Gijs van der Sanden – En dan gaat Prince dood

DWDD was gisteren goed en wel begonnen, toen het bericht de uitzending bereikte: Prince was dood. Pijnlijker televisie zag je zelden. Matthijs – die volledig in de steek leek te zijn gelaten door de regie – raakte de grip op het programma volledig kwijt.

“Mart Smeets, Rob Scholte, Omar Souleyman, Niels Geusebroek, Judy Blank en tafeldame Halina Reijn. Dit is de Wereld Draait Doorrrr…”

Matthijs trapt de uitzending van gisteren af zoals elke andere. So far so good.

Het openingspraatje met zijn tafeldame is bijna ten einde als zijn gezicht ineens in een bedenkelijke plooi komt. “Ja Halina, dit is live televisie, en ik hoor nu in mijn oortje dat… – Ja, oké… Dat Prince is overleden. 57 jaar.” Uit het publiek klinkt ontzetting. Halina plaatst met gevoel voor drama haar handen voor haar gezicht – de eerste gifjes daarvan zijn al gesignaleerd op het internet. “Ik schrik ervan,” zegt Matthijs. Even is het stil in de studio. “Wat afschuwelijk, wat een heftig nieuws,” zegt Halina. “Ik schrik er ook van.”

Als Halina – bekomen van de eerste schrik – aan Matthijs vraagt of er al meer bekend is, klinkt er iets van ergernis en lichte paniek door in zijn stem. “Ik weet verder niets, laat maar iemand naar beneden komen met een persbericht of iets dergelijks, dan lees ik het met plezier voor. Of nou ja, met plezier, dan lees ik het voor.”

Zie hier hoe het drama van de DWDD-uitzending van gisteren zich langzaam maar zeker ontvouwt. De twittergemeenschap is direct gemobiliseerd. ‘Ik ben echt op niemand bij DWDD jaloers nu,’ twittert 3FM-dj Michiel Veenstra. Het moet inderdaad de nachtmerrie van elk liveprogramma zijn: dan heb je minutieus een uitzending voorbereid, de autocue ingesteld, de gasten verwelkomd – en dan gaat Prince dood. Daar ga je. “Boem,” zegt Mart Smeets als Matthijs hem vraagt om een eerste reactie. Veel meer valt er op dat moment inderdaad niet te zeggen. En dat is behoorlijk vervelend, als je nog ruim vijftig minuten live televisie te vullen hebt. Boem.

Matthijs: “We gaan toch maar gewoon een uitzending maken en ik hoor graag van de regie wanneer we iets kunnen laten zien, want ik geloof dat iedereen daar behoefte aan heeft.”

Het slaat natuurlijk nergens op dat Mart Smeets vervolgens aan tafel zit om over Obama’s liefhebberij voor basketbal te komen praten. “Ja, zie nu maar eens een bruggetje te maken,” zegt Mart. “Ja, dat bruggetje heb ik even niet,” zegt Matthijs, die totaal uit zijn rol als gelikte, door de wol geverfde presentator is gevallen. Hij stamelt, hakkelt en wrijft onhandig aan zijn neus.

Het gaat pas echt mis aan het einde, als drie singer-songwriters eigenlijk een muzikale hommage aan die andere prins zouden brengen – Prins Charles. In plaats daarvan vindt er een geforceerd gesprek plaats tussen de drie muzikanten over de muzieklegende, waar zij zelf niet eens zoveel mee lijken te hebben. Ruben Annink, zelf ook totaal niet voorbereid op die plotselinge scriptwijziging, begint te stamelen. “Ik heb echt nooit naar hem geluisterd. Ik vind het wel heel erg hoor…” Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie, legt op onbegrijpelijke wijze uit wat Prince voor hem heeft betekend – iets met het vagevuur en volwassen worden. “Ik denk heel hard na maar als dat Prince voor jou is, dan is dat natuurlijk zo,” zegt Matthijs.

Matthijs blijft ondertussen in gesprek met de regie, die kennelijk de grootste moeite heeft om met Prince-materiaal te komen. “We willen hem gewoon horen jongens, klaar…” De frustratie in zijn stem is duidelijk hoorbaar.

Even lijkt de uitzending te worden gered door Ali B, die – haast surrealistisch – ineens in de studio staat met zijn telefoon en bereid is om een soort ‘Nico Dijkshoorn-achtige hommage’ aan Prince te brengen. “Maar dan heb ik wel even een paar minuutjes nodig,” zegt hij. Wat volgt is een uiterst pijnlijk moment waarin Matthijs even later aan Ali B vraagt of hij al klaar is. Dat is hij niet, natuurlijk. “Kijk Matthijs, je zet mij voor het blok, maar wat betekende Prince voor jou? Spreek vanuit je gevoel…” De stoom komt nog nét niet uit Matthijs’ oren, die op dat moment alle grip op zijn uitzending is verloren.

Ali B waagt een dappere poging met zijn ‘Nico Dijkshoornachtige’-rap. “Ik moet het echt hierbij laten want ik sta echt te trillen hier,” zegt hij.

Als de aflevering eindelijk is afgelopen kun je je alleen maar voorstellen hoe Matthijs briesend het podium afloopt, de regiekamer in. Zijn geschreeuw zal tot ver in het Westerpark, waar de studio is gevestigd, te horen zijn geweest. Want wie gisteren naar DWDD keek, kon niet anders dan concluderen dat hij er helemaal alleen voor stond.

De Wereld Draait Door
Gezien: donderdag 21 april, 19:00 uur, NPO 1, VARA.

Gijs van der Sanden (30) is redacteur bij PAPER. Ook al heeft hij geen tv-aansluiting, er is weinig dat hem op film-, documentaire- en televisiegebied ontgaat. Leve Netflix en Uitzending Gemist.

PAPER, 22 april 2016