Evert Santegoeds – Eerste hoofdredacteur Privé overleden + NPO Radio 1 | Perstribune – Willem Smitt + Iris Pronk – Willem Smitt

Eerste hoofdredacteur Privé overleden

Van ons is heengegaan Willem P.J. Smitt (foto Facebook)

Van ons is heengegaan Willem P.J. Smitt (foto Facebook)

In zijn vertrouwde omgeving in de buurt van Enkhuizen is afgelopen weekeinde Privé’s eerste hoofdredacteur Willem P.J. Smitt (80) overleden. Samen met Henk van der Meijden maakte hij vanaf 1977 van deze nieuwe titel het grootste entertainmentblad van Nederland.

Smitt was toen al een gelouterde bladenmaker, die eerder bij VNU voor bekende titels als Libelle en Story werkte. Als chef redacteur van dat laatste blad nam hij Loek Kessels aan als ‘Lieve Mona’, wat hem de nodige overredingskracht kostte, omdat deze schrijfster daar aanvankelijk helemaal niet voor voelde. Hij vond haar echter de aangewezen persoon en de probleem rubriek werd een groot succes. Toevallig overleed Mona (88) in precies dezelfde week.

Als hoofdredacteur van Privé bleef Smitt, naast Van der Meijden, vooral op de achtergrond. Hij bedacht voor het blad de rubriek ‘Privé Medisch’, een van de pijlers.

Smitt was een groot bewonderaar van Godfried Bomans, limericks en bon mots. Zijn verhalen over zijn belevenissen, met onder meer de Koninklijke Familie, op de redactie waren legendarisch. Van het schrijven van memoires kwam het echter nooit, ook door zijn liefde voor het circus. Al vanaf de jaren tachtig was hij directeur van een impresariaat, dat onder anderen het Russisch Staatscircus en zijn voornaamste ster, de wereldberoemde clown Oleg Popov, vertegenwoordigde. Tot diens dood in 2016 waren zij innig bevriend.

De Telegraaf, 24 juni 2019, 08:10, updated 08:24

https://www.telegraaf.nl/entertainment/1661604322/eerste-hoofdredacteur-prive-overleden

Willem Smitt

Gepubliceerd op 19 apr. 2016 door Bemetsoft

Gast in de ”Perstribune” d.d. 30 juni 2013

Willem Smitt (1939) is journalist en circusproducent. Hij was de godfather van de weekbladen Story en Privé. Als liefhebberij startte hij Circus Holiday (1981) en het Nederlands Duitse Staatscircus van Moskou (1991), later bekend als Groot Russisch Staatscircus.Tot de vele beroemdheden die hij interviewde hoorden Charlie Chaplin, Liz Taylor, Charlton Heston en Sir Alec!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gasten_in_De_Perstribune

https://www.trouw.nl/nieuws/willem-smitt~b702462f/

Reacties:
https://youtu.be/jcn6c4kWwpg

Willem Smitt

Als hoofdredacteur van Privé was hij 25 jaar lang de baas over de sterren. Nu heerst Willem Smitt (63) als producent over luchtruim en piste van het Groot Russisch Staatscircus. Van woensdag 18 december tot en met zondag 5 januari 2003 staat het Groot Russisch Staatscircus voor de vierde keer op het Malieveld in Den Haag. Mét de legendarische clown Oleg Popov.

Het Groot Russisch Staatscircus was dit jaar bijna niet doorgegaan in Den Haag.

,,Dat klopt. De gemeente wilde ons in eerste instantie geen toestemming geven ‘om veiligheidsredenen’. We hebben een kort geding aangespannen. Eén uur, voordat dat plaats zou vinden, kregen we alsnog toestemming. Ook omdat we al hun eisen hebben ingewilligd, van lange tunneltenten en nooduitgangen tot een maximum van 1492 kaartjes per voorstelling. Dat is wel jammer, want we hebben 1800 stoelen.’

Wat is voor u het hart van het circus?

,,Zolang als ik in het circus ben, wil ik een heel spectaculair trapezenummer. Ik heb nou een luchtnummer uit Kazachstan, dat zich afspeelt over dertig meter luchtruim. Mooie mensen, die heersen over het luchtruim.

Waar komt uw fascinatie voor het circus vandaan?

,,Mijn vader nam ons vroeger mee op de fiets naar het circus in Carré. Fabelachtig. Ik ben echt die wereld ingezogen. Als 16 jarige ging ik voor het eerst als tentwerker met Circus Van Bever mee, later ook met Circus Boltini. Heel vroeger wilde ik clown worden, want ik heb hoogtevrees. Maar meetrekken, elke dag in woonwagens, modderige terreinen, dat is een heel hard leven. Dat bleek niet de vervulling van mijn ultieme droom. In de journalistiek vond ik meer bevrediging, al is het verlangen naar circus altijd gebleven.

De romantiek van het circus?

,,Je wordt wakker ’s ochtends, je hoort gekrabbel aan je woonwagen. En dan blijken er twaalf leeuwen los te lopen. Die moet je dan met z’n allen weer terug naar de hokken drijven. Als journalist ben ik de hele wereld over geweest voor reportages over kinderhandel, Hollywood, noem maar op, maar dit soort circusmomenten vergeet ik nooit meer.

Niet echt een rustige VUT, een heel circus produceren.

,,Ik ben een workaholic, als hoofdredacteur van de Privé werkte ik tachtig uur per week. Ik zou in een zwart gat zijn gevallen als ik het circus niet had gehad. Sinds 1980 produceerde ik naast mijn baan ook Circus Holiday. Dat eerste jaar hadden we The Starlords uit Zuid Afrika, een drievoudige vliegende trapeze, echt fascinerend. Mijn collega Henk van der Meijden heeft trouwens ook altijd die fascinatie voor circus gehad. En eerlijk is eerlijk, met het Wereldkerst circus zet hij iets moois neer in Carré. Wij waren collega’s, bijna vrienden binnen de redactie, maar grote concurrenten daarbuiten. Nog steeds vechten Henk en ik om steden: wie krijgt Gent, wie pakt Hamburg.

Zijn er overeenkomsten tussen het maken van Privé en de productie van een circus?

,,Bij Privé heb je elke week première, je moet iedere keer scoren om het best verkochte roddelblad te blijven. In het circus hebben we een paar keer per jaar première. Het gevecht om de lezers of de toeschouwers, dat lijkt wel op elkaar. We moeten in het circus alles uit de kast trekken om te blijven existeren.

Zijn circusartiesten echte sterren?

,,Er zijn op de wereld zo’n 8000 Russische circusartiesten. Onze artiesten komen echt uit de A regionen. En die werken vreselijk hard, elke dag weer, om in topvorm te blijven. Wat dat betreft kun je ze vergelijken met Nederlandse top artiesten als💈Marco Borsato, die ook veel in zijn werk investeert. Deze circusartiesten leven zeer gedisciplineerd en geven zichzelf helemaal weg. Maar ze hebben absoluut geen sterallures, ze zijn zeer solidair met ons. Zo’n circus is één groot dorp, maar ook een soort ‘Peyton Place‘. Want natuurlijk krijgen artiesten relaties met elkaar, dat hoort erbij.

Over sterren gesproken: hoe is het met Oleg Popov?

,,Hij is 72 jaar, maar kerngezond. Ik ben er erg trots op, dat Popov zich aan ons verbonden heeft. Hij staat in alle encyclopedieën, de impresario’s vechten om hem, maar hij blijft bij ons. Popov is altijd vernieuwend met humor bezig, hij is poëtisch ook. Hij heeft bijvoorbeeld een nummer als milieu activist, met een boom vol verdorrende blaadjes. En een prachtig nummer met een witte rat, die aan een touwtje omhoog klimt. Hij maakt en bedenkt alles zelf. Dat is Popov de kunstenaar, maar ook als mens is hij buitengewoon sympathiek.”

Spreekt u Russisch met hem?

,,Nee, ik spreek helaas geen Russisch. Mijn zoon Ilja wel, die is getrouwd met Katja, een Russische acrobate. Een heel mooi meisje, dat beren presenteerde en op rolschaatsen reed. Zo is hij het circus ingetrokken: Ilja is nu mededirecteur van ons bedrijf. Als ik met Popov wil praten, dan doe ik dat via Katja, die spreekt inmiddels voortreffelijk Nederlands, of via Popovs Duitse vrouw Gaby. Want Popov spreekt alleen Russisch.

Is het circus nog wel van deze tijd?

,,Toen de televisie opkwam, zei men: dit is de dood van de film. Dat is dus niet gebeurd. Het circus is al 2500 jaar oud, dat verdwijnt niet zomaar. Want het is hier en nu in het circus. Die man kan écht uit de trapeze vallen. De geuren… Het circus zal altijd een toekomst hebben.

Trouw, 16 december 2002, 0:00

https://www.trouw.nl/nieuws/willem-smitt~b702462f/