Expositie “Sluijter’s Grote oorlog” in de Fundatie

Weblog Zwolle, zondag 21 september 2014 20:27

Zwolle – Op zondagmiddag 21 september vond in Theater Odeon de officiële opening plaats van de expositie “Sluijter’s Grote oorlog”. Deze expositie laat een serie van 77 politieke oorlogsprenten zien, die Jan Sluijters van 1915-1919 maakte voor de Nieuwe Amsterdammer. Sluijters, vooral bekend als modernist en societyschilder, laat zich in deze reeks zien als maatschappijkritisch agitator. De litho’s geven een vlijmscherpe analyse van de Eerste Wereldoorlog en de positie van het neutrale Nederland hierin. De werken zijn afkomstig uit de collectie van kunstenaar Rob Scholte die de complete serie bijeenbracht. De reeks is recent met steun van de BankGiro Loterij door Museum de Fundatie verworven.

In een volle Odeonzaal vertelde Museumdirecteur Ralph Keuning de genodigden en belangstellenden hoe hij in contact gekomen was met verzamelaar en kunstenaar Rob Scholte over deze “vergeten” collectie prenten van Jan Sluijters en hij benadrukte het belang van deze collectie voor Museum de Fundatie. Rob Scholte lichtte het publiek toe hoe hij de collectie heeft kunnen opbouwen en hoe hij veel moeite heeft moeten doen, tot snuffelen op Marktplaats aan toe, om de collectie prenten te kunnen completeren. Door de weinig complimenteuze en zeer scherpe maatschappijkritische inhoud van de tekeningen waren deze, althans naar de mening van Scholte, lange tijd verre van populair bij de gevestigde orde in het vooroorlogse Nederland Daardoor zijn ze lange tijd bij uitgevers en galeries “in de la” blijven liggen.

Het is opmerkelijk hoe politiek-actueel de prenten ook nu nog zijn en is het daarom extra aantrekkelijk om ze nu aan het grote publiek te kunnen presenteren. Na het officiële openingsgedeelte werden de bezoekers uitgenodigd om in Museum de Fundatie de collectie te komen bewonderen waarvan in grote getale werd gebruik gemaakt. De expositie is nog te zien tot 4 januari 2015.