Dick Berts – VVD BURGEMEESTER SCHUILING MAAKT MET VVD PROPAGANDA IN STEMLOKALEN ERNSTIGE INBREUK OP DE KIESWET

In alle 32 stembureaus in de gemeente Den Helder worden fotoframes geplaatst van VVD burgemeester Koen Schuiling, compleet met ambtsketen. Alleen zijn hoofd is er uitgehaald. Kiezers, die bij het stembureau komen stemmen, kunnen hun hoofd door het gat steken en zich laten fotograferen als de burgemeester, die zijn absolute macht – die in het Palermo aan het Marsdiep helaas niet bij de gemeenteraad ligt – voor een dagje wil afstaan in ruil voor een stem op de VVD. Want boven de foto staat de tekst: “Vandaag heb ik (kiezer die zijn hoofd in het gat steekt) het voor het zeggen”. Daarna is Schuiling kennelijk weer voor vier jaar alleenheerser in zijn stad. Burgemeester Schuiling heeft zelf model gestaan voor het fotoframe. Dat klemt des te meer, omdat vriend en vijand van mening zijn, dat Schuiling zelden boven de partijen staat. Hij is zeer nadrukkelijk het boegbeeld van de lokale VVD.

“Speel voor (VVD) burgemeester op het stembureau” meldt de lokale nieuwssite Den Helder Actueel. De Kieswet verbiedt echter op zeer goede gronden het maken van propaganda in stemlokalen. Exclusieve propaganda voor de eigen partij, door een VVD burgemeester, die de sleutel beheert van alle Helderse stemlokalen, is natuurlijk helemaal schandalig. Artikel J 36 van de Kieswet luidt: “In het stemlokaal worden geen activiteiten ontplooit, die erop gericht zijn de kiezers in hun keuze te beïnvloeden”. Schuiling – die het in de republiek Den Helder voor het zeggen heeft – denkt kennelijk, dat hij boven de wet staat en dat hij de gemeentekas gewoon kan misbruiken voor de eenzijdige aanschaf van VVD propagandamateriaal. Op het fotoframe steekt Koen Schuiling ook nog eens zijn duim omhoog voor zichzelf en de VVD. Het stemvee wordt uitgenodigd om fysiek een te worden met de VVD burgemeester en om zich in het stemhokje navenant te gedragen.

Overdreven? Niets is minder waar. In het huidige politieke klimaat zijn veel kiezers onzeker. Ze bepalen hun stemgedrag pas op het allerlaatste moment in het stemhokje. Als daarnaast een levensgrote pop staat, die je uitnodigt om je te identificeren met het boegbeeld van de Helderse VVD, dan worden de verkiezingen daardoor op onrechtmatige wijze beïnvloed, terwijl andere partijen buitengesloten worden. Bovendien is Koen Schuiling jurist. Hij weet dat dit niet mag. De burgemeester is zelfs belast met het toezicht op de verkiezingen, dat vraagt om uiterste terughoudendheid en maakt illegaal reclame maken voor je eigen partij met uitsluiting van anderen extra verwerpelijk.

Op 26 januari 2018 beantwoordde minister van Binnenlandse Zaken Ollongren kamervragen van het VVD kamerlid Koopmans. Daaruit valt af te leiden, dat de wetgeving rondom het propagandaverbod in stemlokalen zeer strikt moet worden uitgelegd. De minister herinnerde eraan, dat de gemeente Amsterdam bij een stembureau in een multicultureel centrum de vlag van een bepaald land had laten verwijderen. Uitgebreid VVD vlagvertoon in 32 stemlokalen door een VVD burgemeester annex toezichthouder op de verkiezingen, is dan ook volkomen uit den boze.

Deze zaak zal door mij aan de Kiesraad en aan het ministerie van Binnenlandse zaken worden voorgelegd.

Aanvulling

Soms kom je er als stukjesschrijver achter, dat in je verhaal een belangrijk argument mist. De campagne van VVD burgemeester Schuiling lijkt erop gericht te zijn om mensen over te halen om te gaan stemmen. Dat zou op zich een goede zaak zijn, ware het niet dat je de propaganda dan niet in of bij stemlokalen moet plaatsen – mensen, die zich al in een stemlokaal bevinden, hoef je immers niet meer over te halen om te gaan stemmen – maar elders in de stad. Tegen plaatsing elders zou ik geen enkel bezwaar hebben gehad. Door zijn campagne illegaal in stemlokalen aan te brengen, valt Schuiling door de mand, zijn oproep luidt niet ga stemmen, maar ga VVD stemmen.

5 Comments

1. Dit soort publicaties die alleen maar de democratische rechtsorde dienen, kosten Rob Scholte -via de wraakzucht van burgemeester Koen Schuiling- dus zijn museum.

2. Heleen Kramp 18 maart 2018 op 09:41

Grappig, funny.

3. Kiesraad twijfelt of dit mag. Slappe zakken!! Hoe subtieler de beinvloeding hoe beter hij werkt.

4. https://denhelderactueel.nl/2018/03/kiesraad-twijfelt-over-ludieke-actie-gemeente

En wie reageert er zo onmetelijk slap op een ernstige klacht over een VVD burgemeester??

De VVD er Jan-Kees Wiebenga als voorzitter van de Kiesraad.

Dit land is TOTAAL verrot!

5. Niet om het een en ander maar je zal maar geboren worden met zo’n zure kop!
    Man man man wat een enge vent van de VVD.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.