Jaap Holtzapffel – Gemeente Den Helder heeft een probleem + Amsterdamse galeriehouder: ⚫️ “KUNSTGENERATIE ROB SCHOLTE IS FEITELIJK MISLUKT”

Gemeente Den Helder heeft een probleem

KUNST MUSEUMCOLLECTIE SCHOLTE WEINIG WAARD❗️

Als er een veiling komt van kunst uit het Rob Scholte Museum, dan zou de opbrengst vies tegen kunnen vallen. Sowieso zitten er geen speciale stukken in de collectie. Alles zal voor dumpprijzen weggaan. Au!

Foto: Rineke Zijkstra.

Facebook, 8 oktober 2019

Reacties:

Daan Angevare
Kunst is echt “Wat de gek ervoor geeft!“ Inderdaad veel “gekken“ in het Helderse College. Verrassing… Nee er zijn veel uitgeleende werken in beslag genomen. Mogen ze dus niet verkopen.

Jaap Holtzapffel
Rob Scholte bezit zijn eigen werk voor het grootste deel ook niet…

Daan Angevare
Jaap Holtzapffel Juist,,vertel dat tegen ze. Ze zijn doof en blijkbaar ook nog blind.

Jaap Holtzapffel
Peter Klashorst: de collectie van het Rob Scholte Museum heeft toch geen bijzondere stukken, is het niet?

Daan Angevare
Jaap Holtzapffel Zie antwoord 1. Gezien de meeste kunstenaars vergeten worden of ze word duur. In zijn geval nog niet. Apart zijn ze wel, om nu een prijs te geven is het nu te vroeg. Later mogelijk, ene Herman gaf ze gratis die ze wilde.

Jaap Holtzapffel
Peter Klashorst: “Jezus laat zich pijpen voor een gulden” (1999). Millennium-kunstwerk uit de collectie van het Rob Scholte Museum… Brandhout is méér waard!

Peter Klashorst - Laatste avondmaal (detail)

Peter Klashorst – Laatste avondmaal (detail)

Ron de Heer
Rineke Z.

Jaap Holtzapffel
U bedoelt?

Ron de Heer
Rineke Zijlstra (fotografie), is dat een pseudoniem of een grapje?

Jaap Holtzapffel
Fotografe Rineke Dijkstra, de moeder van kunstenaar Bart Domburg, staat erom bekend dat ze altijd zit te zeiken… Daarom is haar bijnaam Rineke Zijkstra. Dus niet Zijlstra.

Ron de Heer
Jaap Holtzapffel Haha, Zijkstra inderdaad, wist dat niet, heel grappig, ken haar als de ex-vriendin van Frank Starik.

Ben Middelkamp
Jaap Holtzapffel ik heb ooit van bart domburg verloren toen hij tafeltennistte bij ik meen be quick in de oude stede Swol

Jaap Holtzapffel
Bart Domburg = Boer’n Bartels

Ben Middelkamp
Jaap Holtzapffel Overijssels eerste stad :-)

Jaap Holtzapffel
Kunstkannibaal deel 1, pagina 172.

Peter Klashorst - Kunstkannibaal deel 1, pagina 172 (foto Facebook)
Kunstkannibaal deel 1, pagina 172 (foto Facebook)

Jaap Holtzapffel
Ik ken geen vrouw met viezer haar dan Rineke Zijkstra… Maar mooie foto’s maken kan ze!

Maryan Robijns
Wat een natrapperij zeg van die gemeente.

Jaap Holtzapffel
Bart Domburg: mooie foto van uw moeder!

Vrije Beweging
Ondanks de uitzetting het ontnemen van al zijn bezittingen enzo
Komt de burgemeester van een koude kermis thuis,hoe grappig dat hij blijkbaar grote waarde aan het museum hing als het ging om de inhoud om de uitzetting te financieren.
Laat het zo min mogelijk opleveren dan valt hopelijk de rest schuld bij de burgemeester neer.
Wat dat museum waarde gaf is niet alleen de kunst maar de heer Scholte en zijn persoonlijke collectie opgebouwd in jaren tijd zodat de persoon kunstschilder Scholte verduidelijkt is.
Als een goede kunstenaar een vlaggetje op een drol zet geeft het gebaar een drol meerwaarde,dus de drol blijft niks waard zonder dat vlaggetje.
De heer Scholte is het vlaggenschip van de mesthoop genaamd denhelder

Jaap Holtzapffel
Goed verhaal!

Vrije Beweging
Ik ben wel blij dat ik niet int museum daar hing anders stond ik nu bekend als waardeloze shit

Vrije Beweging
Ik ben wel blij dat ik niet int museum daar hing anders stond ik nu bekend als waardeloze shit

Jaap Holtzapffel
Nu gaat u te kort door de bocht. De museumcollectie is geen waardeloze shit, maar de waarde ervan — en zeker de opbrengst op een veiling — zal bij lange na niet genoeg zijn voor de gemeente Den Helder om de 4 ton schuld van Rob Scholte te dekken.

Vrije Beweging
O, maar Scholte bezit weinig.
Moet die dan de schuldsanering in?
Kweet dat het geen waardeloze shit is, maar met opbod verkopen levert nauwelijks iets op.
Tis best spijtig allemaal.
Dat meneer Scholte daar bleef tot het bittere einde.
We hebben nog opslagruimte aangeboden toen bij het Haagse kunsthuis, maar dat is afgeslagen aanbod geweest, hadden we het opgeslagen op tijd was het leed minder groot……
Kunnen wij als kunstenaars hem nu nog helpen met iets? Kunst donatie voor veiling ter bate van meneer Scholte overlevingskansen?

Jaap Holtzapffel
Rob Scholte zal persoonlijk failliet worden verklaard en zal tot zijn dood de gevorderde 4 ton dienen af te lossen. Nog afgezien van de mogelijkheid tot juridische gijzeling van Scholte door de Nederlandse overheid. Tenzij een derde partij 4 ton ophoest… Welke rijkerd meldt zich?

Vrije Beweging
5 jaar schuldsanering da’s toch beter?
Volgens mij komt hij wel in aanmerking ervoor.

Jaap Holtzapffel
Rob Scholte heeft een extreem moeilijk karakter — versterkt door PTSS. Hij zit al zijn hele leven vooral zichzelf in de weg… Zijn huidige advocaten hebben ook nog een tonnetje of meer te goed!

Thérèse Bark-Toepoel
Goh, héél rot! Vanaf het begin af aan is de situatie van Scholte zijn kant verkeerd ingeschat. Zag dit aankomen. Je hebt je (soms helaas) toch aan de regels te houden. Lullig want de man heeft geweldige werken gemaakt!

Jaap Holtzapffel
Rob Scholte is een PTSS-patiënt.

Thérèse Bark-Toepoel
Jaap Holtzapffel Dat kan er zeker aan bijgedragen hebben.

Jaap Holtzapffel
We moeten medelijden hebben met deze man en hem niets kwalijk nemen…

Thérèse Bark-Toepoel
Jaap Holtzapffel Ik vind het zo rot voor Rob en zijn gezin! Waar zijn z’n vrienden indeze? Heb daar geen inzicht in.

Jaap Holtzapffel
In nood leer je je vrienden kennen… En dan blijven er maar héél weinig over. Toen ik in de jaren ‘90 failliet ging, keek ook niemand meer naar me om behalve mijn familie en één goede vriend…

Thérèse Bark-Toepoel
Jaap Holtzapffel Als je lekker gaat en bekend bent zijn er strondvliegen genoeg om je heen. Dat zijn geen vrienden. Bah!

Thérèse Bark-Toepoel
Enig idee of iemand hen voorlopige woonruimte heeft aangeboden? Eventueel met een ruimte erbij waar hij kan werken (op wat voor manier dan ook) om zijn schulden af te betalen? Als hij zich van goede wil toont, heeft hij kansen om zich te resetten. Zo werkt dat nét als bij andere mensen.

Jaap Holtzapffel
Direct na de uitzetting op 17 april 2018 is Scholte van diverse kanten tijdelijke woonruimte aangeboden, maar hij heeft alles gewijderd. Hij kon niet bij zijn vrouw en dochter wonen die bij zijn schoonouders in Amsterdam waren ingetrokken, want Scholte heeft al 20 jaar ruzie met zijn schoonvader en weigert het bij te leggen.

Thérèse Bark-Toepoel
Jaap Holtzapffel Pfff, wat een ellende met die man altijd! Weet nog vanuit de tijd dat ik in de Egmonden woonde dat Rob daar een kraakpandje gebruikte om daar zijn schilderijen te laten “reproduceren” door buitenlandse kunstenaars. Dat heeft de prijzen van zijn werken behoorlijk naar beneden gehaald, heb ik gehoord. Nou ja, hij zal er allemaal niet dood aan gaan. Beetje water bij de wijn doen helpt misschien. Wens jullie veel succes met de verkoop van het koffietafel boek!

Jaap Holtzapffel
In 2000 werd zoon Lotus geboren op Tenerife. Daarna begonnen Scholte en zijn vrouw Lijsje Snijder behoorlijk door te draaien met complot-theorieën en meer van dat soort onzin. Scholtes schoonvader werd zo bang dat de veiligheid van zijn kleinzoon in gevaar kwam dat hij aangifte heeft gedaan bij een relevante instantie. Deze actie heeft Scholte hem nooit vergeven. Sindsdien noemt hij hem altijd “de grootste lul die ik ooit heb ontmoet”. Het is allemaal te triest voor woorden.

Thérèse Bark-Toepoel
Jaap Holtzapffel kan ik me iets bij voorstellen. Krijg hier een rot gevoel van. Al zou dat boek het geld waard zijn. M’n bakkie ☕gaat er zéker niet lekkerder door smaken als ik het op m’n tafel zou hebben liggen! Ik zeg proost!

De tafel van Thérèse Bark-Toepoel (foto Facebook)

De tafel van Thérèse Bark-Toepoel (foto Facebook)

Jaap Holtzapffel
Proost!

Peter Westerling
Er moet een veiling komen waar we alles voor weinig kopen en terug geven aan Rob.

Jaap Holtzapffel
Ik zie u op de veiling!

Jan Eduard Romeijn
Jaap Holtzapffel jaap , hejehhh, verkoop mij es zo’n ‘Scholte-boek’? 60 piekies toch? Ok!

Jaap Holtzapffel

Bij Jaap thuis (foto Facebook)

Bij Jaap thuis (foto Facebook)

Peter Westerling
Jaap Holtzapffel Das een beste bak xtc….

Jaap Holtzapffel
Wijlen mijn vader was verslaafd aan aan bepaald soort pepermunt…

Antony Oomen
Heet de fotograaf werkelijk Rineke Zijkstra?

Jaap Holtzapffel
Het gaat hier om de beroemde fotografe RINEKE DIJKSTRA die altijd om alles zit te zeiken en daarom ook wel met Rineke Zijkstra wordt aangeduid…

https://www.facebook.com/jaap.holtzapffel

Amsterdamse galeriehouder: ⚫️ “KUNSTGENERATIE ROB SCHOLTE IS FEITELIJK MISLUKT”

Rob Scholte in Brussel 1993 (foto Paul Levitton)
Rob Scholte in Brussel 1993 (foto Paul Levitton)

Rob Scholte heeft zijn museumcollectie opgebouwd rond vaderlandse generatiegenoten, maar eigenlijk zijn die allemaal mislukt. Gestorven, ten onder gegaan aan cocaïne en heroïne, te weinig talent, onvoldoende doorzettingsvermogen, niet zakelijk genoeg. Scholte zelf was goed bezig – totdat hij in 1994 de lucht in werd geschoten. Daarna is hij nooit meer op zijn oude niveau teruggekeerd.
Is dat erg? Voor de gemeente Den Helder wel, want een eventuele veiling van de collectie van het Rob Scholte Museum zal een fractie opleveren waarop ongetwijfeld wordt gehoopt. Echter, misschien is dat ‘lekker pûh’: dan hadden ze Scholte en zijn familie ook maar niet op straat moeten zetten! Nu is de belastingbetaler in dat vreselijke gat de lul…

⚫️⚫️⚫️

De geciteerde galeriehouder wenst anoniem te blijven uit angst voor de losse handjes van bepaalde kunstenaars.

⚫️⚫️⚫️

Foto: Paul Levitton (Brussel, 1993).

Reacties:

Ben Middelkamp
behalve dan DNA Funart Vactorie :-)

Jaap Holtzapffel
En dat bent u!

Jaap Holtzapffel
Delano Weltevreden (Helderse Courant)

Peter Klashorst
Die Klashorst is toch rijk en wereldberoemd?… of is die dood?

Jaap Holtzapffel
Had ik u iets gevraagd?

Peter Klashorst
Jaap Holtzapffel nee , ik las het en ik heb het idee dat al die kunstenaars uit de Scholte generatie erg succesvol zijn .. ze hangen overal ..

Jaap Holtzapffel
Ga dood! Ga toch dood! Waarom gaat u niet gewoon dood? Vrij naar Oboema, de witte neger.

Peter Klashorst
Jaap Holtzapffel Obama ?… wie is dat ?

Jaap Holtzapffel
Flikker op naar Cambodja! Verdwijn uit mijn leven!

Peter Klashorst
Jaap Holtzapffel is dat in Afrika ?

Jaap Holtzapffel
Je hebt nu wel lang genoeg geleefd… Death in Phnom Penh!

Thomas Mann - Der Tod in Venedig

Thomas Mann – Der Tod in Venedig

Evelien de Viet
Jaap Holtzapffel maar het geile Klapworst boek komt nog wel uit? Ik wacht met spanning..

Peter Shoe
40 minutes of fame is al ver overschreden en rijk van geest overtreft alle euro’s… Don’t worry be happy…

Extinction Rebel For Life (foto Facebook)

Extinction Rebel For Life (foto Facebook)

Peter Shoe
Evelien de Viet Jaap gaat voor Sinterklaas spelen… Toch ?

Jaap Holtzapffel
Peter Klashorst: de bestellers van uw Grote Geile Afruk & Vinger Boek vragen wanneer al die viezigheid verschijnt…

Peter Shoe
Jaap Holtzapffel Peter kan ook bloot onder de mijter…

Evelien de Viet
Peter Shoe ik hoop het

Jaap Holtzapffel
Peter Klashorst heeft momenteel last van schaamhaar-uitval… Volgend jaar beter!

Paul Groot
Jaap, anonieme praatjes zijn zo laf….

Jaap Holtzapffel
Oké, ik heb het van u gehoord!

Arthur Mulder
Waar haal je opeens dat/ ons? belastinggeld opeens vandaan?

Jaap Holtzapffel
Woont u in Den Helder?

Peter Westerling
Gelul, speciaal museum voor tijdgenoten van Rob.

Musiom ,een museum in Amersfoort biedt een grote diversiteit aan Nederlandse kunstenaars, die allemaal zijn geboren rond de jaren 50 (foto Facebook)

Musiom, een museum in Amersfoort biedt een grote diversiteit aan Nederlandse kunstenaars, die allemaal zijn geboren rond de jaren ’50 (foto Facebook)

Jaap Holtzapffel
En wat wilt u daarmee beweren?

Peter Westerling
Jaap Holtzapffel Dat er een markt is voor kunstenaars, geboren in de jaren ‘50.

Jaap Holtzapffel
Op een veiling gelden andere regels…

Peter Westerling
Jaap Holtzapffel Nu kopen is een goede investering voor de toekomst.

Jaap Holtzapffel
Maar dan zou het leuk zijn als je zélf ook nog van “de toekomst” kunt genieten…

Herman van den Boom
Dat zeg ik ook dat zei ik al in de jaren 80 en ik heb ook een galerie http://www.henehoevegallery.com
Laat ze maar komen die Nederlandse kunstenaars met losse handjes. Ik exposeer ook geen Nederlandse kunstenaars , ik ga ook niet naar de FEBO als ik hier in België naar een goed restaurant kan.

Jaap Holtzapffel
Niet alle Vlamingen zijn zo grappig als u… Als ze überhaupt zijn te verstaan, want vaak spreken ze met opzet in dialect!

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel het culturele zwaartepunt ligt in de Zuidelijke Nederlanden dat is nu eenmaal zo. Dat was al in de middeleeuwen en de gouden eeuw is vormgegeven door de Antwerpse reders en schilders zoals Frans Hals. Alle grote internationale carrières in de beeldende kunst gingen gaan en zullen gaan via België. Of het nu Warhol is of James Lee Byars of Beuys en Keith Haring. Hier zit het geld, de know how en de traditie. Foto James Lee Byars en Marcel Broodthaers in het Antoine Wiertz museum destijds. Jacques Brel komt uit België en jullie hebben Ramses Shaffy. Het is me nogal een niveau verschil.

James Lee Byars en Marcel Broodthaers in het Antoine Wiertz museum (foto Facebook)

James Lee Byars en Marcel Broodthaers in het Antoine Wiertz museum (foto Facebook)

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel tot op de maan https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fallen_Astronaut

Paul Van Hoeydonck - Fallen Astronaut (foto Wikipedia)

Paul Van Hoeydonck – Fallen Astronaut (foto Wikipedia)

Jaap Holtzapffel
Er lijkt me geen speld tussen te krijgen…

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel Mondriaan van Gogh Appel van Dongen Dibbets Van Elk Stanley Brouwn ze zijn allemaal met hun werk naar het buitenland gegaan. Via Nederland is een doodlopende weg. Dat is nog steeds zo

Jaap Holtzapffel
Peter Klashorst: deze heer heeft een zinnig verhaal te vertellen… Kunt u nog wat van opsteken!

Rudolf van Maanen
Herman van den Boom Het Antoine Wiertz museum is inderdaad het mooiste museum ter wereld

Herman van den Boom
Rudolf van Maanen het bizarste sowieso. Heeft Magritte en de Belgische surrealisten bepaald ook Marcel Broodthaers dus ook daarom de conceptuele kunst. Daarom was James Lee Byars daar.

Het Antoine Wiertz Museum in Brussel (foto Facebook)
Het Antoine Wiertz Museum in Brussel (foto Facebook)

Herman van den Boom
Rudolf van Maanen

Antoine Wiertz Museum met tijdelijk een James Lee Bryars (foto Facebook)

Antoine Wiertz Museum met tijdelijk een James Lee Bryars (foto Facebook)

D. Martijn Oostra
Goede hoed.

Ben Middelkamp
Als U weet waar de naam FEBO vandaan komt gaat u zeker eens naar de FEBO als cultuurliefhebber Herman van den Boom :-)

Herman van den Boom
Ben Middelkamp you tell me

Ben Middelkamp
Herman van den Boom ik zeg Ferdinand Bol

Herman van den Boom
Ben Middelkamp als ik naar nederland moet neem ik altijd mijn eigen eten mee. Niet uit zuinigheid want ik ga graag en veelvuldig op restaurant. Ik probeer altijd voor 3 uur uit adam te vertrekken zodat ik wat om kan rijden via antwerpen. Daar ga ik dan eten. En dan weer verder. Smakelijk eten bij jullie verder daar niet van! Mijn Belgische moeder zei altijd ‘’hollanders die houden van vuil eten, dat vinden ze lekker’’. Ze had/heeft gelijk

D. Martijn Oostra
Het is een aardig weetje: de FEBO is vernoemd naar de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, waar ooit het eerste filiaal werd gevestigd. Er is slechts één probleem… Het klopt niet. Johan de Borst begon in 1941 met een brood- en banketbakkerij, Maison FEBO. De naam FEBO is afgeleid van Ferdinand Bol, de straat waar De Borst bij een baas het vak leerde. De eerste zaak van De Borst was echter niet aan de Ferdinand Bolstraat, maar op de hoek van de Amstelveenseweg en de Karperstraat. Pas in de jaren 90 opende FEBO een zaak aan de naam gevende straat. De familie De Borst zou een bakkerszaak overnemen aan de Ferdinand Bol, maar die deal ging niet door. Dus begon de grondlegger in 1941 zijn brood- en banketbakkerij aan de andere kant van Amsterdam-Zuid. Omdat de naam FEBO al in de statuten stond, behield hij de naam. Na de oorlog werd er ook begonnen met het bereiden van slaatjes en kroketten. Dat liep zo goed, dat hij besloot de bakkerij te sluiten, hier een productiekeuken te vestigen, en van de winkel een automatiek te maken. In 1990 gaf Johan de Borst (overleden in 2012) het roer over aan zijn zoon Hans, die op zijn beurt het stokje inmiddels heeft overgedragen aan zijn zoon, Dennis de Borst: https://youtu.be/6tW6-l1MtGs (via YouTube).

Herman van den Boom
D. Martijn Oostra kun je dat eten?

D. Martijn Oostra
Die kroketjes zijn best aardig Herman. Maar die van Patisserie Holtkamp zijn veel lekkerder. Beide gebaseerd op vooroorlogse ambachtelijke kwaliteit maar de laatste zijn verfijnder. Johannes van Dam kon er aardig over uitweiden.

Jaap Holtzapffel
D. Martijn Oostra: interessante geschiedenis!

D. Martijn Oostra
Sinds gisteravond kan FEBO volgens Arjen Lubach ook voor een Fijne Erdoğanloze Beschaafde Organisatie staan: https://www.vpro.nl/zondag-met-lubach/kijk/afleveringen/seizoen-10/aflevering-1.html?fbclid=IwAR2tWhK8y1QsCQmxlwQH7HoVjL4i0AWsNExoloW1WugYPrsVHuNIbtKrk74 (08:10 minuten – via Zondag met Lubach/VPRO)

Peter Shoe
Jaap, het Micky Hoogendijk boek al in de planning gezet…?

Jaap Holtzapffel
Had ik u iets gevraagd, Golf Gekkie?

Peter Shoe
Nee…ik niet… Mickey…

Cor Roosenberg
Een weerwoord krijgen moet je tegen kunnen.

Da Beanski
Hij verdient een museum!!

Da Beanski
Onze eigen Leonardo!

Mariette van Stralen
Wat een Lul de Behanger die galerist die ook nog eens anoniem wenst te blijven, wat een lafaard ook nog eens. Ik zelf heb Rob Scholte pas voor het eerst gezien bij zijn tentoonstelling in Arti et Amicitiae, bij de tentoonstelling van zijn ontplofte auto. Maar kijk toch eens naar die stoere man uit 1993 (zal ongeveer 33 jaar zijn geweest; ik ben van 1960, volgens mij dezelfde generatie. Verder heb ik hier toevallig in mijn werkkamer staan het ontwerp dat Rob Scholte voor De Volkskrant maakte, tenminste als ik mij niet vergis. Van de Amsterdamse groep kunstenaars (ik reken bijvoorbeeld ook de schrijver Joost Zwagerman daarbij) zijn er een aantal personen die nog steeds heel interessant werk maken en zich voor zover ik dat kan beoordelen ook nog eens in positieve zin hebben ontwikkeld. Ik denk ook aan Bart Domburg, die naar mijn mening (ik heb zijn website bekeken, ken natuurlijk niet al zijn werk in zoverre dat ik het ook heb gezien, mij persoonlijk versteld doet staan m.b.t. zijn werk zoals ik dat in 1991 of zo leerde kennen – in de context van de groep After Nature. Ook denk ik aan Peter Klashorst, Ab van Hanegem, Jan van der Ploeg die ook nog samen met Karin Straathof een kunstenaarsinitiatief heeft opgezet (PS Projectspace), Gerald van der Kaap niet te vergeten en nu vergeet ik nog de beroemde uitgesproken HOMO fotograaf op wiens naam ik niet kan komen (Shame on Me). Zo zijn er meerdere interessante kunstenaars van Rob ’s generatie en schrijvers, zoals Paul Groot en ook denk ik aan de projecten van IJsbrand van Veelen, het werk van Marja Bosma, Margriet Smulders enz……. De Belgische galeriehouder geeft wel een interessante reactie: nl dat het belangrijk is om buiten je eigen kring gaat kijken, want anders kan dat tot een dood spoor leiden.

Herman van den Boom
Het is echt een probleem dat Nederland wat de kunsten betreft totaal is afgesneden van het buitenland. De kunstenaars allemaal met de rug naar Europa de neuzen richting Amsterdam. En Amsterdam is gewoon provincie wat de kunsten betreft. Er zijn geen galeries van niveau zoals in Antwerpen, Brussel Düsseldorf. Geen Barbara Gladstone, Xavier Hufkens, ZenoX, Zwirner, Ronny van de Velde enz. Dus is er ook de know how niet. En de kunstcommissies zoals Mondriaan zitten vol amateurs. Er is voor kunstenaars natuurlijk maar weinig plaats zeker internationaal gezien. Het aanbod is groot en de selectie is genadeloos.

Jaap Holtzapffel
Mariette van Stralen: u bevestigt met uw uitgebreide reactie de mening van de anonieme galeriehouder… Niemand is internationaal echt doorgebroken… En als kunstenaar alleen in Nederland beroemd zijn is hetzelfde als mislukt zijn… Meestal waren cocaïne, heroïne, alcoholisme, seksverslaving en criminaliteit de boosdoeners. Verder niet erg, maar zo liggen de feiten!

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel nou het is zo dat in de jaren 70 Nederland wel internationaal op de kaart stond met name door De Appel. Dat kwam omdat de vrouw van Martin Visser uit Bergeijk de galerie was begonnen met Wies Smals. Martin Visser was naast ontwerper ook verzamelaar en kocht bij galerie Wide White Space in Antwerpen en stond verder in verbinding met Johannes Cladders in München Gladbach Jean Leering Van Abbe Museum, Kasper König enz enz. Toen stond Nederland internationaal op de kaart, Donald Judd liet zijn beelden maken in Bergeijk bijvoorbeeld. Marina Abramovich en Ulay zijn via de Appel in Nederland geland en hebben toch behoorlijk carriere internationaal gemaakt…. zij hebben de subsidie gelden doeltreffend in een internationale carriere geïnvesteerd. En er zijn er nog. Het werk van John Blake zit bij Richard Saltoun in Londen enz. Ook Middelburg met het Zeeuws Museum van Piet van Daalen. Daar kwamen Beuys, Marcel Broodthaers enz.
Antwerpen en Düsseldorf waren de belangrijkste plaatsen. Johannes Cladders, Flor Bex, Jean Leering, Pontus Hulten, Kasper König en niet te vergeten de Bischop van Wenen monseigneur Otto Mauer waren de intellectuele gangmakers. Toonaangevende galeries White Wide Space van Annie de Decker en beeldhouwer Bernd Lohaus, MTL galerie van Fernand Spillemaeckers in Brussel, Konrad Fischer in Düsseldorf. Bij mijn wete was in Nederland de enige galerie in de jaren 70 die internationaal werkte galerie d’Eendt in Amsterdam, bv een grote David Hockney tentoonstelling in aanwezigheid van de kunstenaar. D’Eendt was ook medeoprichter van Art Basel en Art Cologne. Begin jaren 80 is het fout gelopen, en dat komt ook niet meer goed mijns inziens.

Jaap Holtzapffel
Klopt, maar deze conversatie gaat over de jaren ‘80… Scholte, Blanca, Klashorst: dat ze überhaupt nog leven is al een mirakel!

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel ik leg de oorzaken bloot van het debacle in de jaren 80. Zonder dat kan men de jaren 80 niet begrijpen.

Herman van den Boom
Jaap Holtzapffel Broodthaers heeft het ook niet overleefd en Bernd Lohaus is ook niet oud geworden. De rest die ik ken zijn rigoureus gestopt met ontwenningsklinieken etc.

Mariette van Stralen
IK BEN HET HIER HELEMAAL niet mee eens, kom er later op terug, moet nu weg.

Joss Trofap
het gaat er niet om wie of wat je bent maar alleen maar wie je kent.

Jaap Holtzapffel
Wie je kent én met wie je het bed deelt… Alleen fotografe Rineke Domburg-Zijkstra heeft de top zonder seksuele dienstverlening bereikt, want zij is zo vreselijk lelijk dat geen enkele galerie of museumdirecteur haar in bed wilde.

Vrije Beweging
De Scholte generatie?
Is dat de Brood generatie?
De Klashorst generatie (die leeft nog)?
Mogen ze mislukt zijn aan allerlei verschillende levensstijlen.
Maar moderne kunst bestaat nog.
Ik ben van de Vrije Beweging generatie en vind de meeste van de Scholte generatie maar wat prutsers, maar dat is niet vreemd, want de Appel generatie deed ook maar wat volgens Karel, dus dat de Scholte generatie daarmee nog verder dingen verarmde, dat is een logische stap
De vrije beweging generatie maakt zich los van de vorige eeuw vraagstukken. Wat moderne kunst de moeite waard maakt en begint maar weer fris opnieuw met modern zijn. In mijn geval zelfs te modern voor modern?
En nee ik heb geen boek nodig of een eigen museum, want ik ben nog niet vergaan als vergaande glorie, maar hoop nog deel aan dat te worden, dat je met enig respect antiek wordt genoemd.
Maar toch hef ik het glas en proost op de Scholte generatie, want wie niet waagt, die niet wint en de kans is genomen, genoten en ten onder gegaan.
Proost,

Jaap Holtzapffel
Kunt u zich bekend maken?

Vrije Beweging
De Vrije Beweging

Jaap Holtzapffel
Dank u!

Fred van der Gragt
Leica licht

Facebook, 10 oktober 2019

https://www.facebook.com/jaap.holtzapffel

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rineke+Dijkstra
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bart+Domburg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Frank+Starik
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Groot
https://robscholtemuseum.nl/?s=Herman+van+den+Boom
https://robscholtemuseum.nl/?s=Frans+Hals
https://robscholtemuseum.nl/?s=Andy+Warhol
https://robscholtemuseum.nl/?s=James+Lee+Byars
https://robscholtemuseum.nl/?s=Joseph+Beuys
https://robscholtemuseum.nl/?s=Keith+Haring
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marcel+Broodthaers
https://robscholtemuseum.nl/?s=Antoine+Wiertz
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jacques+Brel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ramses+Shaffy
https://robscholtemuseum.nl/?s=Piet+Mondriaan
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vincent+van+Gogh
https://robscholtemuseum.nl/?s=Karel+Appel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+van+Dongen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jan+Dibbets
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ger+van+Elk
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ren%C3%A9+Magritte
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ferdinand+Bol
https://robscholtemuseum.nl/?s=Leonardo+da+Vinci
https://robscholtemuseum.nl/?s=Joost+Zwagerman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gerald+van+der+Kaap
https://robscholtemuseum.nl/?s=IJsbrand+van+Veelen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marja+Bosma
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ronny+van+de+Velde
https://robscholtemuseum.nl/?s=Wies+Smals
https://robscholtemuseum.nl/?s=Johannes+Cladders
https://robscholtemuseum.nl/?s=Flor+Bex
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jean+Leering
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pontus+Hulten
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kasper+K%C3%B6nig
https://robscholtemuseum.nl/?s=Donald+Judd
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marina+Abramovi%C4%87
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ulay
https://robscholtemuseum.nl/?s=Annie+de+Decker
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bernd+Lohaus
https://robscholtemuseum.nl/?s=David+Hockney

https://robscholtemuseum.nl/?s=Dani%C3%ABl+Groen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koos+Dalstra
https://robscholtemuseum.nl/?s=John+Studulski
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Blanca
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jaap+Holtzapffel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Oscar+Hammerstein
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eef+Hoos

2 Comments

  1. Het gesticht is nog een milde oplossing voor onze kunstkenner en mensen (misleidende) heer Jaap Holtzapffel, Alles alleen voor hem, voer voor de psychiaters

  2. Olof van Doorn 11 oktober 2019 op 01:16

    Jaap Holtzapffel begint de greep op de realiteit te verliezen.
    Het zurige commentaar uit zijn toetsenbord begint buitenproportionele vormen aan te nemen.
    Jaap is geen geschoolde psychiater die diagnoses kan geven, maar louter een uitgever van boeken. Jaap kan zich beter richten op het samenstellen van papierdruk en koffietafelboeken dan zich -te regelmatig- bezig te houden met rare uitspraken te doen over een gezin, dat het al moeilijk genoeg heeft.

    Jaap, ik hoop dat je dit leest en de opbrengsten van “werkelijke waarden” zult afdragen aan Rob middels de factuur die je gekregen hebt, zoals je dat in 2018 meermalen beloofd hebt “de opbrengsten gaan naar het Rob Scholte Museum”. En ook stopt met je vileine commentaren.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.