Emy Vesseur – Wat bezielt Den Helder?

In Den Helder staan twee beeldbepalende gebouwen op de nominatie om gesloopt te worden: het stationsgebouw van architect Joost van der Grinten uit 1957 en het postkantoor van architect Jo Kruger uit 1965. Ze moeten wijken voor een nieuw gemeentehuis annex station. Beide gebouwen zijn karakteristiek voor de architectuur van na de Tweede Wereldoorlog. Het station heeft typische wederopbouwkenmerken als een losstaande, betonnen klokkentoren en een vouwschaaldak met aan de binnenzijde patrijspoorten. Het ontwerp doet denken aan een schip dat voor anker ligt en verwijst naar Den Helders maritieme karakter. Het postkantoor met zijn opvallende zuilenrij en prominente daklijst is een prachtig staaltje overgangsarchitectuur van wederopbouw naar jaren zeventig. Kunstenaar Rob Scholte heeft de eerste verdieping van het inmiddels verwaarloosde gebouw in bruikleen als atelier. Vorig jaar opende hij op de benedenverdieping een museum met zijn kunstverzameling.
In een onafhankelijk cultuurhistorisch rapport tipt architectuurhistorica Anita van Breugel beide gebouwen als gedeeltelijk monument. En de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed pleit voor behoud en stelt integratie in de nieuwbouwplannen voor. Niet alleen de monumentenwereld, maar ook inwoners van Den Helder zijn tegen sloop. Station en postkantoor maken onderdeel uit van de lokale geschiedenis en dragen met hun verhalen bij aan de gemeenschappelijke identiteit.
Wat bezielt de Helderse politiek met haar megalomane nieuwbouwplannen, terwijl hergebruik en duurzaamheid beter bij de tijdgeest passen? Gelukkig staan de plannen na de monsteroverwinning van de Stadspartij op losse schroeven en blijven de gebouwen voorlopig behouden. Het nieuwe gemeentebestuur zou een voorbeeld moeten nemen aan andere gemeenten. In wederopbouwstad Eindhoven is het oude kantongerecht van Jo Kruger uit 1964 verbouwd tot het Designhuis, een hippe tentoonstellingsruimte. Zijn gerechtsgebouw in Zwolle uit 1977 wordt naast de aanpalende nieuwbouw gerenoveerd. En in Zutphen kreeg het gemoderniseerde station uit 1959 van spoorwegarchitect Herman Schelling een plek op de lijst van rijksmonumenten uit de wederopbouwperiode.