Hans Mellendijk – Bliksembezoek Embroidery Show Rob Scholte | Zwolle

Eergisteren met HiPP-collega Louis Radstaak naar Museum De Fundatie te Zwolle geweest. Een reis met hindernissen. Te Raalte -dat ik me nog herinnerde als de zeer katholieke poort van Salland en dat me ooit de eerste betaalde baan na de kunstacademie opleverde als kunstzinnig vormingswerker (niet via het kruis) bij het VJV (Vormingswerk Jong Volwassenen) maar dit terzijde- knapte de distributiesnaar van mijn bolide. Weg de stuurbekrachtiging. Rode vervaarlijk knipperende lampjes; accu-alarm. De lucht van verbrand rubber bedwelmt mijn reukorgaan. Een haperende airco in de tropische hitte van het moment. Ppfffffffhhhelp! Uren later -ondanks snelle hulp van vriendelijke Wegenwachter en vakkundige en gastvrije behulpzaamheid van het garagebedrijf in het buitengebied van Mariënheem- met spiksplinternieuwe snaar de weg kunnen vervolgen. Maar ondanks dat dus, toch pas een half uur voor sluitingstijd het museum binnen kunnen dringen. ‘Waarom geen tropenrooster? ’s Middags siësta maar dan wel ’s avonds open’, verzuchtte ik tegen toevallig passant Abram de Swaan> die ons vriendelijk lachend aankeek. Enfin de borduursels van Rob Scholte in snelvaarttrein kunnen aanschouwen en het was de verre reis waard. Wat een omgekeerde schoonheid heeft hij vakkundig gerangschikt. Soms bijna plastiek. Bijna reliëfs die achter- voorkanten van Da Vinci’s- Scholte’s laatste avondmaal. Geweldige installatie door het hele museum heen geslingerd, maar vooral in de twee bovenste zalen van het ei of wolk zoals anderen het noemen. Aanbevelingswaardig. Gelukkig is de catalogus er nog en kan ik er eventueel nog tot 18 september a.s. terecht om dan ook de Wilden te bestuderen. En dan ook daarna de Duitse Nieuwe Wilden te gaan zien in het Groninger Museum.

Rob Scholte leverde als generatiegenoot en representant van deze stroming in de Nederlandse kunst met zijn borduurwerken het meest uitgesproken commentaar op deze beide tentoonstellingen van wilde schilderkunst.

smelsslems.blogspot.nl, 27 augustus 2016