Hedzer Faber – Rechter hakt de knoop door: kunst op De Nollen Den Helder is van zoons Van de Wint

Een klinkende overwinning voor de erven van kunstenaar Rudi van de Wint: de rechter heeft geoordeeld, dat zij kunstlandschap De Nollen in Den Helder niet hoeven te verlaten. Bovendien zijn zij de rechtmatige eigenaar van de op het terrein opgestelde kunstobjecten van hun vader.

Zoons Gijs en Ruud van de Wint liggen in de clinch met neef Paul Jan van de Wint, voorzitter van het stichtingsbestuur. Hij eiste namens de stichting het vertrek van de zonen uit de bunker woningen op het terrein en claimde ook het recht op de ’opstallen’ van De Nollen, waarvan de kunst het belangrijkste is.

De rechter stuurde aan op bemiddeling, maar die is mislukt, zodat er nu toch uitspraak gedaan moest worden.

Rechter Antoon Schotman maakt in zijn vonnis in niet mis te verstane bewoordingen gehakt van de argumenten van het stichtingsbestuur. ’Ongemotiveerd’, ’gebrekkig onderbouwd’ en ’niet anders op te vatten dan (…) een oorlogsverklaring, een besluit, kortom dat niet is ingegeven door enig belang van de stichting, maar door het privé belang van de voorzitter’. Het zou bijvoorbeeld vele malen duurder zijn om het landschap te laten onderhouden en bewaken dan door de zonen, die dit nu tegen kost en inwoning doen. Ze horen eigenlijk een vergoeding te krijgen, maar zien daar vanaf, omdat het kunstproject in financiële problemen verkeert. Daardoor ligt de bouw aan het Van de Wint Museum op De Nollen – voor schilderijen van wijlen Rudi van de Wint – al jaren stil.

Namens de erven reageert Gijs van de Wint opgetogen: “Gerechtigheid!”, roept hij uit. “Ik ben ontzettend blij. De rechter heeft het precies goed gezien en precies verwoord, zoals het is. Paul Jan heeft de stichting misbruikt voor een persoonlijke vete, en dat stopt hier.”

Volgens de erven moet het stichtingsbestuur nu wel opstappen. Paul Jan van de Wint wilde nog niet inhoudelijk reageren. “Ik wil eerst het vonnis bespreken met mijn advocaat.”

Noordhollands Dagblad, 8 februari 2018, 20:16

Reacties:

Stan Wittebol · ROC Schagen
Misschien wordt het eens tijd om dat hele mislukte nollen project met de grond gelijk gemaakt wordt.

Rob de Vries · Architect directeur bij De Vries Urban Architectur DVUABV
mislukt? ben je er wel eens geweest? Denk t niet met zon opmerking.

Stan Wittebol · ROC Schagen
Rob de Vries, jazeker een paar keer.
Man man man, daar wordt je niet vrolijk van

Henk Jansen · Inholland Alkmaar
Eindelijk gerechtigheid en een goed oordeel van de rechter. Er zijn maar drie rechtmatige erfgenamen, dat zijn de weduwe en de beide zoons. Ik wens alle veel succes met het vervolg en hoop dat de zoons nu wel verder willen met het VSB idee. Want dan bestaat er nog een kans dat het goed gaat komen. Schouders eronder mannen.

Jan Langedijk · Lerarenopleiding d’Witte Leli, Amsterdam
Als we al het nutteloze uit een mensenleven zouden wegstrepen hadden we maar weinig tijd nodig om te leven. Sport, muziek, kunst, genot: nutteloos. Het is voor de nutteloze schoonheid van Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en noem maar op dat ik af en toe naar die steden ga. Een stad is rijk die het zich kan veroorloven grachten niet dicht te gooien, oude gebouwen te laten staan, open ruimten onbebouwd te laten en te investeren in onnutte zaken als De Nollen. Duitsland heeft Insel Hombroich, Belgie de Verbeke Foundation en Den Helder heeft dankzij Rudi van de Wint dat geweldige De Nollen. Het is een tijdje geleden dat ik er was, gauw maar weer eens kijken! Succes mannen.

Catharina Buijs Van Meurs
18 februari,is er een speciale winterzondag op de Nollen, met rondleidingen, lekker eten en folkmuziek in het prachtige bezoekerscentrum! 😄🎶kijkeven voor alle bijzonderheden op de Facebook pagina van Scheepsfolk

Eddie Mallekoote · Det Norske Veritas (DNV)
Van mij mogen ze die roest bende naar vos brengen. Stelletje uitbuiters zijn het niks meer en niks minder. In hun hele loopbaan geen reet uitgevreten.met de scepter zwaaien van vader..en dan ook nog eens beloftes gemaakt met werknemers. Incl de voorman die ik persoonlijk ken. En ze geen een belofte waar hebben gemaakt..geen een..zielig volk is het.

Sacha Albarda
Spoken like a true strandjutter

Janniejan Boonstra · Uniwersytet Opolski
Naar de Hoogovens die zooi.

Meer informatie:

1. Sjoerdjan Brandsma 9 februari 2018 op 10:08

Wat een goed nieuws en gerechtigheid! Ik wens dat het museum er gauw komt! Wellicht dat de onderhandelingen met de VSB weer kunnen plaats vinden! De Nollen een uniek stukje natuur dat dank zij Ruud v d Wint behouden is gebleven voor Den Helder!
    Veel succes Gijs en Ruud!

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.