Drs. Jacqueline Munnichs – Bezinning op de catwalk tussen de heiligen: ‘Ik vind dat hedendaagse en kerkelijke kunst elkaar versterken’

Vaals – Museum Vaals opende in april 2009 haar deuren. Zonder subsidie. Een volledig particulier initiatief. Dit jaar verwelkomde eigenaar Gert de Weerd tienduizend bezoekers. Volgend jaar gaat hij voor verdubbeling van het aantal gasten en dan is het museum winstgevend. Out of the box denken zit in de genen van deze rasechte ondernemer. In 2010 ontving De Weerd voor Museum Vaals de Innovatieprijs van VVV Zuid-Limburg.

Het museum stoelt op drie pijlers: het museum, het café en het park met bos. Samen vormen ze een geheel. “Bewust en zorgvuldig kiezen we voor deze combinatie waarin ieder onderdeel een constructieve bijdrage kan leveren,” licht De Weerd toe. “Het museum toont een unieke verzameling heiligenbeelden, van één tot 3,5 meter, wisselend gecombineerd met hedendaagse kunst. Momenteel hangt er werk van Henk Schiffmacher; in februari komt er werk van Rob Scholte onder de noemer ‘In de zevende hemel’. Tegenover het museum staat in het park het sfeervolle museumcafé, ingericht met antieke bidstoeltjes, een biechtstoel en een rijk uitgesneden koorbank, waar we grotere gezelschappen en individuele bezoekers kunnen ontvangen. Bijzonder in het Kloosterpark is onder meer dat er de oudste boom van Vaals staat en een prachtige kruiswegstatie. In het bos van twee hectare kunnen bezoekers wandelen, genieten van de natuur en heerlijk onthaasten. Het museum, de horeca en het park met bos vormen dus de basis. Binnen deze onderdelen zijn we continu op zoek om op een creatieve manier meer bezoekers te trekken. We willen immers een breed publiek ontvangen. Dat draait continu om de juiste balans. We hebben voor de opening in april 2009 daarom ook hulpbisschop Everard de Jong én tattookunstenaar Henk Schiffmacher gevraagd. Ik vind dat deze hedendaagse kunst en de kerkelijke kunst elkaar versterken. Een combinatie die veel mogelijkheden biedt. Daarnaast fungeert het hoofdgebouw inmiddels als trouwlocatie. Maar er worden ook vergaderingen gehouden en feestjes, zoals laatst een babyborrel. De ruimtes zijn immers voor meerdere doeleinden te gebruiken. Zeker een goed voorbeeld van out of the box denken is dat we in het museumcafé op zaterdag- en zondagavond Surinaams eten serveren. Niet logisch. Maar we zijn de enige gelegenheid in Limburg met Surinaams eten. Het trekt dus wel extra gasten.”

De Weerd begon vijfentwintig jaar geleden met het verzamelen van heiligenbeelden. Een uit de kluiten gewassen hobby. “Tja, op een gegeven moment had ik vierhonderd beelden in mijn huis en in de garage staan,” vertelt hij. “Daar moest ik natuurlijk iets mee. In Aalsmeer exploiteerde ik al een galerie met hedendaagse kunst in combinatie met een grand café. Dat concept wilde ik ook toepassen met de heiligenbeelden. Daarom ging ik op zoek naar een geschikte ruimte. Die vond ik op de Eschberg in Vaals. Dat is toeval. Achteraf kan ik me echter geen betere locatie voorstellen om de heiligenbeelden ten toon te stellen. Maar er moest veel werk voor worden verzet. Negentien maanden zijn we bezig geweest met renoveren. Alle stof uit het kerkelijk verleden is weggepoetst. Zorgvuldig hebben we de oude stijl geconserveerd. Zo hebben we bijvoorbeeld overal nieuwe vloeren gelegd, maar in een authentieke stijl. We draaien nu één volledig jaar en we zijn niet ontevreden. We zien een duidelijk stijgende lijn van het aantal bezoekers en de omzet. We werken zonder subsidie. In dit project zit geld van de bank en eigen geld. We krijgen veel positieve reacties van onze bezoekers; velen vinden het echt een ervaring om door het gangpad naar het altaar te wandelen als ware het een catwalk tussen heiligen.”

‘Dit museum werkt zonder subsidie. In dit project zit geld van de bank en eigen geld.’

Limburg Onderneemt, december 2010