Gerrit van den Hoven – Oorlogs Prenten + MUSEUM SLAGER

Jan Sluijters – DE DUITSCHE ADELAAR | Clemenceau: “Het spijt mij ook je laatste (v)eer te moeten uitrekken”, De Nieuwe Amsterdammer, Nr. 235, 28 juni 1919

Oorlogs Prenten in Museum Slager

Een Onbekende Kant van Sluijters

Museum Slager laat een weinig bekende kant zien van de in Den Bosch geboren schilder Jan Sluijters. Voor het blad De Nieuwe Amsterdammer tekende Sluijters tussen 1915 en 1919 kritische prenten over de Eerste Wereldoorlog.

Over een aantal weken, als Het Noordbrabants Museum komt met Jan Sluijters, De wilde jaren, zien we ongetwijfeld weer het ‘schilderdier’ Sluijters. Schilderijen van de in Den Bosch geboren Sluijters (1881-1957) zijn vrijwel altijd te zien in het Bossche museum, dat een grote collectie schilderijen van hem bezit.

Sluijters was een grootheid aan het begin van de twintigste eeuw, een schilder, die furore maakte in binnen- en buitenland. Maar hij werd ook de schilder van de bourgeoisie met zijn bloemenstillevens, interieurs en portretten. Des te verrassender is, dat Sluijters tussen 1915 en 1919 kritische oorlogsprenten tekende voor het blad De Nieuwe Amsterdammer. Helemaal onbekend zijn ze niet, maar te zien zijn ze weinig.

Het is aan kunstenaar Rob Scholte te danken, dat de collectie er is. Scholte, geen fan van de schilder Sluijters, kreeg per toeval een prent in handen en vond die zo goed, dat hij op zoek ging naar de andere 76 prenten, die er zouden moeten zijn. In zijn museum in Den Helder toonde hij de prenten van Sluijters in 2013/2014. Later verkocht hij de complete prenten collectie aan Museum de Fundatie in Zwolle, dat de prenten een jaar later ook exposeerde.

Met het boek Den Bosch en de Eerste Wereldoorlog van Tom Sas en Henk van der Linden plus een symposium eind oktober in aantocht, toont Museum Slager de prenten nu in Sluijters’ geboortestad. Het zijn verrassende prenten, goed en helder getekend en voorzien van een korte tekst. Zonder uitleg zijn ze na meer dan honderd jaar niet goed meer te begrijpen, maar gelukkig liet het museum een complete nieuwe uitgave drukken van de catalogus, die bij de presentatie in De Fundatie verscheen.

Sluijters had een genadeloos commentaar op de Grote Oorlog en de rol van Nederland daarin. Die neutraliteit moest worden bewaakt, vandaar, dat er langs de grenzen 200.000 soldaten waren gelegerd, die zich stierlijk verveelden. Sluijters volgde de politieke houding van Nederland, maar tekende ook commentaren op de binnenlandse politiek. Ook hekelde hij de OW’ers, de oorlog winstmakers. In een in augustus 1918 gepubliceerde plaat laat hij een dikbuikige kapitalist zien, die profiteert van de oorlog. Hij toost op een vijfde oorlogsjaar: ‘op nog vele jaren na deze’.

Afgrond

Eind december 2018, als de oorlog voorbij is, leverde Sluijters een hoopvolle prent in waarbij al het overbodige oorlogsmaterieel in een afgrond werd gekieperd. Maar de kritische tekenaar zag ook in, dat de vredesconferentie in Versailles wel heel negatief uitpakte voor Duitsland, dat niet eens mee mocht doen aan de beraadslagingen. Sluijters tekende een Duitse adelaar: al zijn veren uitgetrokken, een dichtgebonden snavel en een ketting om de poten. Het wraak zuchtige Frankrijk laat hij zien met de Franse president Georges Clemenceau, die hoogst persoonlijk de laatste veer uit trekt.

De laatste prent uit december 1919 toonde Sinterklaas, die een presentjes vragend Oosterrijk niets geeft, terwijl knecht Zwarte Piet de Russen bedreigt met een mes. In 1920 verschenen er geen prenten meer van Sluijters. De Nieuwe Amsterdammer hield later dat jaar op te bestaan.

Sluijters had een genadeloos commentaar op de Grote Oorlog

Jan Sluijters: Oorlogsprenten 1915-1919. Museum Slager, Den Bosch. T/m 28 oktober.

Brabants Dagblad,
do. 11 okt. ’18

MUSEUM SLAGER

Achter de statige gevels van Museum Slager maakt u kennis met ruim een eeuw schilderkunst van de Bossche familie Slager: grondlegger Petrus Marinus Slager, zijn zonen Piet en Frans, dochters Jeannette en Corry, schoon dochters Suze en Marie en kleinzoon Tom. Acht schilders in drie generaties van één familie.

Van de familie Slager wordt een groot aantal olie verven, aquarellen, tekeningen en etsen getoond. U ziet hier stads gezichten van ‘s Hertogenbosch uit vroeger jaren, landschappen, waar onder vele uit Brabant, de Belgische Kempen en Zuid Europa als mede dorps gezichten, stil levens, bloem sti llevens en portretten.

Naast de expositie van werken uit de eigen collectie biedt Museum Slager ook wissel tentoonstellingen van andere kunstenaars.

Bezoekadres Choorstraat 8, 5211 KZ ‘s Hertogenbosch

Op slechts enkele passen lopen van de prachtige Sint Jans Kathedraal.
Met de auto? Hier vindt u informatie over parkeren in ‘s Hertogenbosch:

Postadres Choorstraat 16, 5211 KZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-6133216
Email info@museumslager.com
Website https://www.museumslager.com/
Hoofd Museum Coördinator Hans Oomen

OPENINGSTIJDEN

Geopend dinsdag t/m zondag 13.30 – 17.00 uur
Gesloten op maandag en de eerste van dubbele feestdagen, Eerste en Tweede Kerstdag, Eerste en Tweede Paasdag, Oudjaarsdag, Nieuwjaarsdag, Carnaval en Koningsdag

TOEGANGSPRIJZEN

Entree 7,00 euro