Jan Pieter Ekker – De hel blijkt uiterst fotogeniek + Fedor Sendak Limpberg – Egofixe (korte film, 26 min., NL)

De hel blijkt uiterst fotogeniek

‘Dit is de enige film, die de omroepen niet wilden hebben… en daar zijn we best een beetje trots op’, zei regisseur Fedor Limpberg voor vertoning van Egofixe, zijn losjes naar het leven van schilder Rob Scholte gemodelleerde afstudeerfilm met Hugo Metsers, Ellen ten Damme en Peer…

Limpbers statement zegt even veel over de overmoed van de makers als over Egofixe, bedoeld als variatie op Memento, maar eerder een soort Kuifje in de kunstwereld. Het zegt ook veel over de publieke omroep, waar nauwelijks meer ruimte is voor makers, die van de plat getreden paden afdwalen.De invloed van televisie is zichtbaar in de onderwerp keuze, de uitvoering, maar vooral in de lengte van de films. Dertien van de veertien duren 25 minuten, het Filmlab timeslot dat de publieke omroep vanaf vrijdag na NOVA gereserveerd heeft voor de examenfilms.
De boekverfilming Mooie Judy, een van de beste afstudeerfilms, is niet te zien in Filmlab, omdat de Amerikaanse uitgever geen toestemming gaf. Scenarist Reint Schölvink, ook verantwoordelijk voor Egofixe, verplaatste het verhaal van de Amerikaanse suburbs naar een Nederlandse villawijk. Daar legt een pukkelige tennispuber (Benja Bruijning) het aan met zijn verwaarloosde, verstandelijk gehandicapte buurmeisje Judy (Sanne Vogel). Zij wil seks. Hij ook, maar hij wil óók leuke uitstapjes maken. Roel Welling toont zich een begenadigd acteursregisseur, in Mooie Judy én in zijn tweede afstudeerproject, de jeugdfilm Mijn zusje Zlata. Daarin valt alleen de door Thekla Reuten ingesproken voice over uit de toon – een overbodig lapmiddel in meer producties.
De twee beste afstudeerfilms van Lichting 2003 zijn wars van opsmuk. Ze zijn gemaakt door een Nederlandse Georgiër en een Duitse. Heritage van Arch Kethagouri is een poëtische, persoonlijke film over een man, die terugkeert naar het huis waar hij ooit woonde. Langzaam dwaalt hij door de verlaten woning – en komen de herinneringen boven. In de naaikamer ontmoet hij zijn moeder weer. Buiten, door een gebroken ruit, ziet hij zichzelf in het gras spelen met een bal. De bal valt uit zijn handen en rolt in de richting van drie soldaten, die later voor zijn ogen zijn moeder verkrachten en vader vermoorden.
Mede dankzij de inspanningen van producent Eelke Pollé belandde Heritage bij het Filmmuseum, dat hem als voorfilm in de bioscoop zal uitbrengen. Voor haar andere eindexamenproductie, Untertage, kreeg Pollé financiële steun van distributeur A-Film.
Untertage van Jiska Rickels is een impressionistisch meesterwerkje over het reilen en zeilen in een Duitse steenkolenmijn. ‘Naar de hel’, staat met krijt op een bordje geschreven, diep onder de grond. Die hel is uiterst fotogeniek. Vanwege brandgevaar moest in de stoffige mijn een oude Bolex veercamera worden gebruikt, waarmee maar drie minuten achter elkaar kan worden opgenomen; voor het geluid werd een oude Russische spionage bandrecorder gebruikt.Het levert prachtige grof korrelige beelden op vol afgezwakte kleuren, begeleid door vervormde ondergrondse geluiden vermengd met minimale, zeer effectieve muziek. Rickels registreert de mannen zittend in krappe treintjes, en op 1200 meter diepte in de weer met drilboren en explosieven. Weer boven roken ze – voordat ze elkaars ruggen schoon schrobben – samen een sigaret. Gebroederlijk zitten ze naast elkaar, met pikzwarte hoofden boven hun vermoeide, witte lijven.
Untertage, die vooralsnog niet is opgenomen in het Filmlab, werd dinsdag bekroond met de Startprijs ter waarde van 10 duizend euro – beschikbaar gesteld door de AVRO, de omroep, die naar eigen zeggen een podium wil zijn voor talent en nieuwe ideeën. De winnaar moet het prijzengeld besteden aan de ontwikkeling van een voor televisie geschikt idee. Het is te hopen, dat Jiska Rickels daar haar eigen invulling aan kan blijven geven.

De Volkskrant, 26 juni 2003, 00:00

Egofixe (korte film, 26 min. NL)

Korte film geregisseerd door Fedor Sendak. Detective/Mystery. 26 minuten. Nederlands gesproken, niet ondertiteld. Met Hugo Metsers, Ellen ten Damme en Anniek Pheifer

SYNOPSIS:
Journalist Erik de Wolf (Hugo Metsers) doet koortsachtig onderzoek naar de waarheid achter de mysterieuze zelfmoord van kunstschilder Daniël Delaire. De betrokken galeriehouder (Peer Mascini) schuwt geen enkel middel om het onderzoek te dwarsbomen. Ook de verleidelijke weduwe van de schilder (Ellen ten Damme) probeert Erik te manipuleren.

Egofixe – korte film – 26 min NL from Fedor Sendak on Vimeo.