Jan Balk – Rob Scholte dankt ommezwaai van gemeente aan actie op Facebook

Het ziet er naar uit dat Rob Scholte in zijn museum in Den Helder mag blijven wonen en werken van de gemeente. Dat is opvallend. Nog niet zo lang geleden dreigde dezelfde gemeente Scholte nog uit het voormalige postkantoor te zetten. Volgens de kunstenaar heeft een actie van de uitgever van Bulkboek.nl Theo Knippenberg op Facebook er voor gezorgd dat hij in het museum mag blijven.
Het voormalige postkantoor aan de Middenweg is door de gemeente tijdelijk in gebruik gegeven aan enkele kunstenaars, met Scholte als meest prominente bewoner, en een decorbouw vereniging. Het pand mag ook in de toekomst benut worden als volwaardige expositieruimte. Daarom zouden de huidige gebruikers er eventueel in mogen blijven. Maar dan moet een en ander wel rendabel worden gemaakt. Dichtbij.nl schreef al eerder meerdere artikelen over de zaak (http://www.dichtbij.nl/noordkop/zoeken/zoeken.aspx?zoekwoord=Rob+Scholte&zoekmachine=webregionl).

Genegeerd

Eerder zag het er naar uit dat Scholte het pand zou moeten verlaten. De kunstenaar had geen goed woord over voor de gemeente, die zijn businessplan om het museum rendabel te maken genegeerd zou hebben. Volgens Scholte had Den Helder hem alleen maar tegengewerkt.

Des te opmerkelijker is het nieuws dat dinsdag naar buiten kwam. De dwangsommen, die de gemeente per 1 januari had opgelegd aan Scholte, zijn van de baan en de kunstenaar mag blijven wonen en werken in het voormalige postkantoor. Het ziet er naar uit dat de gemeente een enorme ommezwaai heeft gemaakt.

Actie

Scholte heeft wel een verklaring voor de ommezwaai van de gemeente. “Het komt allemaal door de sociale media”, zegt de kunstenaar. “Theo Knippenberg en de schrijvers Joost Zwagerman en Jan Haerynck zijn een actie begonnen om mij te helpen. Die actie heeft op Facebook gestaan (https://www.facebook.com/robscholtemuseum/posts/1569142886651342). De initiatiefnemers zouden een open brief naar de gemeente hebben gestuurd als ik uit het museum zou worden gezet. Deze brief zou ondertekend worden door honderd coryfeeën.”

Op de Facebookpagina van het Rob Scholte Museum legt Knippenberg uit waarom hij onvoorwaardelijk achter de kunstenaar staat. Ook wordt er gesproken over een petitie. Het zou gaan om een open brief aan het college van B&W in Den Helder. Deze petitie zou door honderd tv-makers, journalisten, presentatoren en kunstenaars, allemaal vrienden van het museum, ondertekend zijn. Omdat Scholte nu van de gemeente in het museum mag blijven, blijft de open brief gesloten.

Dankbaar

“De actie heeft voor de ommezwaai van de gemeente gezorgd”, zegt Scholte. Knippenberg zelf laat weten dat hij eigenlijk niet zo veel gedaan heeft. “De 100 mensen die de brief hebben ondertekend, het zijn er intussen trouwens al veel meer, zijn allemaal oprechte vrienden van het Rob Scholte Museum. Ze moesten alleen maar ingeseind worden. Meer hebben we niet gedaan. Wat het Rob Scholte Museum gered heeft is de unieke kwaliteit van Rob Scholte en van het Rob Scholte Museum.”
De kunstenaar is de prominenten, die de open brief oftewel petitie ondertekend zouden hebben, zeer dankbaar. “Het getuigt van een enorme collegialiteit.” Op de Facebookpagina van zijn museum dankt Scholte de honderd vrienden waaronder onder meer Ray Kluun, Jort Kelder, Adriaan van Dis, Tommie Wieringa, Remco Campert, Bart Chabot, Paul Witteman, Heleen van Royen en vele anderen (https://www.facebook.com/robscholtemuseum/posts/1569431313289166).

Droom

De gemeente gaat waarschijnlijk volgende week met Scholte om de tafel zitten om de zaak verder te bespreken. “Ik ben blij dat er ruimte is geschapen om elkaar open tegemoet te treden”, zegt de kunstenaar. Scholte hoopt dat hij nu zijn droom kan waarmaken en net als de Spaanse kunstenaar Salvador Dali in staat zal zijn om te wonen, te werken en uiteindelijk te sterven in zijn eigen museum.

Den Helder Vandaag, actueel lokaal nieuws, 10/12/2014