Julian Huijbregts – Hyperloop TT + Testbaan van 3 km. + Daan van Monsjou – Hyperloop komt in Groningen + HvN – Groningers boos + Erik van der Veen – Veel vragen, geen antwoorden

Hyperloop TT demonstreert Hyperloop capsule, die volgend jaar gebruikt kan worden

Hyperloop Transportation Technologies heeft een Pod gemaakt op ware grootte, waar mensen in passen. De Hyperloop capsule van 32 meter lang is gemaakt in Spanje en kan volgens het bedrijf volgend jaar ingezet worden in de praktijk.

Hyperloop TT noemt zijn capsule Quintero One (https://www.HyperloopTT.com/assets/images/HyperloopTTCapsulePress%20Kit.pdf) en heeft deze gedemonstreerd in Spanje, waar hij ook gefabriceerd is. De capsule is 32 meter lang en het gedeelte voor passagiers aan de binnenkant is 15 meter lang. Veel technische details geeft Hyperloop TT niet over de Pod en het is niet bekend hoeveel mensen erin passen.

De Pod van een hyperloop 'trein,' het Delftse bedrijf Hardt wil bij Groningen een testbaan bouwen ten noorden van Meerstad (foto Hardt Hyperloop)

De Pod van een Hyperloop ’trein,’ het Delftse bedrijf Hardt wil bij Groningen een testbaan bouwen ten noorden van Meerstad (foto Hardt Hyperloop)

Wel zegt het bedrijf, dat de capsule vijf ton weegt en uit 82 platen van koolstofvezel bestaat. De capsule zou vrijwel geheel gemaakt zijn van Vibranium, dat is de merknaam van een ‘slim‘ materiaal, dat uit meerdere lagen koolstofvezel met sensoren bestaat.

De capsule is gemaakt door Airtificial, een Spaans bedrijf, dat expertise heeft in het bouwen van onderdelen voor onder andere Airbus en Boeing. Nu de capsule klaar is, wordt hij naar het hoofdkantoor van Hyperloop TT in Frankrijk gestuurd. Daar zal de Pod verder afgewerkt worden en wordt alles gereedgemaakt voor gebruik in de praktijk.

Het bedrijf stelt, dat de capsule ergens volgend jaar klaar is voor gebruik in de praktijk. Waar en wanneer de capsule daadwerkelijk op een Hyperloop traject ingezet kan worden, is nog niet duidelijk. Het bedrijf heeft wereldwijd meerdere projecten lopen. Zo zei het in juni een overeenstemming te hebben om China’s eerste Hyperloop systeem (https://www.prnewswire.com/news-releases/hyperloop-Transportation-Technologies-to-build-chinas-first-Hyperloop-system-300683640.html) te bouwen. Dat zal beginnen met een traject van 10 km. Een soortgelijke overeenkomst werd eerder al gesloten met de Verenigde Arabische Emiraten (https://www.prnewswire.com/news-releases/Hyperloop-Transportation-Technologies-moves-forward-with-first-commercial-Hyperloop-system-in-the-uae-300632281.html). In Frankrijk werkt Hyperloop TT aan een testbaan (https://www.prnewswire.com/news-releases/Hyperloop-Transportation-Technologies-begins-construction-on-worlds-first-full-scale-passenger–freight-system-300628928.html) op ware grootte.

Hyperloop TT – How We Built the World’s First Hyperloop Passenger Capsule

Published on 2 okt. 2018

The world’s first full scale passenger Hyperloop capsule, built in Spain by Airtificial, gets ready to head to Toulouse R&D facility for optimization.

Reacties
https://youtu.be/uK7NeurSjNA

tweaters, 02-10-2018 • 18:47

https://tweakers.net/nieuws/144097/HyperloopTT-demonstreert-Hyperloopcapsule-die-volgend-jaar-gebruikt-kan-worden.html

Hyperloop testbaan van 3 km. komt in Groningen of Zeeland te staan

Hyperloop (foto Hardt Hyperloop)
Hyperloop (foto Hardt Hyperloop)

Het EUropean Hyperloop Center zal in de provincie Groningen of Zeeland worden gebouwd. Die provincies dingen nog mee om de testbaan te huisvesten. In 2022 moet het EHC klaar zijn voor gebruik. Het gaat om een initiatief van Hardt Hyperloop uit Delft.

Volgens Hardt Hyperloop (https://tweakers.net/nieuws/160688/Hyperloop-testbaan-van-3-km-komt-in-groningen-of-zeeland-te-staan.html) wordt binnen een maand de knoop doorgehakt. De twee provincies hebben nu nog de tijd om hun voorstel voor het EHC concreet te maken. Er waren aanvankelijk vier provincies in de race, nu zijn er nog twee over. Volgens Tim Houter, de CEO van Hardt Hyperloop, hebben zowel Groningen als Zeeland een goed voorstel, waar de testbaan gerealiseerd zou kunnen worden.

De bouw van het EUropean Hyperloop Center moet in het najaar van 2020 beginnen. Het testcentrum zou dan begin 2022 klaar zijn. Hardt Hyperloop wil de testbaan niet alleen zelf gebruiken, maar ook openstellen voor andere bedrijven, die werken aan Hyperloop technologie. Het centrum bestaat naast de testbaan uit een onderzoekslaboratorium. Onderzoek daar moet uitwijzen in hoeverre de techniek een realistisch alternatief is voor korte afstandsvluchten.

tweakers, 03-12-2019 • 20:07

https://tweakers.net/nieuws/160688/Hyperloop-testbaan-van-3-km-komt-in-groningen-of-zeeland-te-staan.html

Hyperloop testbaan komt in Groningen

European Hyperloop Center (foto Hardt Hyperloop)

European Hyperloop Center (foto Hardt Hyperloop)

Het European Hyperloop Center zal in Groningen gebouwd worden. De testbaan moet in 2022 klaar zijn voor gebruik. Het EHC is een initiatief van Hardt Hyperloop uit Delft en moet functioneren als een ontwikkelingscentrum voor EUropese Hyperloop initiatieven.

Eerder deze maand maakte Hardt bekend, dat de strijd om de locatie voor een Hyperloop testbaan alleen nog tussen Zeeland en Groningen ging. Vrijdag liet Hardt daarop weten, dat het EHC in Groningen gebouwd zal worden. De bouw van het Hyperloop centrum begint eind 2020 in Groningen. Volgens Hardt werd de keuze gebaseerd op planning en bouwcriteria, alsmede het regionale ecosysteem van partnerschappen en financiën. Hoewel beide provincies volgens Hardt een sterk plan hebben ingediend, ging de voorkeur toch uit naar Groningen.

Hardt Hyperloop wil de testbaan niet alleen zelf gebruiken. Het EHC moet een volledig testcentrum voor EUropese Hyperloop initiatieven worden. Behalve uit een testbaan van drie kilometer, bestaat het EHC dan ook uit een R&D centrum, waar onderzoek moet uitwijzen, of Hyperloops een realistisch en schoon alternatief zijn voor korte vliegreizen. Ook moet hier een EUropese standaard ontwikkeld worden, en moet er aan veiligheidseisen en passagierservaringen gewerkt worden. Het EHC opent in 2022 zijn deuren.

tweaters, 20-12-2019 • 14:53

https://tweakers.net/nieuws/161422/Hyperlooptestbaan-komt-in-groningen.html

Groningers boos over komst Hyperloop: ‘We kregen het vorige week pas te horen’

Komend jaar wordt de Hyperloop in Groningen gebouwd. Zowel de gemeente als de lokale politiek zijn enthousiast over het ambitieuze project, maar buurtbewoners zien het nog niet zitten.

Het futuristische EUropean Hyperloop Centrum in Groningen wordt in het najaar van 2020 gebouwd, met een drie kilometer lange buis. In deze buis wordt een soort trein geplaatst. De buis bestaat uit vacuüm en de trein kan door de lage luchtweerstand hoge snelheden halen, tot wel duizend kilometer per uur. Daardoor moet je in een half uur van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen. Over tien jaar hoopt Hardt Hyperloop, dat er in Nederland gebruik van wordt gemaakt.

Het bedrijf uit Delft zal in buurtgemeenschap Lageland (gemeente Groningen) de Hyperloop gaan testen. Buurtbewoner Erik Schoppen kan vanuit zijn woning het gebied zien liggen, wat nu nog een mooi uitzicht biedt over de Groningse weilanden. Ik ben bewust niet in de Randstad gaan wonen, omdat ik die drukte hier niet wilde en ik van de rust hou. Nu de Hyperloop in Groningen komt, krijg ik alsnog de drukte.

Niet goed geïnformeerd

Schoppen baalt vooral, dat de buurtbewoners niet goed zijn geïnformeerd. “We hadden gewild, dat we bij de plannen betrokken waren. We kregen nu vorige week een briefje in de bus gegooid met de mededeling, dat de Hyperloop hier kwam. ”

De gemeente Groningen en Hardt Hyperloop laten schriftelijk weten: “Wij begrijpen, dat de komst vragen oproept. Gemeente en provincie organiseren daarom op 8 januari een informatiebijeenkomst, waar iedereen met vragen en opmerkingen terecht kan.”

De komende jaren verwachten buurtbewoners veel overlast vanwege de verbouwing, die in 2022 af moet zijn. Joost van Keulen is een van de ondernemers, die een lobby startte voor de komst van de Hyperloop in Groningen. “Eerder probeerde we de Formule 1 al naar Assen te halen met een campagne. Dat lukte toen niet. Nu hebben we twee weken voor de beslissing viel een campagne opgezet en het is gelukt.”

Hart van Nederland, 23 dec 2019, 16:00, update: 23 dec 2019, 20:11

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/boos-Hyperloop-groningen/

Veel vragen, geen antwoorden voor omwonenden Hyperloop testbaan bij Groningen

Omwonenden van het beoogde Hyperloop testcentrum ten oosten van de stad Groningen maken zich grote zorgen. Op hun vragen hebben de gemeente noch initiatiefnemer Hardt voorlopig echter geen antwoorden.

Dat bleek woensdag tijdens een informatiebijeenkomst in Scharmer. Ruim tweehonderd inwoners van stadswijk Meerstad en van het omliggende landelijk gebied, waar Hardt een EUropees testcentrum wil bouwen voor de nieuwe Hyperloop transporttechnologie, bestookten de initiatiefnemers daar met vragen. Duidelijkheid kregen ze echter niet.

Tot frustratie van veel omwonenden, die naar het Hof van Scharmer waren gekomen. U heeft Groningen op de kaart gezet, maar niet op een manier waarop u trots kunt zijn, reageerde Alie Holtes uit Lageland. Haar woorden werden met applaus en high fives beloond door andere kritische bewoners.

Op 20 december maakte het Delftse Hardt bekend, dat ze in het landelijk gebied tussen Meerstad en het Eemskanaal een drie kilometer lange testbaan wil aanleggen om de Hyperloop technologie, een transportsysteem, waarbij goederen en ook passagiers milieu veilig en met hoge snelheid kunnen worden vervoerd in een vacuümbuis, net als bij de aloude buizenpost.

Inwoners van gebied laken late informatie over Groningse kandidatuur

Groningen won een biedingsstrijd van vier andere regio’s, die meedongen om het prestigieuze project, dat wordt begroot op 25 miljoen euro. Meerstad Noord liet de enige ander overgebleven kandidaat Zeeland voor. Vooral de beschikbaarheid van de benodigde gemeentegrond in het gebied gaf de doorslag, samen met de aanwezigheid van de Rijksuniversiteit Groningen en andere kennisinstellingen in de stad.

Inwoners van het gebied vinden, dat zij te laat en onvoldoende zijn geïnformeerd. Hardt vroeg van de inschrijvers absolute geheimhouding, omdat het bedrijf volgens directievoorzitter en mede oprichter Tim Houter bang was, dat strategische technische informatie bij internationale concurrentie zou belanden.

Melkveehouder in onzekerheid over gemeentelijke pachtgrond in gebied

Het gevolg was, dat omwonenden pas enkele dagen voor de keus voor Groningen bekend werd, een summiere mededeling van de gemeente in de bus kregen. Veel bewoners wierpen gisteren tegen, dat ze ook zonder cruciale technische gegevens over de plannen geïnformeerd hadden kunnen worden. Veel bezoekers zeiden gisteravond, dat ze het nieuws uit de krant moesten lezen, en soms dat niet eens.

Wij hebben daar al jarenlang een eeuwigdurend contract voor de pachtgrond voor onze melkveehouderij“, aldus een inmiddels naar Drenthe verhuisde boerin. “We moesten toevallig van een oud buurman horen van deze bijeenkomst. Ik had wel een seintje van de gemeente verwacht. Waar zijn wij straks aan toe met ons bedrijf?

Effect op huizenprijzen, verkeer, landschap: onderzoek volgt nog

Zij kreeg echter geen helderheid, evenmin als de Hyperloop partners een antwoord konden geven op alle bezorgde vragen over geluidsoverlast, waardevermindering van woningen, aantasting van het landschap en de verkeersontsluiting van het testcentrum, dat volgens Hardt tot over de 100.000 bezoekers per jaar zou kunnen trekken.

Pas nu de buit‘ binnen is, wordt een omgevingsvergunning opgestart, waarbij al dit soort aspecten nader moeten onderzocht. Waar de enthousiaste oprichters van Hardt aanvankelijk rekenden al komende september te kunnen bouwen, gaat alleen al de vergunningprocedure zeker negen maanden duren. Wethouder Paul de Rook en de Hardt oprichters verzekerden, dat omwonenden nadrukkelijk worden betrokken bij de verdere plannenmakerij, zeker als het gaat om verkeersontsluiting en landschappelijke inpassing.

Dagblad van het Noorden, 8 januari 2020

https://www.dvhn.nl/groningen/Hyperloop-testbaan-veel-vragen-geen-antwoorden-25215766.html

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hardt
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hyperloop
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hyperloop+Transportation+Technologies|
https://robscholtemuseum.nl/?s=EHC
https://robscholtemuseum.nl/?s=EUropean+Hyperloop+Center
https://robscholtemuseum.nl/?s=Groningen
https://robscholtemuseum.nl/?s=wethouder+Paul+de+Rook
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lageland
https://robscholtemuseum.nl/?s=informatiebijeenkomst
https://robscholtemuseum.nl/?s=omgevingsvergunning

https://robscholtemuseum.nl/?s=Koen+Schuiling
https://robscholtemuseum.nl/anoniem-brief-aan-koen-schuiling-en-de-fractieleiders-van-de-politieke-partijen-in-de-helderse-gemeenteraad-zomer-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-gemeente-den-helder-16-augustus-2015-maarten-hanegraaf-managementassistent-mail-aan-berts-18-augustus-2015-dick-berts-brief-aan-burgemeester-mr-k-f-schuiling-18-aug/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-de-rijksrecherche-18-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/gemeente-den-helder-ontvangstbevestiging-van-wob-verzoek-van-dick-berts-19-augustus-2015-koen-schuiling-burgemeester-brief-aan-dick-berts-over-zijn-wob-verzoek-25-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/rijksrecherche-brief-aan-dick-berts-betreft-verzoek-tot-instellen-rijksrecherche-onderzoek-24-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-brief-aan-k-f-schuiling-22-september-2015-gemeente-den-helder-brief-aan-berts-met-ontvangstbevestiging-23-september-2015-brief-aan-berts-over-procedure-27-oktober-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-klantcontact-centrum-gemeente-den-helder-met-antwoordformulier-hoorzitting-31-oktober-2015-klantcontact-centrum-den-helder-mail-aan-dick-berts-2-november-2015/
https://robscholtemuseum.nl/koen-schuiling-burgemeester-brief-aan-dick-berts-24-februari-2016-commissie-bezwaarschriften-gemeente-den-helder-advies-aan-schuiling-inzake-bezwaarschrift-d-a-berts-9-januari-2016/
https://robscholtemuseum.nl/redactie-dha-stadspartij-eist-helderheid-over-beveiliging-willemsoord-delano-weltevreden-helderse-politiek-wil-van-stadsbestuur-openheid-over-weren-beveiligingsbedrijf-dhs/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-horecabazen-willemsoord-onder-druk-gezet-om-beveiligingsbedrijf-dhs-te-dumpen-wie-niet-tekende-kreeg-geen-vergunning/
https://robscholtemuseum.nl/helderse-courant-dhs-mag-weer-aan-het-werk-in-uitgaansgebied-delano-weltevreden-schors-directeur-van-willemsoord/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-hij-mocht-van-de-gemeente-den-helder-geen-bedrijfsleider-van-een-bordeel-worden-nu-moet-de-gemeente-hem-een-kleine-89-000-euro-betalen/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-integere-mensen-worden-niet-door-helders-college-geschorst-gemeenteraad-is-het-niet-eens-over-bespreking-kwestie-dhs/
https://robscholtemuseum.nl/the-post-online-massale-vechtpartij-in-gezellige-uitgaansstad-den-helder-agent-loopt-hersenschudding-op-dumpert-kansenpareltjes-hebben-ruzie-met-de-pliesie/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-dhs-mag-niet-op-willemsoord-werken-vanwege-bijthonden-en-schijnconstructie-redactie-dha-college-terechte-keuze-beveiligers-willemsoord/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-frans-buhling-stopt-als-adviseur-van-beveiligingsbedrijf-dhs-gemeente-creeert-rookgordijn-met-verhaal-vol-leugens-en-halve-waarheden/