EERSTE FILM MET HOOFDROL VOOR HERMAN BROOD ALS BEELDEND KUNSTENAAR

Zwolle, 29 september 2015 – ‘KUNST… BEGIN DRRR NIET AN’ is de eerste film over Herman Brood die vooral ingaat op zijn leven als beeldend kunstenaar. Filmmaakster Gwen Jansen geeft de kijker aan de hand van nooit eerder vertoonde privé-opnamen een intieme inkijk in de drijfveren en kwaliteiten van Herman Brood als autonoom beeldend kunstenaar.

Het betreft de periode 1992 tot 2000 toen de hoogtijdagen van Brood als muzikant voorbij waren en hij vooral nog actief was als schilder en regelmatig in Zwolle werkte bij zijn kunstvriend Ivo de Lange. Xandra Brood verleende haar medewerking aan de film die 10 oktober aanstaande in première gaat in theater De Spiegel in Zwolle. Op http://www.hermanbroodfilm.nl staat vermeld waar de film te zien zal zijn.

50 uur filmmateriaal in de kluis
Herman Brood ging van 1992 tot 2000 elke maand een paar dagen naar het atelier van zijn kunstvriend Ivo de Lange in Zwolle om daar met kwasten, rollers, spuitbussen en stiften in zijn hand even te kunnen ontsnappen aan het hectische leven in Amsterdam. Hij maakte daar erg veel werk. Op sterk aandringen van Brood zelf volgde Ivo de Lange hem hierbij met de camera. De film is grotendeels samengesteld uit een selectie van deze privé-opnamen, die tot vorig jaar in de kluis lagen. De Amsterdamse ondernemer Erik de Vlieger, die jarenlang atelierruimte ter beschikking stelde aan Herman Brood en zelf een groot verzamelaar is van diens werk, was een drijvende kracht om tot de productie van de film te komen.

Humoristisch, slim, gevat
Filmmaakster Gwen Jansen: “Toen ik werd gevraagd om naar de beelden te komen kijken, kon ik mijn ogen niet geloven. Een aaneenschakeling van ontroerende en hilarische momenten waarbij je van heel dichtbij ziet wie de kunstenaar Herman Brood nou echt was. Via de beelden word je als kijker echt meegenomen in zijn onstuitbare drang om te tekenen en schilderen. Ik besefte van te voren niet half hoe gevat en humoristisch Brood eigenlijk was. Hij schildert, acteert en flirt met de camera en improviseert op dusdanig poëtische wijze alsof hij voor het theater is geboren. En toen ik hem voor de camera hoorde oreren “Kunst… begin drrr niet an. Dames en heren, u krijgt er spijt van”, was ik helemaal verkocht.”

‘De sprong’ voorspeld
De filmfragmenten bevatten ook indringende persoonlijke momenten. Zo zien we in de film onder andere Herman Brood samen met zijn inmiddels overleden moeder Beppie met elkaar praten over het luie oog van Brood en het effect dat dat gehad heeft op hem als klein jongetje. Maar ook is het heftig om te zien hoe Herman Brood een grote tekening maakt voor de kinderen van Ivo de Lange waarop te zien is hoe een man van een hoog gebouw afspringt om zo een einde aan zijn leven te maken. Brood vertelt hier ook letterlijk bij dat dat het laatste was wat de kunstenaar deed. Enkele jaren later zou hij in 2001 een einde aan zijn leven maken door op 54-jarige leeftijd van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel te springen.

Nachtelijk interview met Desi Bouterse
De schilderijen van Herman Brood brachten hem in 1998 ook naar Suriname waar hij een tentoonstelling had in Paramaribo. Na de opening volgde een nachtelijk bijna drie uur durend gesprek van Brood met de huidige president en voormalig Adviseur van Staat Desi Bouterse. Ook dit is op camera vastgelegd en in de film zien we onder andere hoe Herman Brood tijdens dit ‘interview’ plotseling aan Bouterse vraagt: “Huil jij wel eens?”

Naast de archiefbeelden komen ook mensen aan het woord die Herman van heel dichtbij hebben meegemaakt. Herman Broods weduwe Xandra, zijn moeder Beppie, zijn jeugdvriend en slagwerker Hans la Faille, zijn kunstvriend Ivo de Lange, Loes Kok (management Brood) en kunstenaar Rob Scholte. Ook de musici Bertus Borgers (Sweet d’Buster), Black Francis (The Pixies) en Harry Muskee (de inmiddels overleden zanger van Cuby + Blizzards) passeren de revue.

Over Gwen Jansen
Gwen Jansen (42) is een onafhankelijk filmmaakster en producente uit Utrecht. In september 2014 ging haar eerste documentaire ‘Nederland Whiskyland’ in première op het internationale filmfestival Film by the Sea. In november 2014 ging de documentaire ‘Dwers & Tear’ over de muziekcomponist Cees Bijlstra in première op het Noordelijk FilmFestival.

Over Ivo de Lange
Ivo de Lange (66) is een Zwolse ondernemer die sinds dertig jaar actief is in de kunstwereld. De Lange leerde Herman Brood in zijn tienertijd kennen omdat Herman Brood een paar straten verderop geboren was en daar woonde. Later vertoefde Brood regelmatig in het Zwolse café ‘De Old Inn’ waarvan De Lange de uitbater was. Begin jaren negentig ontstond het idee om samen de kunst in te gaan.

Eerste openbare voorstelling:

Zondag 11 oktober 2015 om 15:00