Judy Nihof – Nikola Tesla Institute wil Egelantier kopen, maar krijgt pand niet

Haarlem – Het is onderhand zo klaar als een klontje: de gemeente Haarlem wil hoe dan ook een hotel in de Egelantier, met woningen en wellicht een paar culturele voorzieningen erbij. Het initiatief van burgers om van de Egelantier een culturele hotspot te maken vond eerder deze maand in de gemeenteraad te weinig gehoor. Desondanks lanceert het Nikola Tesla Institute een nieuw cultureel plan voor het gebouw.

Het vorig jaar opgerichte instituut zoekt in Nederland naar een plek voor een grote permanente expositie over wetenschapper Nikola Tesla (1856 -1946), de Servisch Amerikaanse uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige.

De 58-jarige Bruno Kapetanovic, oprichter van het instituut, denkt, dat de Egelantier zich uitstekend leent voor deze interactieve expositie ’met een wow factor’ en wil het gebouw kopen. Maar de gemeente houdt de boot af.

Het Nikola Tesla Institute is een idealistische beweging, die het gedachten goed van de geniale uitvinder wil verspreiden. “Nikola Tesla is de grootste uitvinder van onze moderne tijd“’, zegt Kapetanovic, die zetelt in Amsterdam. “Hij was zijn tijd ver vooruit met zijn opvattingen over technologie in relatie tot duurzaamheid en menselijke waarden.” Zo waarschuwde Tesla, dat technologie niet ten koste mag gaan van die menselijke waarden en van de planeet.

Vergissing

Hoe komt Kapetanovic in hemelsnaam bij de Egelantier terecht? Dat zit zo. Kapetanovic is bevriend met Albert Brüggen, een cellist uit Haarlem, die baalt dat de gemeente aanstuurt op een hotel in het monumentale pand aan de Gasthuisvest. “Ik denk dat een hotel een vergissing is“, zegt Brüggen. “De gemeente is er toch voor ons, voor de Haarlemmers? Toch niet voor toeristen, die hier slapen en in Amsterdam hun geld gaan uitgeven?

Toen zijn vriend Kapetanovic onlangs vertelde, dat hij in Amsterdam zocht naar een plek voor een expositie over Nikola Tesla, zei de Haarlemmer: waarom doe je het niet in de Egelantier? En zo is het balletje gaan rollen. Samen met Kapetanovic onderzoekt Brüggen welke inspirerende en duurzame initiatieven het pand verder nog zou kunnen herbergen. De mannen denken naast een grote expositieruimte onder meer aan een educatief centrum rondom duurzaam leven, ateliers, een restaurant en een muziekstudio voor een bekende Nederlandse producer.

Net als in het plan van de gemeente komen er ook appartementen. “Dat is onontkoombaar, anders komt het plaatje niet rond“, aldus Brüggen, die erkent rijkelijk laat te zijn met de plannen. Maar waarom zouden de vrienden het niet toch gewoon proberen? Niet geschoten is altijd mis. “Als er straks een hotel in het pand zit, dan wil ik geen spijt krijgen, dat ik er niet alles aan heb gedaan om de Egelantier weer een culturele bestemming te geven. De gemeente heeft bovendien nog geen koper“, zegt Brüggen. “Het is wel geprobeerd om het te verkopen – er zijn negen biedingen geweest – maar dat is niet gelukt.

Sympathiek

Volgens de Engels sprekende Bruno Kapetanovic is het ’no issue’ om investeerders te vinden voor zijn plannen met de Egelantier. Zo is de Triodos Bank een van de partners van het Nikola Tesla Institute. Kapetanovic is bereid één euro meer te betalen dan het hoogste bod, dat de gemeente krijgt.

Maar de gemeente heeft geen belangstelling voor de plannen van het Nikola Tesla Institute. “De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat er in de Egelantier geen ruimte meer is voor andere initiatieven dan een hotel met daarbij woningen en eventueel een vorm van culturee -maatschappelijk initiatief“, laat een woordvoerder van wethouder Jur Botter weten. “Het plan van het Nikola Tesla Institute, hoe sympathiek en innovatief ook, voldoet niet aan de door de Haarlemse gemeenteraad vastgestelde kaders.

Een gemiste kans voor de gemeente“, constateert Albert Brüggen. “Dan wens ik de gemeente veel succes met het doordrammen van het hotel, terwijl niet bewezen is dat die strategie werkt“, sneert de Haarlemmer. “Het is jammer voor de gemeente, niet voor het Nikola Tesla Institute, want dat kan overal zitten. Er zijn genoeg gebouwen, die leegstaan“.

Maandag 27 mei houdt de gemeente in het ABC Architectuurcentrum een informatieavond voor bewoners en ondernemers over de plannen met de Egelantier. “Daar laat ik zeker van me horen“, aldus Brüggen.

NHD, 26 mei 2019, 15:05

Meer informatie: