Hennie Schickendantz – Reisverslag: Verslag 2

Zo snel als ik het eerste verslag geschreven heb, zo lang duurde het voordat ik het tweede kon maken. Ik kon er maar niet toe komen, om eraan te beginnen. Dat heeft meerdere redenen. Allereerst dachten we dat de zomer begonnen was, maar helaas…………………………..veel regenbuien, zelfs een hagelbui (in Zwolle), nogal wat wind. Niet echt aangenaam weer om op een boot te zitten. Soms waren de buien zó hevig, dat we wel blij waren op de boot te zitten: bleven we in ieder geval drijven! Als het zo veel regent, word ik daar toch lichtelijk sikkeneurig van……..en dan moet ik geen verslag gaan schrijven. Ik overdrijf graag, maar als je dat op een negatieve manier doet, geeft dat toch een verkeerd beeld. Alsof we spijt hebben, dat we een aantal maanden met de boot op reis gaan. En dat is niet zo!
De tweede reden, dat ik nog niet aan het tweede verslag kon beginnen, was dat er eigenlijk niet zo veel te vertellen is. In Nederland werkt gewoon alles, de kranen, de douches, de stroom………….er zijn geen misverstanden, doordat je de taal niet goed spreekt………geen reeksen sluizen……..de winkels zijn bekend…….maar ook in de steden zijn er niet zoveel spectaculaire dingen te beschrijven…….dat Doesburg de stad van de mosterd is, weet iedereen wel en dat Deventer de stad is van de koek, ook. Nu is er over Deventer nòg wel wat te vertellen. We kwamen daar aan in de (vernieuwde) jachthaven en bij het aanmelden in het havenkantoor, hoorden we, dat er een probleem was. Door de hoge waterstand van de Gelderse IJssel moet je tot je knieën door het water waden om op de kade te komen. Bob heeft dat gedaan, toen hij diesel ging halen. Ik had bij de Lidl waadpakken gekocht. Thuis had Bob nog gezegd: “Wat moet je daarmee?”. Wist ik toen eigenlijk ook niet, maar nu kwamen ze goed van pas!! 
We hebben nòg een keer “last” van het hoge water gehad. Dat was in Veessen, een klein dorpje tussen Olst en Wijhe. Het haventje is heel erg verwaarloosd. We vinden toch een plekje aan een steiger. Als je van de boot op het zijsteigertje springt, moet je je wel goed vasthouden aan de boot, want het steigertje zakt zo’n 30 cm onder water. Bob gaat de volgende morgen vroeg hardlopen (ik merk daar niets van, want ik slaap gewoon door). Later word ik wakker, want ik hoor Bob op het steigertje, maar hij komt niet aan boord………..als ik ga kijken, staat hij gebogen voor het deurtje. Ik denk, dat het zwaar was om weer te gaan lopen (het was de eerste keer na 10 april), maar dat was het probleem niet. Omdat ook in dit haventje het water heel hoog staat, hebben ze provisorisch wat planken en een ladder van de steiger naar de kant gelegd…………en daar was Bob mis gestapt………..kopje onder en de nodige schaafwonden……….. ’s avonds heb ik heerlijk gedoucht en loop terug naar de steiger……… ik kom bij die “stapel” planken en denk er “handig” over heen te lopen…………… niet, dus………..…..plons…………. koppie onder!! Ik hang aan de onderkant van de steiger en roep Bob ……….. die zit echter een stuk verder op het achterdek naar de radio te luisteren……….hoort mij dus helemaal niet!! Gelukkig komen er van de camping een paar mensen aanrennen en trekken mij op de steiger…… Bob komt nu ook aanlopen …………. hij zag die mensen rennen en dacht, dat er een kind in het water lag of zo!! De volgende morgen wil Bob, voordat we vertrekken nog even kijken, of hij de handdoek ziet, die ik daar kwijt geraakt ben………… en valt er weer in!!! Zoiets verzin je niet!!
Vanuit Veessen zijn we naar Heerde gefietst. Ik wilde dat graag, omdat ik daar vroeger met een vriendin op vakantie geweest ben. Ik wilde kijken, of ik nog iets herkende……………. nou, niks, helemaal niks!! Ik wist nog, dat we ’s avonds na het eten op een muurtje voor de kerk zaten met wat “dorpsjeugd”. Nu staan er in dat kleine dorpje nog een paar kerken. De eerste leek er niet op, de tweede helemaaaaaal niet! Uiteindelijk aan een vriendelijk dametje, dat haar hele leven al daar woonde, gevraagd en ja, hoor! Het muurtje voor de kerk gevonden. Alleen was het in mijn herinnering wel zo’n halve meter hoog. Dit muurtje was amper 20 cm……….. maar ja, wat wil je ook? Na 50 jaar……….. In Heerde hebben we nog even gekeken naar het schapen scheren. Die schapen vinden dat natuurlijk helemaal niet zo leuk, als je in bedwang gehouden wordt door twee mensen en dan wordt ook je jas er nog vanaf geknipt! Ze protesteerden behoorlijk. Alleen bij een van de jonge mannen ging het allemaal heel “geruisloos”. Hij had een schaap achterover tegen zich aan gelegd. En van Andrea weet ik, dat een schaap niet zelf overeind kan komen, als het op zijn rug ligt. Af en toe aaide hij het schaap over zijn (haar) kop en knipte zo rustig de jas eraf! 
Na Veessen naar Zwolle gevaren. Daar lagen we midden in de stad. Leuk! In de stad gewandeld en op zoek geweest naar een supermarkt. Die was daar niet ……… niet direct in de buurt in ieder geval……… wel een BIO-supermarkt! Daar wat noodzakelijke dingen gekocht en maar bij de MAC gegeten……… als tegenhanger…..  Ik heb daar het museum “De Fundatie” bezocht. In de media had ik er wel het een en ander over gehoord, maar het viel mij een beetje tegen. Het gebouw is heel mooi, zeker de “wolk”, die er bovenop staat. Er was nu een tentoonstelling “Wilden”: expressionisme van “Brücke” en “der Blaue Reiter”. Niet echt mijn ding. Dan van Rob Scholte: “Embroidery Show”. Bijna 1000 borduurwerken, overal “gevonden”. Achterstevoren ingelijst. Heel bijzonder!
Als we in Kampen zijn, is het weer nog steeds wisselvallig! We hebben wel een hengelsportzaak gevonden, zodat Bob een bakje wurmen kan kopen en kan gaan vissen. Ik heb maar een legpuzzel opgezocht van 1000 stukjes…… je moet toch wat! ;-) Jaren geleden zijn we met de boot ook in Kampen geweest. Er hing toen een koe in de toren. (Dit gebeurt in juli en augustus, bleek later.) Ik wist, dat er uiteraard een verhaal bij hoorde, alleen had ik geen idee meer wat dat was. In een boekhandel vond ik een boekje met verhaaltjes over vroeger. Ook het verhaal van de koe stond erin. Helaas was het veel minder spectaculair, dan ik dacht…………. 
Na Kampen gaan we verder. Eigenlijk hadden we na Zwolle naar Meppel willen gaan, maar de sluis aan het begin van het Meppelerdiep is gestremd: er wordt daar een nieuwe sluis gebouwd. Dus grote omweg om toch in Meppel uit te komen. Tegenover Kampen gaan we het Ganzendiep op. Dan de Goot, het Zwarte Water, het Zwolse Diep, het Zwanendiep, het Vollenhoverkanaal, langs Blokzijl, het Noorderdiep, Valse Trog, het Giethoornse Meer, de Walengracht, de Beulaker Wijde over, de Belter Wijde over, de Beukersgracht en dan door de Beukerssluis. Nu lijkt dat heel wat, maar je hebt hier tenminste een alternatief. In Frankrijk zou je gewoon die kant niet op kunnen! Dan zijn we in Meppel. Het havengeld is heel weinig: €30 per week. Alleen moet je voor stroom wel steeds 50 cent in de paal gooien……….dat loopt toch op! Totaal wel zo’n €15 euro! En dan voor de douche ook nog een paar euro………..ze hebben hier ook TWEE wasmachines èn TWEE drogers……….eindelijk al mijn wasgoed weer schoon en droog (en €24 armer; kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!)
In Meppel zijn Niels en Valerie op bezoek geweest. Héél gezellig!! Vrijdag met z’n vieren naar Giethoorn (met de auto). Het weer werkte gelukkig ook aardig mee! Het was een leuke onderbreking. Het varen in deze streek vinden we een beetje saai. Alles is prima geregeld, de mensen zijn aardig, de omgeving is een beetje eentonig……
We zijn nu (26 juni) in Hoogeveen. Vandaar varen we naar Klazienaveen en dan naar Haren. Haren ligt in Duitsland en dan kan ons Duitse vaaravontuur beginnen………… we zijn benieuwd!