Heineken Collection Foundation – BRAND EN KUNST

BRAND EN KUNST

‘t Kelderke 1937

In een toe spraak bij de opening van de totaal vernieuwde Brand brouwerij in 1937 zei Guus Brand ‘De brouwerij Installatie zal over 100 Jaar Wel Licht Verouderd zijn, maar het Keldertje zal over 100 Jaar Nog Getuigen van een Bloei Tijd Perk onder de Limburgsche Kunstenaars.’ Hoe waar blijken die woorden drie kwart eeuw later! De brouwerij onder ging onder tussen vele veranderingen, de ontvangst ruimte van de Brand Brouwerij in Wijlre, “’t Kelderke” zo als het al gauw in de volks mond werd genoemd, is onveranderd gebleven en is nog steeds het hoogte punt van een bezoek aan de brouwerij. ‘t Kelderke werd gebouwd door de architect Jos Wielders (1883 – 1949) uit Sittard, die vele kerken in Limburg bouwde. In ’t Kelderke kwamen wand schilderingen met typisch Limburgse taferelen van de kunstenaar Harry Koolen uit Meerssen (1904 – 1985). Henri Schoonbrood (1898 – 1972) uit Maastricht ontwierp een glas in lood raam, waar in het genot van het bier drinken centraal staat. Beide kunstenaars hadden les van de Antwerpse kunstenaar Jan van Puyenbroeck (1887 – 1972), die tijdens de Eerste Wereld Oorlog was uit geweken naar het Limburgse Meerssen.

Kunstenaars bleven nauwe banden onder houden met Brand en bezochten de Brouwerij en ‘t Kelderke graag, zoals blijkt uit het gasten boek van ’t Kelderke, dat van af 1937 en gedurende de oorlog gebruikt werd. Daari n staan vele prachtige tekeningen, onder meer van Charles Eyck uit september 1942. Charles Eyck (1897 – 1983) werd geboren in Meerssen en maakte deel uit van de zo genaamde ‘Meerssense School’ van Jan van Puyenbroeck. Hij ging in 1918 samen met Harry Koolen naar de Rijks Academie in Amsterdam. In de jaren vijftig maakte hij een tekening voor Brand met reclame voor Brand Up ’52, ‘Het Bier der Uptimisten’. Ook De Midden Limburgsche Kunst Kring “Remunj ‘45” bezocht de Brand Brouwerij. Op 5 oktober 1953 boden zij Brand ter gelegenheid van hun bezoek een bundel met tekeningen aan.

Blik op Kunst 2000 – 2001

In 2000 initieert Brand een groot schalige campagne, waar bij veel verschillende kunstenaars worden betrokken. Dit keer gaat het niet om de in richting van een ruimte, maar zijn de op drachten divers en worden de moderne media in gezet. Maar er is nog iets veranderd ten opzichte van 1937, dit keer worden geen Limburgse kunstenaars, maar internationaal bekende kunstenaars in de arm genomen. Brand heeft haar horizon verlegd en hoopt zo een groter publiek te bereiken. De campagne heet ‘Blik op Kunst’. Er wordt een web site gelanceerd met die naam en twee kunstenaars krijgen de op dracht om Brand bier blikjes te ontwerpen. In 2000 verschijnen de blikjes van Rob Scholte (geboren 1958) met het thema aarde, lucht, water en vuur. Rob Scholte was bij het grote publiek voor al bekend geworden door dat hij in 1994 een bomaanslag over leefde toen hij voor zijn huis in Amsterdam in zijn BMW stapte. Hij verloor daar bij beide benen en brengt sinds dien zijn leven in een rol stoel door. In 2001 komt Corneille (1922 – 2010) met zijn blikjes, die de vier seizoenen uitbeelden.

Onder tussen krijgen enkele kunstenaars, waar onder de Amsterdamse schilder Peter Klashorst (geboren 1957), de op dracht om een groot doek van 2 bij 6 meter te beschilderen. Deze doeken worden gebruikt voor vracht wagens van Brand en rijden door het hele land. Ook het publiek wordt op aller lei manieren betrokken bij de campagne; via de web site, maar ook via bij voor beeld het Brand Noordwijk Schilder Festival, dat in de zomer van 2001 wordt gehouden. Met de ‘Blik op Kunst’ campagne wil Brand laten zien. waar zij, net als kunst, voor staat. kwaliteit, ambacht en ‘Stijl Vol Genieten’. Eigenlijk is dat nog precies hetzelfde als wat Guus Brand in 1937 wilde laten zien in de ontvangst ruimte van de Brouwerij. En ook de spreuk op het glas in lood raam uit 1937 is daar bij nog steeds actueel, ‘Kaart, Kous en Kan, maakt Menig Arm Man, maar die het Recht Gebruik van deze Drie Ooit Namen, Behoefden Nimmer Zich voor Eenige Mensch te Schamen’.

http://www.heinekencollection.com/historie/brand-en-kunst/?lang=nl