Jan Balk – Politieke onrust in verband met museum van Scholte in Den Helder

REGIO | 03 maart 2015

DEN HELDER – Pieter Kos heeft ternauwernood een motie van wantrouwen overleefd. De wethouder uit Den Helder stond ter discussie vanwege afspraken die hij gemaakt zou hebben met Rob Scholte in verband met het museum van de kunstenaar. Uiteindelijk kwam Kos met de schrik vrij en overleefde hij de motie van wantrouwen met 16-15.

In december 2014 maakte Pieter Kos afspraken met Rob Scholte over zijn museum in het voormalige postkantoor. De kunstenaar heeft afgelopen vrijdag op zijn Facebookpagina gemeld dat de wethouder onder druk van de gemeente niet alle afspraken na zou komen.

Raadsvergadering
Maandagavond was er een raadsvergadering over de zaak. Het Noordhollands Dagblad meldt dat de positie van Kos volgens D66 onhoudbaar was geworden omdat de wethouder van de Helderse Stadspartij op 9 december zonder medeweten van burgemeester en collega-wethouders en gemeenteraad afspraken gemaakt zou hebben met kunstenaar Rob Scholte. Daarom werd er een motie van wantrouwen ingediend. Met 16-15 ging het vertrouwen uiteindelijk ternauwernood toch naar Kos.

Ook de positie van Michiel Wouters stond ter discussie. Het raadslid van Behoorlijk Bestuur was één van de getuigen tijdens het gesprek tussen wethouder Kos en Scholte in december. Het ging er tijdens de raadsvergadering van maandagavond volgens het Noordhollands Dagblad hard aan toe. Een motie van afkeuring tegen raadslid Wouters werd eveneens met 16-15 verworpen. Volgens het Noordhollands Dagblad ging het er maandagavond in verband met de raadsvergadering hard aan toe.

Onbereikbaar
Al met al lijkt het zeer de vraag of het Rob Scholte Museum nou wel of niet mag blijven in Den Helder. De kunstenaar was tot nu toe onbereikbaar voor commentaar.

Vind jij dat het Rob Scholte Museum in Den Helder moet blijven? Of juist niet? Laat het hieronder weten in een reactie.

Reacties:

duarte:
Vraag mij af van zo een expositie voor meerwaarde heeft voor Den Helder en de vele toeristen die naar Den helder en de Juttersmarkten komen per trein.

adelheid121:
Ach, het is verkiezingstijd en daarmee is alles gezegd. Het museum van Rob Scholte mag daar geen slachtoffer van worden!