Hedzer Faber – Beeldengroep naar Nieuw Den Helder

DEN HELDER – De beeldengroep ‘Zoveel hoofden, zoveel zinnen’ blijft in Den Helder. Woningstichting Den Helder en Stichting Vrijwaard hebben samen het initiatief genomen de beelden in 2017 te herplaatsen in het nog aan te leggen Kreekpark tussen de Scheldestraat en de Eemstraat. Kunstenaar Jerome Symons haalt de beelden op 4 januari weg om ze te restaureren.

De beeldengroep voor de ingang van de voormalige schouwburg De Kampanje aan het Bernhardplein stond op de nominatie verwijderd te worden. Bewoners en bedrijven die interesse hadden om het kunstwerk over te nemen en een idee hadden voor de locatie konden dit melden bij de gemeente. Uit de 16 initiatieven die binnen kwamen hebben de gemeente en de kunstenaar het plan van Woningstichting en Vrijwaard gekozen. De beelden blijven als groep bij elkaar, op de locatie komen de beelden artistiek goed tot hun recht en de initiatiefnemers staan garant voor restauratie, plaatsing en onderhoud. Wethouder Lolke Kuipers is blij met het initiatief: “De beelden blijven behouden en dat bleek voor veel mensen in Den Helder erg belangrijk. Het is geweldig dat we in Den Helder organisaties hebben die dit enthousiast en snel kunnen en willen oppakken. Petje af.”

Tussen de Scheldestraat en de Eemstraat ontwikkelt Woningstichting het Kreekpark: een parkachtige omgeving met kreekjes, veel groen en rust. In het Kreekpark komen het zelfbouwproject ‘de Tapuit’, het huurappartementencomplex ‘het Kasteel’ en een complex met 27 zorgclusterwoningen met 3 huiskamers voor cliënten van Stichting Vrijwaard. Dit gebouw krijgt de naam ‘t Landhuis’. De beeldengroep komt te staan op het terrein van Vrijwaard. Zodra de bouw gereed is, worden de beelden in overleg met de kunstenaar geplaatst. Dit is naar verwachting in 2017. De beelden worden dan eigendom van Vrijwaard. Woningstichting betaalt de restauratie en de plaatsing.

Reacties:

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
En zo werd het verzoek van bewoners aan B en W om een mogelijke openbare locatie (er waren er vele) openbaar in de Raad te bespreken – ondanks aandringen van enkele raadsleden – van tafel geveegd door wethouder Kuipers van de D van D66. Van een College dat volgens wethouder van Dongen ideeën van burgers verwelkomt. Heer Baanstra D66: “Aan een referendum hebben we geen behoefte” (moet op bijscholing over het verschil tussen referendum en inspraak). En zo wordt het balletje weer als vanouds aan de vriendjes van de Junta van Reenders Trots toegespeeld. Hoeveel geld er is geschoven wordt maar even niet vermeld. Het wordt tijd dat Woningstichting en Zeestad uit dit College stappen.

George Bethlehem · Den Helder
Heb er aardig de P in dat er weer (zo veel) geld aan wordt verspeelt en de huurders van de stichting met lapmiddellen (zo goedkoop mogelijk) met reparaties geholpen worden

Fred Kwast · Werkt bij Gepensioneerd
De wethouder is blij… Hij was de eerste die riep we geven ze terug aan de maker ervan. Als er geen weerstand tegen zijn plan uit de bevolking was gekomen , waren die beelden nu verloren gegaan. En nu is hij blij . D66 ten top .

NHD, 4-1-2016, 10:05 (Update 4-1-2016, 10:09)

1. Goed zo Den Helder. Den Helder, town of Art.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.