Hedzer Faber & Suzanne Rijnja – Hoe zit dat met die uitgaansbus tussen Den Helder en Alkmaar, is dat zuivere koffie? + HF & Richard Zut – Nachtbus Den Helder-Alkmaar gaat toch niet rijden

Den Helder – Ze kijkt bedenkelijk, de receptionist van Vlieg Makelaars in Alkmaar. Intrabus? Eventbussen? That’s Fun bv? Nooit van gehoord. “Ik werk hier nu drie jaar en ken elk bedrijf en elk gezicht, dat daar bij hoort. Wie hier ook achter zit, hij belazert de boel.

De man achter deze ondernemingen is Dennis Koorn uit Heerhugowaard. Termen als ’belazeren’ spreekt hij met klem tegen. In de uitgaansbus, die vanavond moet gaan rijden op het tracé Den Helder-Julianadorp-Schagen-Alkmaar betaal je bovendien boter bij de vis.

Het is alweer even geleden, dat we in deze krant schreven over de ondernemingen van Dennis Koorn uit Heerhugowaard. De eerste keer was eind 2015, toen hij onder de handelsnaam That’s Fun bv het Mega Kinderspektakel aankondigde.

Het moest een groot feest worden in het Helderse park Quelderduijn met tal van opblaasbare attracties en een meet & greet met tv bekendheden Dora en Diego. Het sloeg aan. Er werden naar schatting duizend kaartjes verkocht van zes euro, maar het spektakel kwam er niet. Er was niet eens een vergunning aangevraagd. We hebben meerdere mensen gesproken, die hun geld terug probeerden te krijgen, tot op heden tevergeefs.

Later strandden wilde plannen voor een toeristische bootverbinding met de Razende Bol, rijden met tuktuks op de Helderse dijk en varen met jetski’s vanaf het Huisduiner strand. Dit met tal van bedrijfsnamen en websites, telkens met dezelfde uitkomst: geen toestemming. En vaak ook met datzelfde postadres op zijn websites: Robijnstraat 7 in Alkmaar, waar Vlieg Makelaars een verzamelgebouw heeft. “Dit verklaart wel iets“, zegt de receptioniste. “We hebben hier wel eens vaker gedupeerden aan de balie gehad van bedrijven die hier helemaal niet zitten.”

Het bedrijfsverzamelkantoor van Vlieg in Alkmaar (Jan Jong:jjfoto)

Het bedrijfsverzamelkantoor van Vlieg in Alkmaar (Jan Jong/jjfoto)

De afgelopen jaren bleven er websites en Facebookpagina’s opduiken van Dennis Koorn, waarvan Helder Tours de bekendste is met 1.400 likes op Facebook. Zijn volgers zijn maar wat blij met zijn nieuwste initiatief: er gaat een uitgaansbus rijden! Dé uitkomst voor uitgaanspubliek uit de Noordkop, dat in Alkmaar door wil gaan tot na de laatste trein.

Op Eventbussen.nl worden ook ritten aangeboden naar toekomstige evenementen, zoals de volgende editie van Indian Summer en Pinkpop. Op de Helder Tours Facebookpagina laat Koorn trots weten, dat hij al een harmonicabus heeft aangeschaft. De eerste busrit staat gepland voor de nacht van 2 op 3 november. Contant betalen of pinnen a.u.b. De ritten voor toekomstige evenementen kun je al wel vast kopen via ticket website Eventbrite: 25 euro voor een rit, zo af te rekenen met je Paypal account, iDEAL, Bancontact of creditcard.

’Medewerkers’

Gezien de voorgeschiedenis met meneer Koorn besluiten we hier toch maar eens in te duiken. Op eventbussen.nl, waar je de kaartjes kunt kopen, staat Intrabus genoemd als organiserend bedrijf. En op intrabus.nl, naast dus het Vlieg kantoor als adres, vier vertrouwenwekkende gezichten. De medewerkers stellen zich met foto voor. Je hebt er manager Michael, John van de marketing, Dennis van planning en Brenda van administratie. Geen achternamen inderdaad, en de foto’s, tja…, die zien er eigenlijk net even té mooi uit.

De ’teamleden’ blijken bezige bijtjes na een zoekopdracht in Google. De foto’s die op deze pagina worden gebruikt, duiken honderden keren op, verspreid over internet. Deze vier hebben baantjes over de hele wereld, zo lijkt het, van Amerika tot Azië. Zo is ’Dennis’ ook hacker en schrijver van een boek over Bitcoins, ’John’ kan je vooral veel vertellen over het leven van een kale man en tanden bleken, ’Michael’ is een typische succesvolle zakenman en ’Brenda’ klust bij als oppas en model voor huidoliereclames.

Het team: Michael, John, Dennis & Brenda

Het team Michael, John, Dennis & Brenda (foto NHD)

De ’medewerkers’ van Intrabus lijken niet te bestaan. Zo duikt de foto van ’Brenda’ ook op in diverse reclames online.

Brenda in 24K Gold Glass advertentie (foto NHD)

Brenda in 24K Gold Glass advertentie (foto NHD)

Brenda met Compact Powder (foto NHD)

Brenda met Compact Powder (foto NHD

Harmonicabus

Ook de andere foto’s roepen wat vragen op. Er is een harmonicabus aangeschaft, wordt gemeld op Facebook, maar de bussen op de foto’s zien er heel anders uit. En op elke foto staat weer een ander model. De bussen zijn in ieder geval niet van Intrabus. Op de foto van een groep kinderen bij een bus staat een heel ander logo: namelijk die van tourbedrijf AMZ uit Zeeland. Na een korte zoektocht blijkt het een klas van de Zeeuwse basisschool Oleanderhof te zijn, die op schoolreisje zijn geweest naar Duinrell. Een plaatje van de binnenkant van de bus is ook niet van Intratours: het interieur is van het bedrijf Look Tours uit Gouda.

In de foto van een groep ouderen, die een dagje uit zijn met de bus, is wat meer tijd gestoken. Het gele logo van Ruijs Reizen uit Brabant is vakkundig weggewerkt. En de groep wordt enthousiast ontvangen door de tekst op het bord voor de ingang van het restaurant: ’Welkom Intrabus, de koffie staat klaar!

Onderaan de pagina van Intrabus valt ons oog op het logo van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer. Ha, daar moet hij dus lid van zijn.

Een belletje naar de brancheorganisatie levert ons een bekend antwoord op. Intrabus? Eventbussen? That’s Fun bv? Nooit van gehoord. “Deze bedrijven zijn geen lid bij ons, het logo mag daarom ook helemaal niet op deze websites staan.”

De website lijkt dus niet helemaal zuivere koffie. Maar, dat moeten we vaststellen, ook geen hard bewijs voor oplichting. Misleiding, misschien. Maar iemand kan met nep foto’s op zijn site natuurlijk nog wel steeds een goede busdienst aanbieden. Hij zegt hier een paar zaken over op de Facebook pagina van Helder Tours, die het onderzoeken waard zijn.

Uitspraak 1:
In overleg met Provincie Noord-Holland gaan wij ons bezighouden met knelpunten en verbetering van het Openbaar Vervoer (8 oktober).

Klopt, zegt Caroline Coolen van de provincie. “We zijn ambtelijk in gesprek met de regio en deze heer Koorn van Helder Tours over zijn voornemen om een nachtbus te gaan laten rijden tussen Den Helder en Alkmaar.” De gemeente Alkmaar sluit zich aan bij de provincie.

Uitspraak 2:
De uitgaansbus zal nog dit jaar als proef het nachttraject tussen Alkmaar en Den Helder rijden (28 september).

Ja, dat mag, zegt Coolen. “Omdat het om een eenmalige proef van slechts één nacht gaat en Connexxion hiertegen geen bezwaar had, heeft de heer Koorn voor deze zeer korte proef geen ontheffing van de provincie nodig. Als de heer Koorn op grond van deze proef besluit de nachtbus voort zetten, heeft hij die ontheffing wel nodig, omdat het om een vorm van openbaar vervoer gaat. De heer Koorn moet in dat geval eerst een aanvraag indienen bij de provincie.”

Op Facebook wordt Koorn de vraag gesteld, of hij ook een communautaire vergunning heeft. Hij reageerde daar als volgt op:

Uitspraak 3:
Wij rijden niet commercieel en hebben daardoor vrijstellingen vanuit ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport, red.) onder bepaalde voorwaarden. Huiswerk is netjes gedaan. No worries! (29 september).

Niet commercieel? Hoe zit dat? Dat heeft te maken met Stichting Bus. Deze stichting is ook een initiatief van Koorn en staat tot op heden nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In eerste instantie mochten alleen leden (je kan lid worden tegen betaling) van de stichting met de bus meereizen. Inmiddels is dit idee vervlogen: leden krijgen nu een korting op een busticket.

Maar heeft Koorn een vrijstelling gekregen van ILT door vanuit een stichting te werken? “Er is geen sprake van vrijstellingen. Dat kan eigenlijk ook helemaal niet“, meldt Ernst Koelman van ILT. “Wij doen dat in ieder geval niet. Wel staat in artikel 4 van de wet personenvervoer 2000, dat het eventueel mogelijk is om een vrijstellingen te krijgen als je busvervoer als nevenactiviteit verricht. Het mag niet de hoofdactiviteit van je bedrijf zijn.”

De zogenaamde ’communautaire vergunning,’ die tourbus bedrijven nodig hebben, wordt vergeven door Kiwa. Zij geven aan, dat er inderdaad busbedrijven zijn, die een vrijstelling kunnen krijgen. Paul Ras: “Een organisatie zonder winstoogmerk zou vrijgesteld kunnen worden. Die uitzonderingen zijn er, maar dat zijn hele specifieke gevallen.” Volgens Ras zou dat in samenspraak moeten gaan met ILT.

Rode vlaggen

Iets klopt er dus niet helemaal, maar hard bewijs van oplichting is er ook niet. We leggen onze bevindingen voor aan Joyce Donat van de Consumentenbond. “Het kan zijn, dat de ondernemer heel graag wil doen, alsof hij al een florerend bedrijf heeft om zo een goede start te kunnen maken. Maar hij gaat daarbij over grenzen op en manier, die niet aanvaardbaar is. Zonder dat ik nou meteen kan zeggen dat hij mensen daadwerkelijk oplicht of gaat oplichten.”

De Consumentenbond kan niet afraden om bij Intrabus te boeken: dat heeft mogelijk juridische consequenties en bovendien zou daar meer onderzoek voor nodig zijn. Wel mag de Consumentenbond tips geven aan de consument over waar ze op moeten letten en rode vlaggen aanwijzen. En die rode vlaggen, die ziet Donat zeker ook.

Een verkeerd adres of geen adres? “Wij zouden altijd waarschuwen, dat het verdacht is als er geen adres en geen Kamer van Koophandel nummer op een site staan.”

En stockfoto’s gebruiken voor het ’team’ dan? “Dat is echt gek en doet het ergste vermoeden. Het zou kunnen zijn, dat het een eenmanszaak is, maar vertrouwen wil wekken, dat er een ’heel team’ achter zit. Maar dat is niet oké natuurlijk.”

En de andere foto’s, ook van het internet geplukt? “Dat is een beetje hetzelfde: hij wil een professioneel bedrijf laten zien. Dat het er niet is, wil niet persé zeggen dat hij niet professioneel is, maar de handelswijze is wel vreemd.”

Het logo van KNV wordt ten onrechte gebruikt. “Wij waarschuwen vaak voor het misbruik en of gebruik van nep keurmerken. Overigens is het niet heel goed uitgevoerd. Je kan het logo niet aanklikken. Dat is altijd onze eerste tip: kun je het logo aanklikken en kom je dan op de pagina van bijvoorbeeld de brancheorganisatie of keurmerk. En zelfs dan is het nog niet zeker, of je een goede site te pakken hebt, want bij gewiekste oplichters kom je dan nog op een nep pagina. Wij adviseren: ga naar de website van het beoogde keurmerk of organisatie en kijk daar of het bedrijf tussen de leden staat. In dit geval is het duidelijk oneigenlijk gebruik.”

De Consumentenbond raadt altijd aan om voor het boeken te kijken, of een bedrijf is aangesloten bij de branchevereniging ANVR, laat Donat weten. “Bedrijven en organisaties, die daarbij zijn aangesloten hanteren fatsoenlijke voorwaarden en er is een geschillencommissie. Kijk ook, of het bedrijf is aangesloten bij de SGR dit waarborgfonds keert schade uit bij faillissement.” Intrabus is bij geen van de organisaties aangesloten.

Wanneer Donat zelf een kijkje neemt op de website, valt haar ook op, dat er geen algemene voorwaarden op de website staan. “Dat is al helemaal een rode vlag.”

Koorn: ’Geen enkel risico

Het wordt tijd om het eens van de man zelf te horen. We bellen het 072 nummer, dat we vonden, en zijn 06 nummer. Hij neemt niet op. We laten een voicemail bericht achter en sturen een email met een toelichting. Dat we hem graag willen spreken over zijn uitgaansbus plannen en twijfels, die er over gerezen zijn.’s Avonds belt hij terug, met een anoniem nummer. ’Met Eventbussen.nl’, zegt hij.

Dennis Koorn?

Ja.

We kennen elkaar nog van het Mega Kinderspektakel. We maken opnieuw duidelijk, dat het nu gaat over de uitgaansbus. Die is hij toch aan het opzetten?

Ja, maar dat doe ik niet alleen hè. Dat is met meerdere horecaondernemers.

Ah, oké. Wie zijn dat?

Ik noem geen namen.”

Koorn vertelt dan over zijn plannen. Het moet een zekere dienstregeling worden, dat is zijn droomdoel. Connexxion ziet geen brood in zo’n uitgaansbus, dus wil en mag hij het proberen. Hij is in overleg daarover met de provincie. De bus, die hij zou hebben gekocht, kunnen we niet zien. Hij huurt een busbedrijf in, dat de rit namens het zijne verricht, maar wil niet zeggen welk bedrijf dat is. Het gesprek wordt stekelig als hij benadrukt, dat hij eigenlijk alleen ’positief nieuws’ wil over zijn plan. Dat hij al heel terughoudend is geworden in contact met de pers en niet wil, dat we oude koeien uit de sloot halen.

En toch moeten we het u vragen. De vorige keer ging het niet goed. Waarom gaat het deze keer anders?

Welke vorige keer?

Het Mega Kinderspektakel.

Ach, hoe lang is dat nou geleden?

Nou, dat was dus 2016. Koorn benadrukt, dat hij een heel ander mens is geworden. Hij komt oorspronkelijk uit Den Helder en het blijft hem trekken daar iets te ondernemen, zegt hij. De dijk, de zee, het waddengebied. Hij wil er iets mee, in de recreatiesector, al krijgt hij weinig medewerking, bijvoorbeeld met de gemeente Den Helder. Eerst zegt hij, dat hij probeert te overleven in die sector, dan dat hij er ook succesvol mee is.

Voorbeelden noemt hij niet en hij benadrukt opnieuw, dat hij negatieve uitlatingen over zijn bedrijf nu niet kan gebruiken. Om die woorden kracht bij te zetten, schermt hij met een advocaat en de belofte, dat hij ons nooit meer te woord staat. En zegt, dat als we toch negatief zouden schrijven over zijn onderneming, dan de uitgaansbus niet gaat rijden. Hij de stekker er uit trekt en op Facebook zegt, dat dit de schuld is van de verslaggever. We vragen opnieuw waarom het deze keer anders zou gaan.

Koorn: “Ten eerste: ik ben bezig met terugbetalen, hė. Nee, nog niet iedereen, dat duurt een aantal jaar. Dat heeft tijd nodig. Maar deze keer, met de uitgaansbus, betaal je pas in de bus hè. Geen enkel risico.”

Ook met de evenementreizen komt het helemaal goed, zegt Koorn. Hij is juist zo goed bezig, vindt hij, en schermt met busreizen vol toeristen, die hij nu naar Den Helder brengt. Maar wil die reizen niet verder toelichten. Dan vragen we naar de foto’s, die hij heeft gebruikt op zijn sites, die herleidbaar ’geleend’ zijn van andere websites.

Koorn: “Ah, zat jij daar in te neuzen? Ik werd al gebeld door iemand van ’wat doe jij met mijn foto’. Maar dat zijn voorbeeldfoto’s. Als ik zelf nog geen bus heb, dan moet ik toch iets zoeken dat geschikt is.”

U heeft uw kantoor in Alkmaar?

Onder andere.”

Waar?

Dat gaat je niks aan.”

Volgens uw websites aan de Robijnstraat. Maar als we daar naar u vragen, kennen ze uw bedrijven niet.

Op welke website staat dat?”

Op http://www.intrabus.nl bijvoorbeeld, http://www.eventbussen.nl. Koorn ontkent en daagt ons uit te gaan kijken. Hij heeft gelijk: het staat er niet. Niet meer. Anderhalve week, twee weken eerder verwijderd, zoiets. Foutje van zijn webmaster, zegt hij, meteen hersteld toen hij er lucht van kreeg. Hij heeft er vroeger gezeten, zegt Koorn. Daar kwam het vast van.

Maar als we al die dingen bij elkaar optellen. Het debacle met dat kinderfeest en andere plannen uit het verleden, nu verkeerde adresgegevens en ’geleende’ foto’s op zijn sites, dat werk…

Koorn: “Ja, dan is het een plus een is twee. Kan ik me voorstellen. Maar wat is er nu echt anders: in de uitgaansbus betaal je pas in de bus. Nul komma nul procent risico, boter bij de vis.”

Dan gaat hij enthousiast verder over zijn plan. Dat verder inderdaad doordacht klinkt. De bus rijdt op tijden, dat de trein dat niet meer doet. En bovendien is het nog een heel stuk lopen van het Waagplein naar Alkmaar Centraal. Daar moet toch een markt voor zijn?

Er zit een ervaren chauffeur achter het stuur en er reist een beveiliger mee. Het beleid is zero tolerance: wie zich misdraagt, gaat er bij de volgende halte uit. Koorn schat dat als hij vijftig klanten heeft, die de tien euro enkele reis betalen tussen Den Helder en Alkmaar, dat de lijn dan levensvatbaar is. Bij verlies houdt het op en winst is natuurlijk helemaal mooi. Misschien gaat hij dan ook wel over Breezand en Anna Paulowna rijden. Maar eerst maar eens Den Helder-Julianadorp-Schagen-Alkmaar.

En wat er dan in Schagen opstapt, is meegenomen. Kijk, als ik quitte speel met de proef op 2 november, dan durf ik het nog wel een tijdje aan.

Uitgaansbus

Tussen één en half zeven vannacht rijdt voor het eerst een uitgaansbus. Feestgangers kunnen in en uitstappen in Den Helder, Julianadorp, Schagen en Alkmaar. Betalen in de bus kan met PIN of contant.

De dienstregeling en de opstapplaatsen zijn te vinden op http://www.eventbussen.nl.

Helderse Courant, 02/11/2019 om 10:00

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191101_27866293/hoe-zit-dat-met-die-uitgaansbus-tussen-den-helder-en-alkmaar-is-dat-wel-zuivere-koffie

Nachtbus Den Helder-Alkmaar gaat toch niet rijden [update]

Den Helder – De nachtbus tussen Den Helder en Alkmaar zal in de nacht van 2 op 3 november niet gaan rijden. Helder Tours eigenaar Dennis Koorn meldt dit zaterdagmiddag op zijn Facebookpagina Helder Tours.

Volgens hem is de reden een artikel in deze krant. Daarin stond een reportage over de bedrijfsvoering van Koorn en Helder Tours, plus een interview met Koorn. Daarin gaf Koorn al aan, dat als er een in zijn ogen negatief artikel zou verschijnen, hij de stekker uit het project zou trekken.

De Consumentenbond stelde in de reportage vraagtekens bij de handelswijze van Koorn.

Volgens Koorn betreurt de door hem ingeschakelde vervoersmaatschappij, dat de ritten niet doorgaan. Dat is echter niet verifieerbaar, hij zegt niet welk bedrijf dat is. Ook de provincie zou balen, volgens hem.

Die laatste bewering kan door de provincie Noord Holland niet worden bevestigd. Wel zegt gedeputeerde Bereikbaarheid, Adnan Tekin, desgevraagd: “Initiatieven die bijdragen aan de verkeersveiligheid juichen wij altijd toe, zo ook deze. Het moet uiteraard wel aan alle spelregels voldoen.”

Helderse Courant, 02/11/2019 om 19:04

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191102_93876438/nachtbus-den-helder-alkmaar-gaat-toch-niet-rijden-update

Meer informatie:
http://robscholtemuseum.nl/?s=Helder+Tours

Leave a comment

Your email address will not be published.

*