Hedzer Faber – Troubadour Henk van Kuijk herkent zich als ’verdachte’ van het bedreigen van een raadslid en doet nu zelf aangifte tegen de gemeenteraad van Den Helder

Den Helder – Julianadorper Henk van Kuijk heeft aangifte gedaan tegen de gemeenteraad van Den Helder en de fracties van Gemeentebelangen (GB) en Stadspartij in het bijzonder.

Van Kuijk verwijt de raad smaad en valsheid in geschrifte, omdat volgens hem een Facebook conversatie tussen hem en GB raadslid Nancy List uit zijn verband is gerukt en dat citaat nu (mede) heeft geleid tot een agressieprotocol, dat politici moet beschermen. Het protocol was een initiatief van de Stadspartij. List zei, dat ze bedreigingen had ontvangen, zonder daarbij een afzender te noemen. Maar Van Kuijk herkende in de bewoordingen meteen de zijne.

’Keihard aanpakken’

Hij was aanwezig bij de betreffende raadsvergadering. “Ik heb Nancy gezegd, dat partijen, die instemmen met de verhuizing van het stadhuis naar Willemsoord, keihard zullen worden aangepakt. Dat is geen bedreiging, dat is de politieke realiteit. Het regent bezwaren. Iedereen, die mij kent, weet, dat ik fel kan zijn met woorden, maar dat ik verder geen vlieg kwaad doe. Alleen al de insinuatie is belachelijk“, vindt troubadour, schrijver en journalist Van Kuijk. “Dit heeft niets met bedreiging te maken.

De Dorper vindt het niet kies, dat zijn uitspraak wordt gebruikt als basis van beleid en is bang, dat zijn naam en woorden nog ergens in niet openbaar gemaakte stukken zijn vastgelegd. Hij vroeg eerder vergeefs om inzage.

Raadslid List verzekert, dat de naam van Van Kuijk in geen enkel stuk voorkomt. Ze noemt de aangifte ’onzin’ en maakt zich er ’absoluut geen zorgen’ om. “Ik heb bewust geen naam genoemd, dus van smaad (bezoedeling van de goede naam, red.) is sowieso geen sprake. Het is, dat meneer Van Kuijk er zelf voor kiest om te melden, dat dit zijn uitspraken waren. Maar inderdaad het waren zijn woorden en ja, ik vind het behoorlijk bedreigend als iemand zegt, dat je keihard zult worden aangepakt.”

List beklemtoont, dat ook andere raadsleden vanuit andere bronnen bedreigingen heeft ontvangen. Het agressieprotocol is dan ook niet louter gebaseerd op wat Van Kuijk haar stuurde. Het protocol is in het leven geroepen, omdat politici van alle gezindten last ondervinden van bedreigende taal. Daar moet paal en perk aan gesteld worden, vindt de raad. In het protocol staat onder andere, dat de gemeente altijd aangifte doet, wanneer een politicus, een bestuurder of de burgemeester wordt bedreigd of geïntimideerd. List deed destijds geen aangifte, omdat er volgens haar geen fysieke bedreiging in de woorden school.

Van Kuijk heeft er zelf weinig fiducie in, dat zijn aangifte leidt tot vervolging, zegt hij desgevraagd. Hij heeft een statement af willen geven. “En ik wilde dat dit openbaar zou worden. Dat de burgers van Den Helder weten hoe er met je woorden kan worden omgesprongen.”

Helderse Courant, 16 juni 2019. 20:11

Reacties:

Jans Boonstra
Tja beste Henk. Blijkbaar raakte jij een gevoelige snaar. Raadslid List kwaakte wat terug maar zonder enige duidelijkheid. Ga door Henk !!!!

George Bethlehem
Met een gevoelige snaar kan je als troubadour meerdere kanten op

Henk van Kuijk
P.s. Het waren niet mijn woorden, dat is een leugen van Mevr. List (en ook de Stadspartij). Ik schreef niet: “Je wordt keihard aangepakt.” Ik schreef, als advies, op haar eigen verzoek: “Kijk uit wat je als partij kiest. Elke partij die een stadhuis op Willemsoord wil, zal keihard worden aangepakt. Want ze negeren de burger keihard, zelf. Het kost ze stemmen.” Wanneer mevrouw List geen taal- en politiek gevoel voor context heeft en anonieme ongefundeerde beschuldigingen doet, is ze ongeschikt als raadslid en kan ze beter aftreden. Waar de krant aan voorbijgaat, is dat ik hen vertelde dat mijn brief hierover aan de gemeenteraad totaal is genegeerd door Raad en burgemeester, en bewust niet in de stukken is gezet, op internet. Ik vroeg niet vergeefs om inzage, ik vroeg om deze verdraaide zinsneden uit de stukken te verwijderen. Er kon zelfs geen antwoord af. Er moet een eind komen aan anonieme en niet gefundeerde beschuldigingen door Raad en burgemeester. Het is ver beneden peil. Het is daarnaast zeer kwalijk dat mevr. List haar aantijging handhaaft.

Henk Den Helder
Ik vind het niet verwonderlijk, de partijen zeiden toch voor de verkiezingen dat er geen verhuizing zou komen ?
En als je dan juist NIET gaat doen wat er voor de verkiezingen is beloofd ja dan worden sommige kiezers boos.
Zij hebben immers hun vertrouwen gegeven en die wordt nu geschaadt.
Ik ben geen politicus maar begrijp ook wel dat deze eventueel gemaakte opmerking op de partij bedoeld is en niet op de man of vrouw.
En nu voelen ze zich bedreigt, ja dank je de koekkoek als ik mijn vrienden iets vertel en ik doe heel iets anders zullen zij mij dat niet in dank afnemen.

Meer informatie: