Ed Dekker – Al 450 handtekeningen als steun voor 141 bezwaarschriften tegen verplaatsing van Helders stadhuis naar Willemsoord

Den Helder – Stichting Behoud Cultureel Erfgoed en D66 hebben al ruim 450 handtekeningen verzameld tegen verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord. Zij voerden zaterdag actie op de oude rijkswerf. Per mail komen er nog steeds steunbetuigingen binnen.

Stichtingsvoorzitter Paul Schaap en raadslid Frans Klut spreken van een ’prachtig resultaat’. Schaap: “Het verzet tegen de beoogde plek wordt breed gedragen, dat blijkt.

De gemeenteraad beslist op 6 mei over het voorstel van het College van B & W om een referendum over de locatie af te wijzen. Behoud Cultureel Erfgoed had verzocht om een volksraadpleging.

Jurist

Schaap: “Een van de argumenten van B & W is, dat een referendum over een genomen besluit niet kan. Alleen als het gaat om een voorgenomen besluit. Onze jurist onderzoekt dat.

Tegen de keuze van de raad voor Willemsoord zijn volgens Klut 141 bezwaarschriften ingediend. Een daarvan is van Behoud Cultureel Erfgoed. Volgens Schaap komen bijna alle bezwaarschriften van particulieren.

Behandelen

Het is nog niet bekend. wanneer de gemeentelijke Commissie Beroep en Bezwaarschriften de bezwaren gaat behandelen.

Paul Schaap wil in de raadsvergadering van 6 mei inspreken. “Ik zal dan wijzen op het succes van de actie. Het resultaat zien wij als extra steun voor de bezwaren.”

Belazerd

De onvrede onder de bevolking groeit, stelt Schaap. “Steeds meer burgers voelen zich belazerd door de politiek. ’Willemsoord’ stond in geen enkel verkiezingsprogramma. Deze plek kwam als een duveltje uit een doosje.

Helderse Courant, 28 septembder 2019, 14:46

Meer informatie: