Karin Stronks – ‘Leven’ van vader en zoon Dercksen

AALTEN – De in Amsterdam wonende oud-Aaltenaar en beroepskunstenaar Jeroen Dercksen is druk bezig met het inrichten van de expositiezaal van de Aaltense Musea. In de subtiel verlichte ruimte staan vitrinekasten met beelden van diverse materialen. Aan de muren hangen schilderijen die vertellen over het thema van de expositie, ‘Leven’.

De werken tonen het leven, van het prille begin tot het naderende einde, van pasgeboren baby’s tot een hoogbejaard echtpaar, op doek en ruimtelijk.

‘Schilderijen vertellen wat mij bezighoudt’

Jeroen Dercksen: “Net als mijn vader vertel ik met schilderijen wat mij bezighoudt. Mensen die mij na staan heb ik geportretteerd in ingrijpende levensfasen. Emotie, dat is wat ik wil laten zien, dat is wat ik bij mensen probeer los te maken.”

Emotie
Jeroen Dercksen pendelt momenteel een paar keer per week heen en weer tussen Amsterdam en Aalten om de tentoonstelling ‘Leven’ in te richten. We wandelen langs de portretten die zonder uitzondering een emotioneel moment laten zien.

Een menshoog portret van Rob Scholte is opvallend. De kunstenaar verloor bij een bomaanslag beide benen. Na deze noodlottige gebeurtenis maakte Jeroen Dercksen dit indrukwekkende schilderij.

Hij legt uit: “Ik wil met dit portret mensen laten opkijken naar Scholte. Een man zonder benen zit meestal in een rolstoel en dan kijk je op hem neer. Hier laat ik hem op een geheel andere manier zien. Ik hoop zo een gevoel van verwondering en respect los te maken bij de kijkers, dat er iets met ze gebeurt!”

Lading
De expositie heeft voor Jeroen een bijzondere lading omdat er ook objecten van zijn vader worden getoond. Het werk van Harry Dercksen staat in het oudershuis van Jeroen waar moeder Dercksen nog steeds woont.

Jeroen: “Mijn moeder leeft haar leven tussen de spullen van mijn vader. We hebben samen beelden uitgezocht voor de tentoonstelling. Van sommige stukken kan ze geen afstand doen. Ik vind het mooi dat zij zelf heeft gezegd dat een grote houten kist waar zij haar wol in bewaart naar de Aaltense Musea mag. Het is een prachtige kist met heel mooi houtsnijwerk. Tijdens het zoeken in het huis van mijn moeder ontdekte ik best veel overeenkomsten tussen het werk van mijn vader en dat van mij.”

Passie
Jeroen was nog een baby toen zijn ouders zich in Aalten vestigden. Vader Harry kreeg een baan als docent bij de HBS, later Christelijke Scholengemeenschap Aalten (CSA).
Naast zijn werk heeft hij altijd getekend en geschilderd.

“Ik groeide ermee op. De werkkamer van mijn vader grensde aan de woonkamer. Ik was zelf ook altijd bezig, heb ook wel werk van mijn vader nagemaakt”, glimlacht Jeroen. Na de middelbare school studeerde Jeroen kunstgeschiedenis en beeldende vorming in Amersfoort.
Hij kreeg een baan aan de Hogeschool van Amsterdam.

“Naast het werk bleef ik schilderen en tekenen. In 1998 ben ik met lesgeven gestopt en is het me uiteindelijk gelukt om van mijn grote passie mijn werk te maken”, vertelt Jeroen.

Jeugd
De oud-Aaltenaar heeft een galerie in hartje Amsterdam.

Het werk van Jeroen Dercksen is zeer divers. Hij maakt portretten, schildert bloemen en creëert ook abstracte kunstwerken. Hij mijmert: “Het fijne vind ik de afwisseling van deze drie stijlen. Mijn jeugd hier in Aalten heeft me zeker gevormd. Mijn beeld van de Achterhoekers is dat zij een soort van trots en onafhankelijkheid uitstralen. Dat is terug te zien in mijn werk!”

De expositie van vader en zoon Dercksen loopt van 19 september tot 22 november bij de Aaltense Musea.