit was in de kleuren van de Stijl, zoals de schilderijen van Piet Mondriaan.”

Vogelhuisjes
“In de andere groep 5 gingen we op paneeltjes met scrabble letters willekeurige letters neerleggen. Ook hebben we een verrassing verstopt in dit paneeltje. Ook gingen zij vogelhuisjes verven en grote dozen beplakken met wit papier. Daarna moesten de dozen met stroken in de kleuren van de Stijl beplakken. De dozen zijn bedoeld als versiering tijdens de tentoonstelling in het museum. We hebben nog een idee om te maken voor het thema kunst, namelijk kartonnen vogeltjes maken en verven in de kleuren van de Stijl. Het staartje moet dan in het gaatje van het vogelhuisje en dan staat het vogeltje op het stokje. Dit gaan wij nog overleggen met de juffen.”

Den Helder Actueel, 20 maart 2017 – 14:09

Kunst & Kids blog obs De Dijk (6)

Den Helder – Wij zijn Tijn en Nadine uit groep 6. Wij hebben in onze groep het thema Kunst & Kids goed besproken met elkaar. Wat willen we weten over kunst en wat willen we gaan maken? Welk onderwerp kiezen we? En wat willen we met de tentoonstelling laten zien? Bij Rob Scholte zagen we heel veel herhaling, dat vonden we leuk.

We hebben bedacht dat het leuk is om een groot kunstwerk te maken van allerlei dingen die we gingen verzamelen en die dan zilver te spuiten. Zo gezegd, zo gedaan. Alles werd meegenomen. Playmobil poppetjes, fluitketel, rolletjes enz. En natuurlijk zilver spuiten. Leuk klusje en het kunstwerk groeide vanzelf. U kunt al een deel zien op de foto. We hebben het met een lijmpistool vastgezet. We zijn er heel trots op en u moet zeker komen kijken.

Zilver spuiten (foto De Dijk)

Ook hebben we een 3D-strip van onszelf gemaakt. Meester heeft van iedereen drie foto’s in een bepaalde positie gemaakt, maar iedere keer net weer iets anders. Deze foto’s zijn naast elkaar geplakt en nu is het net een kort verhaaltje. Als je snel kijkt is het 1 beweging. Van alle kinderen zijn de foto’s op een grote plaat geplakt en dit komt bij de tentoonstelling te staan in het museum. De uitnodigingen zijn al verstuurd. We vinden het reuze spannend. Een echte tentoonstelling van ons werk in een echt museum!

Den Helder Actueel, 23 maart 2017 – 09:10