Hedzer Faber – Kooyhaven: dieper wordt-ie niet + Redactie DHA – Kooyhaven nooit bedoeld voor schepen met grotere diepgang

Kooyhaven: dieper wordt-ie niet

Het is nooit de bedoeling geweest om de Kooyhaven geschikt te maken voor schepen dieper dan een meter of drie. Daar is het Noordhollands Kanaal ook niet geschikt voor.

Dat antwoorden Gedeputeerde Staten (GS) op vragen van de VVD Statenfractie. Aanleiding was berichtgeving van deze krant, dat het enige bedrijf dat zich wilde vestigen op het nieuwe bedrijventerrein – Glomar – is afgehaakt in verband met beperkte vaardiepte. De beloofde 4,5 meter zou niet zijn waargemaakt.

Volgens GS gaat dat echter over het bodempeil. Dat ligt op 4,3 meter, maar een halve meter onder NAP en dus in feite 3,8. Inclusief een veiligheidsmarge is de maximale vaardiepte drie meter. 3,3 meter zou onder voorwaarden ook kunnen, met nog grotere diepgang loopt het scheepvaartverkeer vast, aldus de provincie. Dezelfde diepte geldt voor het kanaal. Glomar heeft 3,8 nodig.

Op de vraag van Statenleden Kaamer van Hoegee en Lagerveld, of er eigenlijk wel onderzoek is gedaan naar de wensen van potentiële gebruikers, antwoordt GS met ’ja’.

Noordhollands Dagblad, 5 april 2018, 14:03

Reacties:

Karel Boot · Werkt bij Koninklijke Marine
Dit is een mooi onderwerp voor het programma “Van onze centen”!!

Nico Sneekes
1 van de mislukkingen van de gemeente Hollands Kroon welke zelf al een mislukking op zich is van de provincie Noord Holland.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/kooyhaven-dieper-wordt-ie-niet

Kooyhaven nooit bedoeld voor schepen met grotere diepgang

Den Helder – Het is onjuist, dat de Kooyhaven is aangelegd voor schepen met een diepgang van 4,5 meter. Dat schrijft Gedeputeerde Staten in antwoord op vragen van de Statenleden Hanneke Kaamer van Hoegee en Femke Lagerveld (beiden VVD). Het is nooit de bedoeling geweest, dat schepen met een dergelijke diepgang van de haven gebruik zouden gaan maken.

Het bodempeil van de Kooyhaven ligt op – 4,30 meter N.A.P. “Bij een gemiddeld waterpeil van –0,50 meter N.A.P. betekent dit een waterdiepte van ca. 3,80 meter”, aldus GS. “Terugrekenend volgens de systematiek van de Richtlijnen Vaarwegen betekent dit een maximale en veilige scheepsdiepgang van 3,00 meter. Wij hebben voor het Noordhollands Kanaal een maximale scheepsdiepgang van 3,00 meter vastgesteld en de Kooyhaven is overeenkomstig ontworpen. De Kooyhaven heeft geen diepgang van 4,50 meter.”

In antwoord op een vraag van Glomar Baltic om met een scheepsdiepgang van 3,80 meter te mogen varen, heeft de provincie geantwoord, dat een scheepsdiepgang van 3,30 meter kan worden toegestaan (onder voorwaarden). Met een grotere diepgang zal het scheepvaartverkeer vast lopen. In maart 2017 is de maximale reguliere scheepsdiepgang vergroot van 2,85 meter naar 3,0 meter.

Vanaf het eerste moment was volgens de provincie duidelijk, dat deze diepgang het maximale zou zijn. De provincie Noord-Holland is reeds vanaf 2010 betrokken bij de planvorming van het Regionaal Havengebonden Bedrijventerrein (de latere Kooyhaven). De diepgang van het Noordhollandsch Kanaal is bepalend geweest voor de toegankelijkheid van de Kooyhaven.

Den Helder Actueel, 6 april 2018 – 06:00

Reacties;

Walrus
6 april 2018 at 07:23
Dit is een mooi onderwerp voor het programma “Van onze centen” !!

Hein
6 april 2018 at 08:06
Misschien tijd dan om de boel uit te graven?

Dirk
6 april 2018 at 09:28
Maak er maar een mooie camping voor de recreatie bootjes.

RB
6 april 2018 at 10:30
of een plek voor nog een aantal woonboten

Michiel Wouters
6 april 2018 at 09:31
Kan helemaal waar zijn maar er is ook geen visie op een ontwikkeling waardoor er schepen met beperkte diepgang gebruik van de regiohaven gebruik gaan maken.
De bedoeling is altijd geweest dat er een soort “overloop” plaats zou vinden vanuit de buitenhaven van bedrijven die daar onvoldoende ruimte beschikbaar hebben. Bij gebrek aan een visie op een ontwikkelplan van het totaal zal er nooit sprake zijn van onderbouwd gebruik van de regiohaven. Overigens geldt dan natuurlijk ook voor de buitenhaven.

pieterdaens
6 april 2018 at 11:10
er zijn constante en variabele gegevens . De constante gegevens kennen we , zoals diepte van het kanaal , betonnen fundaties onder bruggen , gasleidingen , enz . Dit zijn de leidende voorwaarden bij een haalbaarheids-studie m.b.t. een haven . Bereikbaarheid , grootte van pontons ,ligters of slepers zijn variabel . Nu komt het mij zomaar voor dat deze twee van plaats zijn verwisseld . Is dit raar ? Ja , dit is heeeeeeel raar . Bijna net zo raar als het afbreken van een mooie goed functionerende schouwburg op een leuke locatie midden in het centrum , in een toekomstig park nota-bene , om die vervolgens te verplaatsen naar een gerenoveerde scheepsbouwloods op een noodlijdend complex waar je dan vervolgens de deur uit moet om na afloop gezellig iets te drinken .
Iets dat trouwens meestal niet lukt omdat omliggende gelegenheden dan al lang gesloten zijn wegens een niet echt bruisende uitgaans leven ……Den Helder , die schouwburg was , net als ons kanaal , een constant gegeven waarvan de variabelen moesten worden aangepast , niet andersom …..
Een juiste volgorde in redeneren kan veel geld en ongemak besparen . Dank U .

Judge X
6 april 2018 at 11:22
Gebrek aan visie door personen met te weinig diepgang, maar met genoeg foute motieven !
Burgemeesters & Wethouders en Ambtenaren die gedreven door lobby’s en corruptie, gewoon rapporten negeren en afgeraden ontwikkel- en bouwplannen door zetten !
Lees mijn reactie van 11 juli 2016 onder een eerder artikel van DHA (een convenantje voor de bühne):
https://denhelderactueel.nl/2016/07/gemeenten-willen-beter-evenwicht-bedrijventerreinenmarkt/

Gertjan
6 april 2018 at 12:55
Kan je er via de kanoroute komen ? Dan zou het een mooie ligplaats voor kano’s kunnen worden, eettentje erbij en een terras, heel leuk allemaal.

Menneke
6 april 2018 at 12:58
coffeeshop erbij…. alles opgelost…. :p

Stefan
6 april 2018 at 14:00
Wat een zinloos gewauwel

Glijn
6 april 2018 at 15:24
Geen zinloos gewauwel van Pieterdaens .
Die slaat de spijker precies op zijn kop.
Gebrek aan visie en weinig diepgang vind ik ook een juiste constatering.
Al met al hebben de bouwondernemers hun zakken weer vorstelijk gevuld.
En daar ging het om dit moet je niet meer willen in de komende raadsperiode.
Opletten dus als mafkezen weer een onzinnig project willen uitvoeren.
U bent meerdere keren gewaarschuwd trap er niet meer in.

https://denhelderactueel.nl/2018/04/kooyhaven-nooit-bedoeld-voor-schepen-met-grotere-diepgang/

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kooyhaven