L.O.S. – Havenbedrijf houdt hand op bij belastingbetaler + Zonder gemeentegeld gaat Helderse haven failliet + Hans Brandsma – Den Helder loopt leeg op haven

Havenbedrijf houdt hand op bij belastingbetaler

De haven van Den Helder gaat de gemeenschap de komende jaren miljoenen kosten. Het zelfstandige havenbedrijf Port of Den Helder zet te weinig om en ziet zich geconfronteerd met hoge onderhoudskosten voor de kades en zelfs met achterstallig onderhoud daaraan. De nieuwe Kooyhaven (foto) is vooralsnog een miskleun en ook dat kost goud geld.

Op korte termijn is al 7 miljoen euro nodig voor de kades. De gemeenteraad moet er na de zomervakantie over beslissen. Maar er is veel meer aan de hand, leggen directeur Jacoba Bolderheij van het havenbedrijf en havenwethouder Edwin Krijns uit in de Helderse Courant.

De kades en de Koopvaardersschutsluis hebben last van metaal vretende bacteriën. Daarnaast is er onderhoud nodig dat allang uitgevoerd had moeten worden. Dat kost veel geld, veel meer dan de 7 miljoen waarvan nu sprake is. Volgens Krijns is er geen alternatief, anders zullen kades zomaar in kunnen zakken.

Havendirecteur Bolderheij benadrukt dat de balans scheef is tussen inkomsten en uitgaven van de Port of Den Helder. De lage olieprijs betekent minder havenactiviteiten. Pijnlijk zichtbaar wordt dat in de Kooyhaven waar sinds de opening, een jaar geleden, niks te doen valt en waar zich tot nu toe ook geen bedrijven gevestigd hebben. Dat kost goud geld. Zo moet de gemeente grond afnemen van een groep bedrijven die de vooralsnog mislukte Kooyhaven aanlegde. Kennelijk is dat onderdeel van het destijds gesloten contract voor de aanleg van de haven.

Het havenbedrijf heeft zijn hoop nu gevestigd op de windenergie op zee die volop in ontwikkeling is. Den Helder ligt strategisch goed ten opzichte van de windparken die er gaan komen. De Port of Den Helder denkt er ook over om een deel van het havengebied, Westoever, terug te geven aan de gemeente. Wat zou betekenen dat onderhoudskosten voor dit haven gebied direct voor rekening van de gemeente Den Helder komen.

En de provincie? Die wil wel geld steken in de ontwikkeling van de haven naar een groene toekomst, maar houdt de hand op de knip wat het kade-onderhoud betreft. Dat is voor rekening en risico van het zelfstandige Helderse havenbedrijf, waarvan de gemeente Den Helder de enige aandeelhouder is.

Er is publiek geld nodig om de Helderse haven in de benen te houden, onderstrepen wethouder en havendirecteur. “De haven is te belangrijk voor de regio om te zeggen: laat maar zitten”, zo lezen we in de Helderse Courant van 17 mei.

L.O.S. Den Helder, 17 mei 2018

https://losdenhelder.nl/havenbedrijf-houdt-hand-op-bij-belastingbetaler/

Zonder gemeentegeld gaat Helderse haven failliet

Het was voor havenwethouder Edwin Krijns peentjes zweten en spitsroeden lopen, afgelopen dinsdag in een een commissievergadering van de gemeenteraad. Krijns moest met de pet rond voor geld. Heel veel geld: 7 miljoen om de ergste financiële havennood weg te werken en nog eens 14 miljoen om de haven klaar te maken voor de toekomst.

De enige meevaller van de avond was het bedrag van 21 miljoen. Dat was 2 miljoen lager dan Krijns zaterdag in het LOS-radioprogramma De Week Op Zaterdag (DWOZ), 23 miljoen euro, had genoemd.

De wethouder kreeg een spervuur aan vragen om de oren. Hoe kan het zijn dat dat de Port of DH zo in de problemen is geraakt? Door verkeerde aannames in de begrotingen, tegenvallende omzet (Kooyhaven) en opduikend achterstallig onderhoud aan vooral kades. Daarnaast vergt het toekomstbestendig maken van de haven de nodige investeringen. Daartoe wordt nu gewerkt aan een nieuw bedrijfsplan.

Commissielid Michiel Wouters van Behoorlijk Bestuur, altijd scherp op de centen, wilde dinsdag weten of het einde in zicht was. Hij vroeg zich ook af, zo lezen we in de Helderse Courant van 23 mei, of het toezicht op de Port of Den Helder wel deugt. Het bedrijf kreeg bij de start grond mee waarmee het zaken kon doen. Een mooie bruidsschat waar vervolgens weinig rendement uitkomt gelet op de tot nu toe mislukte ontwikkeling van de Kooyhaven.

Beter voor Den Helder, de verkiezingswinnaar van 21 maart, schoof het havenbedrijf een gebrek aan visie in de schoenen. Wel vragen om geld, maar niet zeggen wat je ermee gaat doen. Dat is niet meer van deze tijd, kritiseerde fractievoorzitter Carlo Assorgia van Beter de Port of DH.

Marije Boessenkool van GroenLinks stelde de vraag wat er zou gebeuren als de gemeente de benodigde 7 miljoen niet op tafel zou leggen. Dan is het einde oefening voor het havenbedrijf maakte de wethouder duidelijk. Krijns gaf aan de kritische vragen nog eens schriftelijk te beantwoorden.

L.O.S. Den Helder, 24 mei 2018

https://losdenhelder.nl/zonder-gemeentegeld-gaat-helderse-haven-failliet/

Den Helder loopt leeg op haven

Hans Brandsma - Den Helder loopt leeg op haven, Helderse Courant, 23 mei 2018

Helderse Courant, 23 mei 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Port+of+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Turnhout
https://robscholtemuseum.nl/?s=haven
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kooyhaven

2 Comments

  1. Dit is een zaak voor de Rijksrecherche. Die kan beter een filiaal openen in maffia gat Den Helder.

  2. En wederom wordt de burger door mismanagment opgezadeld met torenhoge schulden.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.