Jolande van der Graaf – Roofkunst op slagveld: Schilderijen Westfries Museum duiken op in Oekraïne

HOORN – De in januari 2005 geroofde schilderijen uit het Westfries Museum in Hoorn zijn opgedoken op het bloedige strijdtoneel in Oekraïne. De Hollandse meesterwerken vormen er de inzet van een duister politiek steekspel op het allerhoogste niveau.

De 24 schilderijen die sindsdien vermist worden, bevinden zich bij een ultranationalistische gevechtsmilitie in Oekraïne. Op de achtergrond figureren volgens Nederlandse roofkunstonderzoekers Arthur Brand en Alex Omhoff leden van de Oekraïense geheime dienst en extreemrechtse toppolitici.

Het politieke schandaal wordt in Kiev angstvallig binnenskamers gehouden, maar het gemeentemuseum doorbreekt het stilzwijgen. „Onze collectie is in handen van corrupte personen, tot diep in de Oekraïense politieke top”, zegt museumdirecteur Ad Geerdink in een exclusief interview met De Telegraaf. „Zij weigeren de doeken terug te geven en willen maar één ding: grof geld verdienen ten koste van ons cultureel erfgoed.”

De Telegraaf, 7 december 2015

1 Comment

1. Nog een reden om tegen het verdrag met de Ukraine te stemmen!

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.