Koen Schuiling – Tomaten en rode lichtjes

In de week dat Ellen Vogel overlijdt, haalt Benedict Cumberbatch de internationale pers. De actrice Ellen Vogel doorstond de actie ‘Tomaat’.
Jonge acteurs uitten hun ongenoegen over opleiding en toneelspel door hun voorgangers tijdens het optreden te bekogelen met tomaten. Waaronder Ellen Vogel. Dat ze menig actievoerder letterlijk en figuurlijk overleefd heeft, laat ik maar in de coulissen. Het volglicht zet ik er op dat zij en andere acteurs de actie onnodig grievend en vernederend vonden. Waar kunst en kunstenaars de ruimte willen creëren voor anderen om zichzelf te zijn, ontstond de pijn toen de gevestigde acteurs te verstaan werd gegeven plaats te maken. De actievoerders gaven niet, maar namen alle ruimte.

Benedict Cumberbatch brengt Shakespeare op toneel. Mooie man, mooie teksten, mooie theaters. Echter, hij ziet minder belangstellend publiek dan oplichtende iPhones. Zijn eerste tekst luidt nu:
‘doe jezelf niet tekort en kies voor Shakespeare in plaats van Selfie”. Waarmee deze acteur niet alleen op prachtige wijze aansluit bij de traditie van de kunst om ruimte te maken. Hij legt ook op elegante wijze bloot hoezeer degene die alle aandacht opeist zichzelf en anderen afhoudt van een mooie en te ondergane ervaring. Voor wie het ook wil meemaken: ga naar een museum en merk hoe opeens tussen jou en de kunst een flitsende iPhoner opduikt. Letterlijk en figuurlijk alle ruimte opeisend. Tijdsbeeld anno nu. Gedrag dat eigenlijk een nieuwe actie ‘Tomaat’ wel rechtvaardigt.

De burgemeester van Den Helder, Den Helder op Zondag, Stadsnieuws, voorlichtingspagina van de gemeente Den Helder, nr. 34 – 23 augustus 2015, pagina 5