Interview met Rob Scholte in de krant Den Helder Kust de Zee (DHKDZ)

Kun je iets vertellen over je eigen geschiedenis? Waar je bent geboren, uit wat voor gezin je komt.

Dat kan ik. Ik ben geboren 1958 in Amsterdam. Kom uit een kruideniersgezin, zoals mijn vader dat placht aan te duiden. Hij werkte bij Ahold. Weinig kunst bij ons thuis.

Hoe uitte het kunstzinnige zich in je jonge jaren?

Geen kindertekening van mij is bewaard gebleven. Van de lagere school herinner ik me de bonte afscheidsavond. Mijn toneelspel was zo succesvol, dat ik niet van ophouden wist en het publiek van me vervreemde. Op mijn veertiende ben ik daarom maar gaan tekenen. Om meisjes te imponeren. Twee keer blijven zitten in drie Atheneum, daarna door op vier Havo. Met de Havo kon ik naar de Rietveld.

Hoe heb je jezelf gevormd tot wie je nu bent (als persoon en als kunstenaar)?

Met vallen en opstaan. Wie niets doet maakt geen fouten. Proberen is leren. Willen is kunnen. Op een gegeven moment ontdek je, dat je geworden bent hoe ze je noemen, dat is in mijn geval kunstenaar.

Hoe ben je uiteindelijk in Den Helder terecht gekomen?

Via mijn collega Emo Verkerk, die me vroeg ten toon te stellen bij IJssalon Aris Laan in de Koningsstraat. Kort daarna kreeg ik een studio aangeboden door de Woningstichting in de bovenzaal van het voormalig postkantoor. Alle zwarte marmeren vensterbanken waren er al uit gesloopt. Eigenhandig hebben we ze vervangen door hout.

Wat vind je mooi aan Den Helder?

De nog aanwezige restanten van een roemruchte historie, zoals Napoleon, de Atlantik-wal en de architectuur uit de sixties na bijna 200 bombardementen. Jutters als Dorus Rijkers, toen en nu nog steeds, het weer, de wind en tegenslagen incasserend. Meer zon dan ergens in Nederland. Aan drie zijden de zee. Den Helder is niet voor niks net uitgeroepen tot eerste stad van de liefde.

Wat maakt het postkantoor tot een goede locatie voor het museum?

We vangen hier ten minste wind. Dit eerste jaar al drie keer een nieuwe vlag moeten hijsen vanwege de rafels. Het stormachtige stadsklimaat maakte het gebouw tot ongeveer het belangrijkste strijdpunt van de gemeenteraadsverkiezingen. Carel Willink en Paul Citroen gingen me hier voor met een tentoonstelling in 1972. Volgend jaar, 50 jaar na de bouw, is het postkantoor aan de Rijksmonumenten status toe. Samen met het station vormt het een belangrijk Wederopbouw ensemble. Heel Nederland kan het museum per trein bezoeken.Voor de deur uitstappen.

Wat kunnen mensen verwachten van een bezoek aan jouw museum? Hoe omschrijf je het zelf het liefst?

Dat het publiek op het verkeerde been wordt gezet om te ontdekken, dat ze er eigenlijk altijd al op stonden. Art is to change what you expect from it.

Je hebt een flinke persoonlijke collectie opgebouwd met werken van Andy Warhol, Mel Ramos, Woody van Amen, Hokusai, Jeff Koons, Han van Meegeren, Jan Sluijters en vele anderen. Wat is voor jou persoonlijk het mooiste of meest interessante werk?

Moeilijk te zeggen. Elk werk heeft specifieke kwaliteiten. Dat dat moge blijken. Kunstwerken zijn net mensen. Altijd op minstens één moment in hun leven mooi. Niemand is daarvan uitgezonderd. De één straalt als baby, de ander als twintiger of als grijsaard. Ik hou van kunst, die door de tijd in betekenis blijft groeien.

Heb je nog plannen op de huidige locatie die je graag zou willen verwezenlijken?

Ik wil graag een internationaal overzicht organiseren van mijn tijdgenoten. Ook wil ik het gebouw, in samenhang met het station, opknappen na bijna 15 jaar achterstallig onderhoud. We zijn tenslotte het visitekaartje voor het nieuwe klimaat in Den Helder. De frisse wind.

Wat zou je nog willen toevoegen aan je collectie of is er niets specifieks op je wensen-lijst?

De collectie groeit permanent en organisch. Mijn recentste aanwinst is deze foto van Ronald Schmets., die ik vandaag van hem kreeg hier in Den Helder. Hij fotografeerde eerder Yolanthe Sneijder en Katja Schuurman naakt in een klassieke schilderkunst setting. Google maar. Van hem is dit portret van een jong meisje uit zijn nieuwste serie. Ze heeft twee verschillend gekleurde ogen. Blauw en bruin.

Wat zijn de openingstijden van het museum?

Deze zomer zijn we geopend elke vrijdag, zaterdag en zondag van twee tot vijf uur ’s middags. In de maanden juli en augustus ook tijdens de Juttersmarkt op dinsdag op dezelfde tijden.

Wat is de entree? Nog steeds € 2,50? En gratis voor kinderen t/m 12 jaar?

Yep!