Gerard van Engelen – Rechter sluit Bergense brasserie Nero + Martijn Gijsbertsen – Protest tegen sluiting Bergens restaurant Nero: personeel hangt uit onvrede pamfletten op

Rechter sluit Bergense brasserie Nero

Bergen – De Bergense brasserie Nero op de Breelaan moet per direct sluiten. De reden: de nieuwe exploitant L. Dols (sinds 22 november) beschikt niet over de benodigde drank, terras, exploitatie en horeca vergunningen.

Voorzieningenrechter S. Steunhauser had Dols en de gemeente Bergen dinsdag voor haar tafel staan en kon, na een urenlange zitting, direct tot een uitspraak komen. Zij wees het bezwaar tegen de door de burgemeester opgelegde sluiting af. Dat kwam hard aan bij de nieuwe uitbaatster, die woensdag aan 16 fulltimers en 22 parttimers moet uitleggen, dat ze voorlopig niet meer hoeven te komen. Zij moet nu snel proberen om aan de benodigde vergunningen te komen. Dat kan maanden in beslag nemen. “Ik denk, dat mijn Nero bv failliet gaat”, voorspelde ze in de rechtszaal.

Ze merkte ook op, dat alle reserveringen voor de kerstdagen en de nieuwjaarsborrels geannuleerd moeten worden. Normaal laat de gemeente een nieuwe exploitant even verder draaien op de vergunning van diens voorganger, zodat er tijd is om de zaken te laten doorgaan tijdens de aanvraag procedure. In het geval van Dols is, dat echter niet mogelijk omdat haar voorganger geen vergunning meer heeft. De gemeente heeft die ingetrokken. Het heeft allemaal te maken met de huidige ’gastheer’ in Nero, die middelpunt is van een politieonderzoek. Hij werd tijdens de zitting dan ook consequent met zijn initialen aangeduid.

De man heeft geen horeca vergunningen, maar geeft zich tegen klanten (onder wie twee agenten) wel uit voor eigenaar. Personeel wordt via zijn rekening betaald, terwijl hij officieel op ZZP basis bij de zaak zit. Dat wekt de indruk van ’schijnbeheer’, stelt de gemeente, die om die reden ook geen vergunning wil verlenen aan Dols, voordat haar achtergrond is onderzocht via een zogeheten Bibop procedure (check op witwassen van crimineel verkregen geld). Zij is een ex van de ’gastheer’.

Alkmaarse Courant, 18/12/2018 om 16:23

Bergen – De sluiting van restaurant Nero in Bergen door de gemeente heeft kwaad bloed gezet bij het personeel, dat nu in onzekerheid over de toekomst verkeert.

Met papieren pamfletten, die op de ramen van het horeca etablissement aan de Breelaan zijn geplakt, maken de circa 40 medewerkers hun protest duidelijk.

Drama

Teksten als ’Wat een drama! Wij hebben 1100 gasten moeten afbellen, die hier kerst wilden vieren’, ’Na 10 jaar Nero nu op straat’, ’Nieuwjaarsborrel verpest’ en ’Wij zijn heel boos, verdrietig en kwaad’ hebben zij hun gevoelens en frustraties geuit.

“Ze zijn het er niet helemaal mee eens hoe dit loopt”, zegt Lisette Dols (44) uit Schagen, sinds medio oktober eigenaresse van Nero, over de sluiting.
Vergunningen

Die is opgelegd door burgemeester Hetty Hafkamp, omdat Dols niet over de vereiste drank-, horeca-, terras- en exploitatievergunningen beschikt.

Bovendien is op advies van de politie een zogeheten Bibob procedure gestart om te controleren, of er geen crimineel verkregen geld in het bedrijf is gestoken.

Vaart

Ze hoopt, dat de gemeente Bergen vaart zet achter de procedures, zodat de zaak zo snel mogelijk weer open kan.

“We hebben deze maand een flinke inkomstenderving doordat de kerstdiners en nieuwjaarsborrel niet door kunnen gaan”, aldus Dols.

,,Daarnaast kunnen we een groot deel van de inkopen, de tijdelijk houdbare voorraad, weggooien.’’

Ze vreest dat het weken of misschien wel maanden kan duren, voordat ze te horen krijgt of Nero toestemming krijgt om de deuren opnieuw te kunnen openen.

UWV

“Als het te lang duurt, ben ik genoodzaakt faillissement aan te vragen. Dan kunnen de medewerkers, die zeer loyaal zijn, bij het UWV aankloppen.”

“Het lijkt me niet de bedoeling van de gemeente Bergen om dit bedrijf naar de knoppen te helpen.”

Alkmaarse Courant, 23 december 2018, 18:00

Meer informatie:

1. Sjoerd van Wou 29 december 2018 op 16:58

“Dols, die niks te verbergen heeft, heeft haar personeel zaterdagmiddag bijeen geroepen en bijgepraat over de situatie.”

Dat moet in de journalistiek natuurlijk zijn:

“Dols, die zegt niks te verbergen hebben, heeft haar personeel zaterdagmiddag bijeen geroepen en bijgepraat over de situatie.”

Wat is dit voor krantje haha?

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.