Hendrik Jan Korterink – Eef Hoos: zijn geest waart nog rond in Portugal

Omstandigheden nopen mij tot een geheime missie in Portugal. Hebben we ‘t later vast nog wel een keer over. De laatste keer, dat ik hier was, was voor Eef Hoos, voor zijn deelname aan Echte Penoze. De geest van de roemruchte baas van het Haagse incassobureau Toetanchamon geest hangt hier nog altijd. In de auto, net vertrokken bij het vliegveld van Faro, luisterde ik naar de Nederlandse radio. Een reclamespotje voor Creon. Iets met financiële dingen. Hoos had ook een bedrijfje, dat Creon heette. Creon Starlight. Een crematorium voor dieren, voor de huisdieren van de gegoede Portugese burgerij. Dat kwam nog ter sprake ten tijde van de geruchtmakende verdwijning van Maddie McCann.

Boze tongen – met name de Engelse media – beweerden, dat hij Maddie had opgestookt in zijn Creon Starlight. Hij zou haar lichaam in verschillende honden hebben genaaid en gecremeerd.

Onzin natuurlijk. Het is de vraag, of er ooit wel een complete hond is opgestookt: zo heet kon hij het daar niet eens krijgen. Maar wie tegen betaling daar een hond bracht kreeg altijd wel een bakje as mee.

Ik moest ook even aan hem denken bij de autohuur. Elk krasje wordt geregistreerd, maar Hoos was hen toch te glad af. Als de banden van zijn auto versleten waren, huurde hij in Faro een auto van hetzelfde type, verwisselde de banden en bracht de auto met de versleten banden terug. Je moet er maar op komen.

Mijn eerste bezoek aan hem, in Portugal, had te maken met kunstenaar Rob Scholte. Voor mijn boek Bom in de Laurierstraat. Scholte had enige tijd bij hem ondergedoken gezeten en tal van zijn schilderijen meegenomen en daar ook nog het een en ander gemaakt.

Eef was wel een kunstliefhebber, vriendin Jeanet iets minder. Maar zij moest zorgen, dat alles netjes bleef, met die twee sloddervossen. Op een gegeven moment kon ze de kunstwerken alleen nog kwijt in de gang van hun immense villa, waarbij ze er een dagtaak had te voorkomen, dat de roedel door Hoos in huis genomen zwerfhonden er niet te veel tegen aan plaste.

De laatste jaren van zijn leven waren niet de vrolijkste, maar hij bleef vol plannen. De foto links is genomen op het Rokin, in de tijd dat hij met een nieuwe vriendin in Portugal woonde en veel problemen had met zijn ex, over de villa, de scheiding, alles.

Inmiddels is hij al weer drie jaar dood. Dat is tamelijk onopgemerkt verlopen, ik heb er vrijwel niets van meegekregen. Ik was toen ook niet in Nederland, maar of ik er anders wel bij was geweest is zeer de vraag: het heeft zich in zeer besloten kring afgespeeld. Geheel anders dan hij zelf zou hebben gewenst, denk ik.

Over wie we nog wel steeds wat horen: Rob Scholte. Hij blijft bezig, met exposities en aanverwant. Hij is al jaren verwikkeld in een verwoed gevecht met de gemeente Den Helder, waar hij zijn museum had gevestigd. Hij trok veel aan korte einden, maar soms krijgt hij gelijk. Gisteren meldde De Telegraaf dat de gemeente de onderhandelingen met hem niet had mogen afbreken. Zie hier: https://www.telegraaf.nl/entertainment/3059817/gemeente-mocht-onderhandeling-met-rob-scholte-niet-afbreken.

Misdaadjournalist, 24 januari 2019

Reacties:

algarve
24 januari 2019 – 09:32
Je heb een goede dag uitgekozen want het wordt hier rond de 20 graden.
Zelf zit ik in Monte Gordo. Dat verhaal van Hoos over het verbranden van Maddie had ik niet eerder gehoord, dat het onzin is geef je zelf al aan.
Voor wat betreft het huren van een auto heb ik me wel afgevraagd of de auto, een Renault, die de ouders van Maddie 3 weken na haar verdwijning hadden gehuurd toen zij terug gingen om het onderzoek te volgen, niet ook de auto van de dader is geweest? Dit omdat honden aangaven dat Maddie daarin vervoerd was. Hierdoor werden de ouders door die rechercheur als verdachte gezien

Hans
24 januari 2019 – 14:16
Deze foto is in Almere gemaakt.
Om de hoek van de Sisha lounge Saint Topez bij de grote markt, niet bij het Rokin!

Meer informatie: