Helderse Courant – Bestuur Nollen beweegt mee + Delano Weltevreden – Bemiddeling kunstproject De Nollen mislukt + Gemeente teleurgesteld in bestuur kunstproject Nollen

Bestuur Nollen beweegt mee

Helderse Courant, 20 januari 2018

Bemiddeling kunstproject De Nollen mislukt

Het afbouwen van het Van de Wint museum in Den Helder lijkt verder weg dan ooit. Het bestuur van Stichting De Nollen wil de regie over het project niet overdragen aan het VSB Fonds. Ook is de poging om de erven van kunstenaar R.W. van de Wint en het bestuur van Stichting De Nollen met elkaar te verzoenen mislukt. De rechter moet nu de knoop doorhakken.

De ruzie draait om de nalatenschap van de internationaal bekende kunstenaar. De erven eisen de zeggenschap over alle kunst van hun overleden vader. Het bestuur wil de twee zoons, die in beheerders woningen nabij treinstation Den Helder Zuid wonen, weg van het terrein, zodat de bunkers aan toeristen kunnen worden verhuurd. Het museum staat er al jaren onafgebouwd bij. Vanwege de ruzie wil geen enkel fonds geld steken in het afbouwen.

Bernt Schneiders, oud burgemeester van Haarlem, was door de rechter gevraagd te bemiddelen. Hij vindt het jammer, dat zijn inspanningen niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. “Het bestuur vond het te lang duren en wil snel een uitspraak van de rechter.”

Schneiders is ook voorzitter van het VSB Fonds, dat jaarlijks miljoenen schenkt aan goede doelen. Het fonds wilde de regie over het Nollen project overnemen, zodat het museum kan worden afgebouwd. “Het bestuur stelt veel eisen en voorwaarden, waar wij niet aan kunnen voldoen. Ons voorstel wordt door het bestuur ’een vijandige overname’ genoemd.”

Voorzitter Paul Jan van de Wint ziet het anders: “Er was geen concreet plan en er zijn geen bedragen genoemd. Dan kun je toch moeilijk zeggen, dat wij allerlei eisen en voorwaarden hebben gesteld. Dan voelt het inderdaad als een vijandige overname en niet als een adoptie.”

Noordhollands Dagblad, 6 februari 2018, 22:40

Gemeente teleurgesteld in bestuur kunstproject Nollen

Burgemeester en wethouders van Den Helder zijn teleurgesteld, dat het bestuur van Stichting De Nollen de regie over het project niet wil overdragen aan het VSB Fonds.

Dat hebben zij het bestuur onder leiding van Paul Jan van de Wint per brief laten weten. De gemeente, de Provincie Noord-Holland en het Waddenfonds hebben samen miljoenen in de bouw van het Rudi van de Wint museum gestoken. Dat de kolossale gebouwen bij treinstation Den Helder Zuid er door ruzies tussen bestuur en de erven Van de Wint al jaren onafgebouwd bij staan, irriteert hen. Zij hadden hun hoop gevestigd op de reddingsboei, die het VSB Fonds het bestuur en de erven had toegeworpen. De erven willen wel met het fonds in zee gaan, het bestuur niet.

Erfgenaam Gijs van de Wint vindt het ’erg spijtig,’ dat het bestuur onder leiding van zijn neef Paul Jan niet de kans heeft gegrepen om uit de impasse te komen en het museum af te bouwen. “Paul Jan heeft geld geroken. Nu het VSB Fonds in het project wil investeren, komt hij met een claim, die het fonds zou moeten betalen. Terwijl hij daar vorig jaar afstand van heeft genomen. Het is stuitend, krankzinnig.”

Paul Jan van de Wint vindt dat zijn neef probeert hem zwart te maken. “Door met informatie uit een vertrouwelijk gesprek naar buiten te treden, wordt het vertrouwen geschaad.” Volgens hem gaat het om een andere claim. De claim, waar hij het met het VSB Fonds over heeft gehad, zou in een notariële conceptakte zijn vastgelegd. “Daarin kom ik met de erven een uitgestelde beloning overeen voor mijn werkzaamheden.”

Bernt Schneiders, directeur van het VSB Fonds, hoopt, dat het bestuur tot inkeer komt. “Het bestuur denkt kennelijk dat door de verhuur van de bunkers op het terrein voldoende geld op tafel komt om het project af te maken. Ik heb daar een zeer zwaar hoofd in, maar heb ze succes gewenst.”

Noordhollands Dagblad, 7 februari 2018, 07:18

Reacties:

Henk Klok
Sommigen vinden t mooi de kunstwerken ik vind het niet passen in dat kleine stukje binnen lands duinengebied.

George Bethlehem · Den Helder
Gemeente teleur gesteld? Kijk eens in de spiegel gemeente. Stadhuis,Watertoren,voormalig postkantoor

Reindert Grippeling · Nieuw Den Helder, Noord-Holland, Netherlands
Slopen, deze betonnen bunkers het is een grote schande dat dit er staat.

Jaap Mallekoote · Avond Mulo +Kon. Technicum PBNA
Neem Oosterbeek in de arm.Deze firma heeft ervaring en kan de juiste oplossing leveren.

Chris Ekkebus · Baas bij Zelfstandig
Zonde om deze trechter te slopen heb er zo veel uur en aan gelast zie Ruud nog binnen komen lopen fout wat in mekaar van karton en maak het maar jongens

Meer informatie:

1 Comment

1. Guus Perisutti 7 februari 2018 op 18:34

Eens temeer wordt nu duidelijk dat Paul Jan maar één interesse heeft: zijn persoonlijke financiële belang. Verder wil ik geen woorden vuil maken aan die afperser.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.