Frank van der Molen & Hanin Ballan & Ivo Laan – Zwemmers kort uit zee geroepen voor ’mini tsunami’ langs Noordzeekust na misverstand

IJmuiden aan Zee – Reddingsbrigades langs een deel van de Noordzeekust hebben vrijdagmiddag alle zwemmers uit zee geroepen in verband met een mogelijke gevaarlijke golf, die op de kust afkwam. Het bleek te gaan om een misverstand.

Er werd gesproken van een mini tsunami. Een vliegtuig van de Kustwacht sloeg alarm, omdat het te maken kreeg met een wind shear, een plotselinge verandering van de wind. Daarnaast dacht men ’een verstoring van het water oppervlak’ te zien op de radarbeelden, die normaal worden gebruikt om olievervuiling op te sporen.

Volgens woordvoerder Edwin Granneman van de Kustwacht zijn die gegevens vervolgens doorgegeven naar het KNMI en het Hydro Meteo Centrum van Rijkswaterstaat, die de radarbeelden verder analyseerden.

‘Iedereen het water uit!’ (foto Ko van Leeuwen)

Het KNMI analyseerde de foto en dacht, dat er kans was op een ontstaan van een ’meteo tsunami’. Omdat die in korte tijd aan land zou komen, gingen alle alarmbellen af. Later signaleerde het Hydro Meteo Centrum, dat de golven in de gaten houdt, dat de mogelijke tsunami uitbleef ,waarna de waarschuwing werd ingetrokken.

Maar ondertussen had de Kustwacht de veiligheidsregio’s, KNRM en reddingsbrigades gealarmeerd, die zwemmers langs de kust van IJmuiden aan Zee tot aan Bergen aan Zee uit het water haalden. Ook zeilers en andere watersporters werden door de reddingsbrigades benaderd.

‘Iedereen het water uit!’ (foto Ko van Leeuwen)

Bij de IJmuider Reddingsbrigade was men al druk bezig om zwemmers te waarschuwen toen het bericht doorkwam, dat er sprake was van een misverstand. Coördinator Kees Buis van de reddingsbrigade besloot het IJmuider strand toch te ontruimen.

We hebben het zekere voor het onzekere genomen en hebben mensen opgeroepen uit het water te komen. In Zandvoort is er in 2017 al eens een mini tsunami geweest. En als je die beelden bekijkt, dan zie je dat je dat niet wil hebben op een vol strand met kleine kinderen. Dan kunnen er echt ongelukken gebeuren. Alle bedjes dreven weg.”

Jan Koning – Mini tsunami on European coast

Gepubliceerd op 29 mei 2017

A rare tidal wave caught on camera early in the morning.
Location: Zandvoort Noord-Holland, Netherlands.
Date: 29 mei 2017 06:21

vloedgolf zandvoort,
meteo tsunami,

Reacties:

Op het IJmuider strand verloopt de ontruiming rustig. Een van de badgasten, die werd gewaarschuwd is de IJmuidense Amber van Dommelen (58). Ze was aan het zwemmen toen de melding binnenkwam.

Ik wilde eigenlijk dieper het water in, maar ik werd geroepen. Ik moest plots het water uit, vanwege een tsunami. Ik vond het raar, maar ik liep gelijk richting het zand.” Van Dommelen nam de melding wel serieus. “Ik zie een zeilboot daar. Als ik die niet meer zie, weet ik dat ik weg moet.” Ze voegt toe: “Ik ben niet bang, maar de reddingsbrigade zegt niet voor niets, dat we het water uit moeten.”

‘Iedereen het water uit!’ (foto Ko van Leeuwen)

De 43 jarige Asle Iris uit Badhoevedorp was in het water toen de brigade met de ontruiming bezig was. Ze liep met haar familie weer richting de handdoeken. Ze maakte zich geen zorgen: “Ik heb in Istanbul een tsunami meegemaakt. Dat was heel anders dan wat we hier zien. Bovendien kan ik mij een tsunami in de Noordzee niet voorstellen.”

Ze voegt toe: “Als het écht gevaarlijk is, worden we wel van het strand gestuurd. Dus we blijven nog.” Vijf minuten later loopt ze met haar kinderen de zee in.

Mariëlle van der Velde (22) uit IJmuiden trekt zich niets aan van alle ophef. “Een tsunami in Nederland? Dat komt niet voor, hoor“, zegt ze.

IJmuider Courant, 26 juli 2019, 14:45

Meer informatie: